Meghackelték a Tesla Model 3 szoftverét

A kanadai Simon André villanyautó szerviz neve talán már ismerősen cseng olvasóink számára, több cikkben is foglalkoztunk azzal, hogy a vállalkozás megoldotta egy „fordító modul” (Battery Can Gateway) kifejlesztésével, hogy az egyes Nissan Leaf változatok között cserélhetők legyenek az akkumulátorok. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy egy régi, eredetileg 24 kWh-s, de már elgyengült akkuval rendelkező Leafbe beszerelhető a 40 kWh-s vagy akár a 62 kWh-s akku is, amely egyre gyakrabban feltűnik a használt autó alkatrészeket hirdető weboldalakon is. A fordító modul ára 1000 amerikai dollár, persze a kanadai megrendelés esetén ezt vám és ÁFA is terheli, mire hazánkba kerül. Egy bontott 40 kWh akkumulátorok körülbelül 1,5-2 millió forintért, a 62 kWh akkuk 2,5 milliótól vásárolhatók egy ilyen műtéthez.

Ez a cikk azonban nem a Leaf akkucseréről szól, hanem a vállalkozás legújabb szolgáltatásáról: Tesla Model 3 átalakításról, amelyről az Electrek is beszámolt.

Nem csak a Teslára, a legtöbb autógyártóra jellemző, hogy technikailag az olcsóbb változatok is tartalmaznak bizonyos extrákat, mert olcsóbb egyetlen változatot gyártani valamely alkatrészből. Az extra funkciók ilyenkor szoftveresen le vannak tiltva. Az azonban a Tesla előtt nem volt jellemző, hogy ezeket utólag a gyártó oldja fel. Ügyes autószerelők, autóvillamossági szerelők annál inkább ráálltak az ilyen funkciók engedélyezésére. A Tesla azonban saját maga is lehetőséget kínál erre, ráadásul az OTA megoldásnak köszönhetően ezekhez nem is kell szervizbe vinni az autót.

Az utólagos szoftveres fejlesztésnek a Teslánál gyakran nincs hardveres akadálya, mivel a megfelelő hardvert tartalmazza mindegyik autó, egyes modellek esetében akár az akkumulátor mérete is növelhető szoftveresen. Vannak például 60 kWh-s akkuval rendelkező Teslák, melyekben fizikailag a 75 kWh-s változattal azonos akku csomag található.

A Teslától megvásárolható egyik ilyen szoftveresen engedélyezhető fejlesztés a fél másodperccel rövidebb 0-100 km/h gyorsulás (Acceleration Boost) a Model 3 Dual Motor változathoz. A Tesla 2000 dollárért kínálja ez esetben az extra teljesítményt.

Ahogy egyéb típusoknál, úgy a Tesla esetében is várható volt, hogy megjelennek majd a gyártótól független megoldások. Azaz olyan hackerek, akik feloldják a hasonló alap esetben letiltott funkciókat. A fent említett kanadai villanyautó szerviz egyik legutóbbi projektje egy a gyárból hátsókerék hajtással kigördült Tesla Model 3 átalakítása két motoros változattá, a hiányzó villanymotor utólagos beszerelésével.

A feladatot sikeresen teljesítették, ehhez azonban a Tesla szoftverébe is bele kellett nyúlniuk, hogy az autó mindkét motort használja. Eközben vették észre, hogy képesek aktiválni a 2000 dolláros 50 extra lóerőt kínáló funkciót is, sőt, akár virtuálisan Performance változattá tudják alakítani a kétmotoros Teslát is (amihez persze érdemes lenne a nagyobb teljesítményű fékrendszert is beépíteni).

Persze ha már ilyen felfedezéseket tettek, akkor megpróbálják pénzzé is tenni a tudásukat, így a szerviz tulajdonosa, Guillaume André, új céget alapított, Ingenext néven a Tesla utólagos tuningolására. Első termékük a „Boost 50” 1100 dollárért vásárolható meg a Tesla 2000 dolláros felára helyett, és a +50 lóerő mellett néhány egyéb okosítást is kínál. A termék egy apró dobozka, amit egyszerűen a kesztyűtartó mögött található aljzatokhoz kell csatlakoztatni. Az extra teljesítmény automatikusan megérkezik a csatlakoztatás után, ezen kívül egy webes alkalmazással elérhetők lesznek egyéb funkciók, például „drift mód” is. Ráadásul azt állítják, hogy az ő megoldásukkal a Model 3 gyorsulása 1 tizedmásodperccel még jobb is lesz, mint amit a gyári extra kínál.

Az Ingenext további szolgáltatása a Model 3 Dual Motor átalakítása Model 3 Performance változattá, amihez már nem elég otthon csatlakoztatni egy kis dobozt, az autót egy erre felkészült villanyautó szervizbe is el kell vinni. Az átalakítás ára kb. 2250 amerikai dollár (vagy 3000 kanadai dollár), de nem csak pénzben, hanem a távoli szoftverfrissítések elvesztésével is fizetni kell a sufnituningért.

Vajon lesz elég vevő a termékre, illetve az átalakításra? Írjátok meg hozzászólásban, hogy Ti féláron a kisipari, vagy teljes áron a gyári teljesítmény-növelést választanátok? Lemondanátok az OTA szoftverfrissítésről, ha az ügyeskedő hackerek átalakítják a Teslátokat Performance változatra?

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.