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 Pár órája az amerikai számviteli szabályok szerinti (GAAP) 143 millió dolláros profitról számolt be a Tesla, miközben a Wall Street pár százmilliós veszteséget várt. A hír hatására az árfolyam 20%-ot ugrott a tőzsdei kereskedés utáni piacon és 50 dolláros emelkedés után ismét átlépte a lélektani 300 dolláros szintet. A non-GAAP eredmény egyébként még jobb, 342 millió dollár nyereséget mutat. Ma éjszaka nem aludtak jól a shortolók. Az alábbiakban rövid összefoglaló következik a főbb negyedéves számokról, de hamarosan több rövid cikkben számolunk majd be a pénzügyi jelentésben és az azt követő konferenciahíváson közzétett Teslás újdonságokról. Minden várakozás felett A remek pénzügyi eredményt talán még kiemelkedőbbé teszi, hogy év-év összehasonlításban csökkent, negyedév-negyedév viszonylatban pedig stagnált a bevétel. Bár a Tesla minden eddiginél több, majd 100 ezer autót adott el az előző 3 hónapban, most már jelentős a belépő SR+ Model 3 aránya és a Model S és X is visszaesett tavalyhoz képest. A Q1-es visszaesés után most már 6. hónapja, hogy ismét remek a Tesla pénztermelő képessége. A beruházásokkal csökkentette Free Cash Flow továbbra is pozitív és a pénzügyi jelentés ígérete szerint ez már így is fog maradni, kivéve azokban az időszakokban amikor új termék gyártása indul. A cég a GAAP szerinti nyereségről is hasonlókat mond. Az FCF eredmény különösen annak fényében jó, hogy a beruházások több mint 50%-kal nőttek. De mégis mi történt? És, hogy hogyan jött össze ez a nem várt siker? Aprólékos kemény munkával. Bár ezen sorok írásakor még alig egy órája van a kezünkben a jelentés, három dolog már most is remekül látszik: Ismét 20% fölött, konkrétan 22,8% a bruttó nyereség az autókon. Ez különösen annak fényében bámulatos, hogy legutóbb ilyen magas szintet még a mainál sokkal drágább és nagyobb darabszámban gyártott S/X idején láttunk. Ezzel szemben ma a Tesla legnagyobb volumenben eladott autója 40 ezer dollár alatt indul. Magyarul, bődületesen sikerült lefaragni a gyártási költségeket, és az S/X esetében növekedett az átlagos eladási ár is. Ezeket egyébként a tegnap éjjeli konferenciahíváson is megerősítették. Jelentősen csökkentek a kiadások. A működési költségek stabilan az 1,1 milliárd dollár körüli szinten mozogtak az elmúlt negyedévek során, de most csak 930 milliót költöttek erre a tételre. Ez jelentős, majd 200 milliós javulás. Mindez úgy, hogy közben nőtt az üzletek, a superchargerek és a szervizek száma is. Megállt a napelemes telepítések csökkenése (50%-kal 43 MW-ra nőtt a telepített kapacitás) és rekord 477 MWh-ra nőtt az energiatárolós üzletág is. Emellett a cég bejelentette, hogy a rekord kiszállítások ellenére tovább nőtt a legyártandó autók száma, hiszen még ennél is jobban nőttek a megrendelések. Érdekes, hogy ez igaz a Model S-re és X-re is, amiknél tovább fokozzák a gyártást az év végén és nőttek az autók eladási árai is. Kitekintés – mit ígér a Tesla következő pár negyedévre? A cég megerősítette, hogy várakozásaik szerint túl fogják lépni a minimálisan megcélzott 360 ezer autó leszállítását idén, illetve a negyedik negyedév is nyereséges és cash flow pozitív lesz. Musk megerősítette, hogy az ígéreteknek megfelelően még idén év végén, de legkésőbb jövő év elején „feature complete” lesz a teljes önvezetés. Ez azt jelenti, hogy minden fő funkció le lesz fejlesztve (magyarul jön a még hiányzó városi közlekedésben navigálás, lámpa és tábla felismerés is), azonban ekkor még az autó emberi felügyeletet követel mert ez nem minden körülmények között működik majd hibátlanul. Ezután kb 1 év mire a Tesla a szokásos telemetria és valós tapasztalatok alapján annyit csiszol a szoftveren, hogy az ő megítélésük szerint már teljesen önvezető az autó, de akár még évekbe telhet mire a világon erre minden ország és állam rábólint. A jövő év első felében indul – a vártnál jóval hamarabb – a Model Y gyártása és limitált mennyiségben de elindul Tesla Semi is. Ha minden igaz még idén megmutatják a Tesla pick-up prototípusát, ami Elon Musk szerint a valaha volt legjobb termékük lesz. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!