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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Már lobbiznak a környezetvédelmi szabályok ellen az autógyártók

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

Talán a kettővel ezelőtti podcastban viccelődtünk azon, hogy vajon kijátsszák-e a „koronavírus kártyát” majd az autógyártók, hogy kibújjanak az idén életbe lépő szigorú európai CO2 kvóták alól.

Egyet lehet találni, vajon így lett-e.

Szigorú de fair

Ha az EU hivatalos tájékoztatását nézzük, akkor már a 2015-2019-es időszakot lefedő emissziós célszámok is bőven elérték a kitűzött célokat, hiszen az Unió 130 g/km kibocsátást célzott meg a közös piacon ebben az időszakban eladott új autók átlagában, a gyártók pedig a 120 g/km-es eredményükkel túl is teljesítették ezt. Öröm, boldogság, népünnepély az utcákon, szivárvány az égen? Nem egészen.

Talán a dízelbotrány kellett hozzá, talán csak valaki Brüsszelben kinyitotta az ablakát és jó mélyet szippantott a város levegőjébe, de 2018-ban szigorított az EU és új normákat vezetett be. Ennek eredményeként 2021-re el kell érni a 95 g/km-es flotta átlagot és ezt 2025-re újabb 15%-kal, 2030-ra pedig 37,4%-kal kell csökkenteni. 

A minden korábbinál szigorúbb szabályozás azonban így is 2-2,5 éves felkészülési időt hagyott  gyártóknak, másrészt a flotta számítással ad pár kiskaput is. Így például a Fiat Chrysler csoport a Teslának fizet azért, hogy európai eladásaikat az emissziók szempontjából az FCA flottájához számíthassák – merthogy a szabályozás erre is ad lehetőséget.

Akárhogy is, a legtöbb gyártó még így is súlyos eurómilliárdokat költhet majd büntetésekre, mert addig halogatták, húzták, a villanyautós átállást, hogy már nem fognak tudni időben eleget tenni a követelményeknek.

Vagy mégis?

Így lenne ötösöm a lottón

Valahogy megéreztük mi ezt, amikor múltkor erről beszélgettünk a podcastban – ha jól emlékszem, pont én mondtam Tiborra reagálva, hogy szerintem majd a koronavírusra hivatkozva megpróbálnak kibújni a kötelezettségek alól. És lám.

Az ACEA, azaz az Európai Autógyártók Szövetsége, egy jelentős lobbiszervezet, amelynek mindenki tagja aki számít és aki rendelkezik gyárral a kontinensen.

Forrás: ACEA

A szervezet március 25-én intézett levelet az Európai Biztosság elnökéhez Ursula von der Leyen asszonyhoz. Ha a fenti sok sok logó és az általuk képviselt tőke, befolyás, no meg a sok millió munkavállaló nem lenne elég, a levelet aláírta még az Európai Autóipari Beszállítók Egyesületének (CLEPA), az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA), illetve az Európai Gépjármű Kereskedők és Szervizek Tanácsa (CECRA) elnöke is.

A levél két oldalon keresztül ecseteli, hogy mennyire nehéz helyzetbe kerültek ezek az ágazatok a koronavírus kapcsán kialakult helyzetben, hiszen az eladások gyakorlatilag befagytak, de az alkalmazottaik is legfeljebb otthonról tudnak dolgozni – már ahol lehetséges ez, mert a gyári munkások gyakorlatilag munka nélkül maradtak. A helyzet valóban súlyos, nem kívánjuk mi sem cinikus élcelődéssel köszörüli a nyelvünket az iparág szereplőin. Az azonban felettébb érdekes, hogy a levélben található udvariaskodások, az EU fantasztikus döntései miatti hálálkodások, valamint egy konkrétabb koordinációs kérdés mellett gyakorlatilag egyetlen mondat van ami gazdasági könnyítést kér: az pedig a CO2 kvóták határidejének kitolása iránti kérelem.

Lehet, mi itt olyanok vagyunk, mint a kalapács, ami mindent szögnek lát, de villanyautós szemmel rögtön az tűnt fel, hogy, mintha – már elnézést, de – 2 oldalnyi rizsát, körítést olvasnánk, aminek szinte a mértani közepén van a lényeg, egy gondosan csomagolt mondatban. Erre angolul van szakkifejezés is, egy bizonyos végtermékkel töltött szendvicsre utalva.

Halasztás, nem felrúgás

Az ominózus mondat arról szól, hogy szeretnék, ha az EU kitolná a 95 g-os direktíva bevezetésének időpontját. Az ok a koronavírus, hiszen, mondják, se gyártás, se fejlesztés, se homologizációs munka nem folyik jelenleg, így ezek a határidők nem tarthatók. Az aláírók ugyanakkor biztosítják az illetékeseket, hogy ők nem szeretnék megkérdőjelezni a törvényeket, vagy azok céljait, úgy mint például a környezetvédelmet és ezeket nem eltöröltetni akarják, csak plusz időt kérnek.

Forrás: ACEA

Kicsit kettős érzése van az embernek ezzel kapcsolatban. Egyrészt érti és megérti, hogy a jelenlegi helyzetben így is milliók vesztik majd el az állásukat, cégek állnak majd fejre, tűnnek el, vagy lesznek súlyosan veszteségesek, és itt sokszor nem a Daimlerhez hasonló mamutokról, hanem több ezer kis és közepes beszállítóról beszélünk, akinek nincs eurómilliárdos tartaléka. Ugyanakkor, legalábbis a nagy autógyártók tekintetében, kicsit olyan ez mint a lusta, de furfangos diák. Már hetek óta tudja a kötelező beadandó határidejét, de minden létező kifogással próbált kibújni alóla, megúszni valahogy, és most már csak 3 nap van a határidőig ő pedig még egy sort sem írt. „Szerencséjére”, a kutya leverte a laptopját az asztalról, így most nem tudja megírni a leckét, úgyhogy erre hivatkozva kér új határidőt. Értem én, drága, de azt mondd már meg nekem, az elmúlt 6 hétben mit csináltál? Miért 3 nappal a határidő előtt akartál nekiállni a munkának?

Az már tavaly látszott, hogy amit eddig tettek a gyártók a villanyautók gyártása érdekében az szép, de édes kevés az üdvösséghez. Inkább éveken át trükköztek flotta kombinálással, autók visszatartásával, próbálták megúszni az egészet hibridekkel, meg ment az ígérgetés és a tanulmányautó orgia. De a gyártási kapacitás – és különösen az aksi gyártás terén – nem akaródzott kiépülni, mert előbb még ki akarták préselni az utolsó cent profitot is a hagyományos belsőégésű modellekbe fektetett pénzből. Most tényleg nehéz helyzetben vannak, de az már a koronavírus begyűrűzése előtt látszott, hogy milliárdokat kell majd fizetniük a késlekedés miatt. Annyi módja lett volna, hogy segítséget kérjenek az EU-tól, miért pont a CO2 kvóta halasztása a megoldás a gazdasági válság átvészelésére?

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.