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
auto

Egy európai ország, ahol tilos villanyautóval autópályára hajtani

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

Ciprus a Földközi tenger harmadik legnagyobb szigete, területe 1974-től megosztott, északi része Törökország fennhatósága alatt áll, a sziget déli része pedig az elsősorban görögök lakta Ciprusi Köztársaság, amely 2004-től az Európai Unió tagja. A Ciprusi Köztársaság a sziget földrajzi adottságai miatt ideális lenne a villanyautó használatához, ugyanis a sziget keleti és nyugati része közt a legnagyobb távolság alig több, mint 200 km. A sziget kis méretei ellenére gyakran jelentős szintkülönbséget kell megmászni, a sziget középső részén elhelyezkedő Troodos hegység legmagasabb pontja 1400 méterrel emelkedik a tengerszint felé, így a sziget északi és déli része között húzódó 100 km hosszú úton is 1000 méteres szintkülönbséget kell legyűrni.

Ciprus szigetén szeles és napos az időjárás, ami ideális a megújuló áramtermelésre

A szigeten sosincs hideg, így a fűtés nem apasztja az elektromos autók hatótávját. Annál inkább kell használni a légkondicionálót, ezért a rövid időre megálló autósok gyakran járó motorral hagyják az autót, hogy a klíma működni tudjon. Az autópályákon 100 km/h a megengedett sebesség, ráadásul ennek betartását sűrűn elhelyezett kamerákkal ellenőrzik, így nem jellemző a gyorshajtás. A főútvonalakon gyakori a 65 km/h sebességkorlátozás, lakott területen rengeteg fekvőrendőr és körforgalom miatt csak lassan tudunk haladni, sok gyorsítással és lassítással. A rengeteg napsütés miatt ideális hely lehetne napelemes áramtermelésre is a sziget.

A taxik szinte kivétel nélkül dízel Mercedesek, pedig a sziget adottságai tökéletesek a villanyautózásra

Tehát minden adott, hogy a ciprióták villanyautóval közlekedjenek: nincs hideg, nincs száguldozás, sok a lejtő, ami mind jót tesz a hatótávnak. Nincsenek nagy távolságok, így egy régebbi, kisebb akkus autóval sem értelmezhető fogalom a hatótávpara. Egész évben lehetőség lenne az üzemanyag helyi, tiszta üzemű megtermelésére. A sziget fő bevételi forrása a turizmus, ezért rengeteg kölcsönzött autó van forgalomban. Mégsem sikerült elektromos autót találni a kínálatban. A helyiek között sem igazán népszerű az elektromos autózás, 2018-ig csupán 135 villanyautót regisztráltak a helyi hatóságok, ami még a közel 800 000 fős lakossághoz viszonyítva is különösen alacsony szám.

A zsúfolt belvárosi dugóban álló helyzetben is füstölnek az autók, hogy működjön a légkondícionáló

Mi lehet az oka, hogy nem használják ki a környezetbarát közlekedést? Az egyik bizonyára a nyilvános töltőpontok hiánya. A szigeten egyetlen DC töltőt sem listáz a Plugshare térképe, AC töltőből azért van néhány a nagyobb városokban és a repülőterek parkolóiban. A másik fontos érv a villanyautók terjedése ellen egy 1999-es keltezésű, de máig életben lévő törvény, mely megtiltotta, hogy elektromos autóval felhajtsanak az autópályára. Az autópályán ugyanis 65 km/h a minimálisan elvárt sebesség, 1999-ben pedig úgy gondolták, hogy egy elektromos autó képtelen erre.

Lefkara városa alig 20 km a tengerparttól, de 600 méter szintkülönbséget kell megmászni

Hamarosan mindkét probléma megoldódhat, ugyanis a héten a parlament napirendre tűzte a 20 éves, elavult törvény felülvizsgálatát, amint arról a Cyprus Mail beszámolt. A jelenlegi 20 nyilvános töltőpont mellé pedig az Európai Unió finanszírozásában 12 további épül, valamint 2020-tól előírás lesz az új parkolókban töltési lehetőséget biztosítani is. A környezetbarát közlekedéshez az is hozzájárulhat, hogy az Európai Unió széndioxid kibocsátási törekvéseinek köszönhetően naperőműves fejlesztések kezdődtek az országban, mivel 2020-ra az áramtermelés 13%-át megújuló forrásból szeretnék biztosítani, amiből 2% a közlekedéssel kapcsolatos káros anyag kibocsátás csökkentésére vonatkozik.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.