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 A XEV tavaly mutatta be először akkor még LSEV néven hívott apró villanyautóját, melynek legfőbb különlegessége, hogy a belső és külső karosszériaelemek 3D nyomtatással készülnek, mintegy 70%-kal csökkentve a gyártási költségeket az autóiparban megszokott gyártási folyamathoz képest a 3D nyomtatáshoz szükséges anyagokat biztosító Polymaker szerint. Az első tervek alapján a tiszta és csendes városi közlekedésre fejlesztett elektromos autó először Kínában került volna piacra, ami azóta sem történt meg, az olasz start-up azonban bejelentette, hogy hamarosan elérhetővé válik a villanyautó Európában. A sorozatgyártás 2020 augusztusában kezdődne decemberi kiszállítással, amihez a Kickstarteren próbál 556 565 dollárt összegyűjteni a támogatóktól a XEV. A közösségi finanszírozási kampány kezdetével, mely során eddig 65 000 dollár gyűlt össze, egy kicsit több információt is megtudhattunk az immáron Yoyo névre hallgató miniautóról. Dimenzióit tekintve egy igazi csöppségről van szó, 2,5 méteres hosszával és 1,5 méteres szélességével szinte bárhol könnyedén leparkol, ami a városlakók életét nagyban megkönnyíti. Habár ebben a szegmensben még nem kimondottan gyakoriak a villanyautók a mi földrészünkön, a kétüléses Yoyo látványa mégsem idegen, hiszen mind a Smartok, mind a Renault Twizy, valamint főleg hátulról nézve a VW e-Up! vonásai is felismerhetők rajta. Mindazonáltal a gyártási technológia lehetővé teszi az autó határtalan személyre szabhatóságát, hiszen bármikor készülhetnek új, egyedi tervezésű dizájnelemek, így a jármű karosszériaelemenként olcsón és gyorsan megújulhat. A 3D nyomtatásnak köszönhetően ultrakönnyű alkatrészek gyárthatók, így az autó akkumulátor nélkül 450 kilót nyom. A meghajtásért egy 7,5 kW folyamatos teljesítményt leadni képes villanymotor felelős, ami 30 másodpercig akár 22 kW-ra is felpöröghet – így a Yoyo végsebessége eléri a 70 km/h-t. A lítium-vas-foszfát aksi 9,2 kWh-ja közel 150 kilométernyi városi vezetést tesz lehetővé két feltöltés között. Azok a vásárlók, akik nem akarnak töltéssel bajlódni, igénybe vehetik a start-up akkucserélő szolgáltatását, amely során a villanyautó automatikusan értesíti a cserét végző alkalmazottakat, ha az aksi töltöttsége alacsony, ők pedig GPS alapján azonnal indulnak elhárítani a problémát. A XEV a legtöbb kérdést a biztonsággal kapcsolatban kapja, ugyanis sokat tartanak tőle, hogy a 3D-nyomtatott darabok törékenyek. A gyártó szerint ez a megoldás éppen az ellenkezőjét jelenti, így ugyanis sokkal bonyolultabb és rugalmasabb struktúrák készíthetők el. Az autó vázát egyébként egy acélkeret adja, illetve az alkotók hangsúlyozzák, hogy a Yoyo minden tekintetben megfelel az európai biztonsági szabványoknak. Megvásárolni legolcsóbban 5999 dollárért lehet a kocsit, átszámítva körülbelül 1,8 millió forintért, ami a 27%-os áfával is alig több 2,2 milliónál. PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!