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 Ciprus a Földközi tenger harmadik legnagyobb szigete, területe 1974-től megosztott, északi része Törökország fennhatósága alatt áll, a sziget déli része pedig az elsősorban görögök lakta Ciprusi Köztársaság, amely 2004-től az Európai Unió tagja. A Ciprusi Köztársaság a sziget földrajzi adottságai miatt ideális lenne a villanyautó használatához, ugyanis a sziget keleti és nyugati része közt a legnagyobb távolság alig több, mint 200 km. A sziget kis méretei ellenére gyakran jelentős szintkülönbséget kell megmászni, a sziget középső részén elhelyezkedő Troodos hegység legmagasabb pontja 1400 méterrel emelkedik a tengerszint felé, így a sziget északi és déli része között húzódó 100 km hosszú úton is 1000 méteres szintkülönbséget kell legyűrni. Ciprus szigetén szeles és napos az időjárás, ami ideális a megújuló áramtermelésre A szigeten sosincs hideg, így a fűtés nem apasztja az elektromos autók hatótávját. Annál inkább kell használni a légkondicionálót, ezért a rövid időre megálló autósok gyakran járó motorral hagyják az autót, hogy a klíma működni tudjon. Az autópályákon 100 km/h a megengedett sebesség, ráadásul ennek betartását sűrűn elhelyezett kamerákkal ellenőrzik, így nem jellemző a gyorshajtás. A főútvonalakon gyakori a 65 km/h sebességkorlátozás, lakott területen rengeteg fekvőrendőr és körforgalom miatt csak lassan tudunk haladni, sok gyorsítással és lassítással. A rengeteg napsütés miatt ideális hely lehetne napelemes áramtermelésre is a sziget. A taxik szinte kivétel nélkül dízel Mercedesek, pedig a sziget adottságai tökéletesek a villanyautózásra Tehát minden adott, hogy a ciprióták villanyautóval közlekedjenek: nincs hideg, nincs száguldozás, sok a lejtő, ami mind jót tesz a hatótávnak. Nincsenek nagy távolságok, így egy régebbi, kisebb akkus autóval sem értelmezhető fogalom a hatótávpara. Egész évben lehetőség lenne az üzemanyag helyi, tiszta üzemű megtermelésére. A sziget fő bevételi forrása a turizmus, ezért rengeteg kölcsönzött autó van forgalomban. Mégsem sikerült elektromos autót találni a kínálatban. A helyiek között sem igazán népszerű az elektromos autózás, 2018-ig csupán 135 villanyautót regisztráltak a helyi hatóságok, ami még a közel 800 000 fős lakossághoz viszonyítva is különösen alacsony szám. A zsúfolt belvárosi dugóban álló helyzetben is füstölnek az autók, hogy működjön a légkondícionáló Mi lehet az oka, hogy nem használják ki a környezetbarát közlekedést? Az egyik bizonyára a nyilvános töltőpontok hiánya. A szigeten egyetlen DC töltőt sem listáz a Plugshare térképe, AC töltőből azért van néhány a nagyobb városokban és a repülőterek parkolóiban. A másik fontos érv a villanyautók terjedése ellen egy 1999-es keltezésű, de máig életben lévő törvény, mely megtiltotta, hogy elektromos autóval felhajtsanak az autópályára. Az autópályán ugyanis 65 km/h a minimálisan elvárt sebesség, 1999-ben pedig úgy gondolták, hogy egy elektromos autó képtelen erre. Lefkara városa alig 20 km a tengerparttól, de 600 méter szintkülönbséget kell megmászni Hamarosan mindkét probléma megoldódhat, ugyanis a héten a parlament napirendre tűzte a 20 éves, elavult törvény felülvizsgálatát, amint arról a Cyprus Mail beszámolt. A jelenlegi 20 nyilvános töltőpont mellé pedig az Európai Unió finanszírozásában 12 további épül, valamint 2020-tól előírás lesz az új parkolókban töltési lehetőséget biztosítani is. A környezetbarát közlekedéshez az is hozzájárulhat, hogy az Európai Unió széndioxid kibocsátási törekvéseinek köszönhetően naperőműves fejlesztések kezdődtek az országban, mivel 2020-ra az áramtermelés 13%-át megújuló forrásból szeretnék biztosítani, amiből 2% a közlekedéssel kapcsolatos káros anyag kibocsátás csökkentésére vonatkozik. PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!