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
auto
2024. 11. 24. vasárnap
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

Sandy Munro nevét már többször emlegettük itt a Tesla kapcsán. Az amerikai autóipari szakember 10 évet dolgozott a Fordnál, ahol az autók gyártásra optimalizált tervezésért volt felelős, majd saját tanácsadó céget alapított, amely különböző autó, repülőgép és hadiipari megrendelőknek végez munkát. Fő profiljuk a járművek és alkotóelemeik szétszerelése is kielemzése. Ezt kérheti a megbízó egy versenytárs, vagy a saját új termékére is, Munróék feladata pedig az, hogy megmondják hol lehet költséget faragni, optimalizálni, mivel lehetne a minőségen emelni, vagy éppen milyen furfangot talált ki a versenytárs, amit le kellene másolni.

Sandy Munro. Forrás: Youtube / Autoline Network

A szakember az elmúlt 2 évben már sokat idézett Tesla guru lett, miután 2018-as egyik videójában  alaposan lehúzta a Model 3 összeszerelési minőségét. Az igazsághoz tartozik, hogy Munro az első 1700 példány egyikét kapta górcső alá és azóta már félmillióval több van az autóból az utakon – mint most ő is megjegyezte a minőség azóta rendkívül sokat javult. Azután másodszor is nagy port kavart egy interjújával, amikor a lemezek alá nézett és megállapította, hogy a hadi technológiánál használatos összetettségű áramköröket tervez és gyárt a Tesla és mind ezzel, mind akkumulátor és hajtáslánc technológiájukkal évekkel a versenytársak előtt járnak.

A szakember elemezte már a Cybertruckot is, most pedig a Model Y került sorra.

Fokozott várakozás

Munro csapata egyébként csavarjaira szedte a 3-ast és egy több száz oldalas jelentést készített róla,amelyet persze jó pénzért árultak. Ebből pár részletet ismertetett azért és az látszott, hogy minden tekintetben kivesézték a kocsit és összehasonlították olyan versenytársakkal mint a Chevy Bolt (Ampera-e), vagy a BMW i3.

Sandy Munro elemez. Forrás: Youtube / Autoline Network

Már a Model Y bemutatója után tudni lehetett, hogy a szakember cége azonnal rendelt ebből az autóból is – butaság is lett volna kihagyni a ziccert, hiszen a hirtelen jött internetes ismertség biztosan jót tett az üzletnek. Anno egyébként egészen „véletlenül” lettünk részesei a Model 3 elemzés eredményeinek, mivel az eredetileg egy német autógyár számra készült volna, de ők végül a saját műhelyükben szedték szét a kis Teslát és így Munro hoppon maradt. Ezért csinált aztán hírverést az elemzésének az internet segítségével.

Munroék több száz oldalas dokumentációjának egyik oldala – a villanymotorok összehasonlítása. Forrás: Youtube / Autoline Network

A Model Y kapcsán azonban már eleve úgy tervezték, hogy folyamatosan osztják majd meg a részleteket a nagyérdeművel és erre külön weboldalt is létrehoztak. Az autó titkainak felfedését egyébként nem csak a villanyautós közösség várja, de Elon Musk is utalt rá egy tweetben, hogy Munro elemzései mind negatív mind pozitív tekintetben helytállóak az autóikkal kapcsolatban, és szerinte „értékelni fogja majd a Model Y kasznijának néhány megoldását”. Ezzel a Tesla vezetője valószínűleg az autó farára utalt – Munro anno kifogásolta, hogy a 3-as hátsó része nagyon sok különböző anyagból és elemből áll, a kaliforniai gyártó pedig már előre jelezte, hogy ezen téren jelentősen változtattak.

Az első videó

Munróék oldalára már fel is kerültek az első videók, mivel a mai napon meg is kapták a piros Model Y-t.

Az első jelentősebb megállapítások a harmadik anyagban találhatóak, ahol az illesztési hézagokat veszik szemügyre. A szakember visszaidézi, hogy az első 3-as amit szétszedtek jelentős problémákkal küzdött ezen a téren, ellenben ez a korai szériás Y egy két apróságtól eltekintve kiválóan vizsgázott. A kocsi jobb oldalán mindössze 1 milliméteres eltérést mértek a bal oldali első ajtó illeszkedéséhez képest és a lemezek mindenhol szépen találkoztak. A hátsó csomagtér ajtajánál is 1-1,5  milliméteresek a rések és bár itt már hümmögött párszor Munro, de a leginkább problémás pont a két hátsó lámpa volt. Ezeket elfelezi a csomagtér ajtaja, azonban az egyik 3,5 a másik 6 milliméteres réssel illeszkedik a fix részhez, amin javítaniuk kell. Ezzel együtt Munro szerint, egy ilyen korai példányról lévén szó, az autó összességében nagyon jó panelhézagokkal és illesztési pontossággal rendelkezik.

A videót alább beillesztettük és ha megosztanak még érdekességeket, akkor azt is megírjuk majd. Hamarosan ugyanis kezdik a kocsi darabjaira bontását.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.