Elhárulhat az akadály a gyors AC töltés elől

Jelenleg az elektromos és a konnektoros hibrid autók túlnyomó többsége 3,7 kW teljesítményű 1 fázisú töltőmodulokat tartalmaz az akkumulátor töltésére. Ahogy növekedni kezdtek az előző évtized első felében az akkumulátorok, úgy került egyre több típusba az ilyen modulokból 2 vagy 3 db, így lett az autók többsége 7,2 kW teljesítménnyel tölthető, és idén egyre több modell kap 3 fázisú, 11 kW-os fedélzeti töltőt, ami minden bizonnyal 3 db töltőmodulból épül fel.

A Renault Zoe azon kevés típusok egyike, amely képes a számtalan 22 kW AC töltőoszlopról felvenni a maximális teljesítményt

Mindeközben az AC töltők túlnyomó többsége 3 fázisú és 22 kW teljesítménnyel rendelkezik, ami az elektromos csatlakozás pazarlása, hiszen a forgalomban lévő autók 90%-a a rendelkezésre álló teljesítménynek maximum harmadát képes kihasználni, de még a ma forgalomba helyezett új autók is többnyire csak az oszlopon elérhető teljesítmény felét tudják felvenni. (Ennek a problémának korábban egy teljes cikket szenteltünk.) Egyre több helyen kell fizetni a töltésért, ami rendben is van, amíg a percdíjat nem az oszlop maximális teljesítménye alapján határozzák meg, így ugyanis az autók többségének nagyon magas lesz az áram ára.

Az Innolectric cég új fejlesztésének köszönhetően a helyzet talán előbb-utóbb megváltozhat, a cég ugyanis bejelentette, hogy 2019 végére befejezte egy 22 kW teljesítményű kompakt fedélzeti töltőmodul fejlesztését, melynek sorozatgyártását is megkezdik 2020 második negyedévében. A fedélzeti töltő legfontosabb újdonsága a szilícium-karbid technológia alkalmazása.

EZT OLVASTAD MÁR?  11 kW-os fedélzeti töltőt kap az új Hyundai Kona Electric

A töltőmodul hatásfoka 94-96% közötti, ráadásul mindezt tág, 2-22 kW működési tartományban képes biztosítani, így a töltési veszteség is alacsony marad még akkor is, ha egy nagy teljesítményű AC töltésre alkalmas autót valamiért (például a garázsunkban rendelkezésre álló korlátozott teljesítmény miatt) csak kis teljesítményen tudunk tölteni.

Az Innolectric 22 kW teljesítményű OBC42 és OBC82 fedélzeti töltője felgyorsíthatja az AC töltést

Az új fedélzeti töltő további előnye, hogy egyaránt képes menedzselni az AC és DC töltést, valamint egy egységbe integrálja a teljes töltés kezelési folyamatot, a kommunikációt is beleértve. Az IEC 61851, DIN SPEC 70121 és ISO 15118 nemzetközi szabványoknak megfelelő töltőmodul világszerte biztonságosan és rugalmasan használható, 50 Hz és 60 Hz frekvenciával rendelkező elektromos hálózatokon egyaránt, 22 kW teljesítményig támogatja a PWM kommunikációt, DC töltésnél pedig az egység megfelel a DIN SPEC 70121 és ISO 15118 szabványoknak.

A modult két változatban gyártják majd, az OBC42 verziót 400 V feszültségű akkumulátorokhoz tervezték (220 – 510 V), 22 kW kimeneti teljesítménnyel, az OBC82 változat pedig a 800 Voltos akkukhoz készül (400 – 850 V), szintén 22 kW teljesítménnyel, azonban több egység párhuzamos kapcsolásával a töltési teljesítmény többszörözhető.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.