PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Nyári hatótávteszt 29 villanyautóval

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

Márciusban beszámoltunk a Norvég Automobil Szövetség (NAF – Norwegian Automobile Federation) téli hatótávtesztjéről, amelyen 20 népszerű elektromos autó típust merítettek megállásig. Arra voltak kíváncsiak, hogy azonos körülmények között melyik autó meddig jut.

Téli hatótáv teszt 20 népszerű villanyautóval

A tesztet megismételték nyári körülmények között is, ezúttal 29 autóval. Az autókkal közúton, normál forgalomban haladtak, átlagos járművezetőkkel. Az útvonal tartalmazott városi, autópályás és országúti szakaszt egyaránt. Az autók 60 és 110 km/h közötti sebességgel haladtak. A tesztútvonal tartalmazott hegyvidéki szakaszt is, két komolyabb emelkedővel. Az első 620 méteres szintemelkedést jelentett, a második, 1000 méteres szintet csak azok az autók mászták meg, amelyek a legmesszebbre jutottak. Azaz a teszt körülményei a kisebb hatótávú autóknak kedveztek, ha nincs az út végi emelkedő, akkor a nagyobb hatótávval rendelkező típusok valamivel messzebb juthattak volna.

A téli teszttel szemben ezúttal nem merítették le teljesen mindegyik autót, a többséggel a lehető legüresebb akkuval igyekeztek begurulni egy töltőoszlophoz. A teszt átlagsebességét nem ismerjük, de minden bizonnyal alacsony lehetett, mivel az autók (a Jaguar I-PACE  kivételével) túlteljesítették a WLTP mérési ciklus szerinti hivatalos hatótávot.

(fotó: www.naf.no)

Érdekességképp az eredeti listát kiegészítettük az autók árával*, amit a teszt során mért hatótávval leosztva megkapjuk, hogy mennyibe kerül 1 km hatótáv egy adott típusnál. Nem meglepő módon a Porsche adja a legdrágábban a hatótávot: közel 80 000 forintért kapunk 1 kilométert. Második az Audi e-Tron 55 Sportback (78 000 Ft/km), dobogós még az e-Tron 55 quattro (72 500 Ft/km).

Legolcsóbban a Hyundai Kona méri a kilométereket, amely hatótávját tekintve „bepofátlankodott” a Teslák közé. A 64 kWh-ás akkuval szerelt Kona vásárlók 22 000 forintért kapnak 1 km hatótávot. Második az új Renault Zoe, amely 24 000 Ft-ért, harmadik pedig a Kia e-Niro, amely 25 000 Ft-ért méri a kilométereket.

 

Autó Saját mérés [km] WLTP [km] 1 km hatótáv ára [Ft] autó ára* [Ft]
Tesla Model S 645 610 52 713 Ft 34 000 000 Ft
Tesla Model 3 612 560 35 359 Ft 21 640 000 Ft
Hyundai Kona electric 568,4 480 21 990 Ft 12 499 000 Ft
Tesla Model X 546,7 507 65 484 Ft 35 800 000 Ft
Kia e-Niro 524,7 455 24 869 Ft 13 049 000 Ft
Kia e-Soul 520 452 25 385 Ft 13 200 000 Ft
Opel Ampera-e 512,1 423 29 291 Ft 15 000 000 Ft
Xpeng G3 506 450 25 296 Ft 12 800 000 Ft
Porsche Taycan 475,1 407 79 983 Ft 38 000 000 Ft
Jaguar I-PACE 454,7 470 66 395 Ft 30 190 000 Ft
Renault ZOE ZE 50 453 395 24 060 Ft 10 899 000 Ft
Audi e-tron Sportback 55 436,1 376 77 964 Ft 34 000 000 Ft
Mercedes-Benz EQC 434 403 60 761 Ft 26 370 280 Ft
Audi e-tron 55 quattro 399,6 370 72 523 Ft 28 980 000 Ft
Nissan LEAF e + (62 kWh) 396,8 385 38 281 Ft 15 190 000 Ft
Opel Corsa-e 358 337 29 302 Ft 10 490 000 Ft
DS 3 Crossback E-Tense 351 320 36 724 Ft 12 890 000 Ft
Peugeot e-208 346 340 30 318 Ft 10 490 000 Ft
Hyundai IONIQ 342,2 311 32 116 Ft 10 990 000 Ft
Peugeot e-2008 332 310 33 102 Ft 10 990 000 Ft
BMW i3 120 Ah 319 310 41 094 Ft 13 109 000 Ft
MG ZS EV 310 263 33 871 Ft 10 500 000 Ft
Nissan LEAF (40 kWh) 305,3 270 35 015 Ft 10 690 000 Ft
VW e-UP 289,5 258 26 598 Ft 7 700 000 Ft
Skoda CITIGOe iV 280 258 29 107 Ft 8 150 000 Ft
Seat Mii Electric 278,9 258 29 365 Ft 8 190 000 Ft
Nissan e-NV 200 276,9 200 50 921 Ft 14 100 000 Ft
Mini Cooper SE Electric 272 235 38 603 Ft 10 500 000 Ft
VW e-Golf 259,2 231 45 910 Ft 11 900 000 Ft

* Az autók áránál előnyben részesítettük a magyar árlistákat. Mindig listaárat néztünk, nem számoltunk állami támogatással vagy egyéb kedvezménnyel. Azoknál a típusoknál, ahol nem találtunk magyar árat, a német árakat vettük alapul. Előfordult olyan egzotikus típus, amit még Németországban sem áraztak be, itt a norvég, támogatás előtti listaárat tüntettük fel.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.