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
auto
2024. 10. 15. kedd
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

Nem hiszek a számmisztikában, de valamit talán mégis jelent, hogy 11 millió forint alá épp 11 típus fér be az állami támogatás ma reggeli indulására. Az elmúlt két hétben minden nap megjelent egy cikkünk azokról az autókról, melyek jogosultak a 2,5 milliós támogatásra. Tegnap Balázs szubjektív véleményét olvashattátok, ugyanis a villanyautosok.hu egyik régi szerzője is nekiugrott ma reggel a támogatás igénylésének. A folyamatról hamarosan részletes cikkben is beszámol.

A tökéletes 8,5 milliós villanyautó nyomában

Ebben a cikkben objektíven szeretném összefoglalni a 11 autó fontosabb jellemzőit. Aki szereti a táblázatokat, grafikonokat, mindenképp olvasson tovább.

Melyik a legolcsóbb?

Mivel a legtöbb gyártó célja az volt, hogy 11 millió forint alá sikerüljön betuszkolni egy eredetileg drágább autót, az árakban nincs hatalmas eltérés. A legtöbb típus alapáron ~10 990 000 Ft, támogatással pedig ~8 490 000 Ft. Néhány autó listaára alacsonyabb, de biztos vagyok benne, hogy a vásárlók 90%-a választ még néhány opciós extrát, amivel a gyakorlatilag ezekért is 8 és félmilliót kell majd fizetni. Egyetlen (pontosabban kettő) kivétel talán a Smart EQ ForTwo és ForFour, melyek listaára lényegesen alacsonyabb.

Típus Alapár [Ft] Támogatással [Ft] 1 km hatótáv ára [Ft]
Smart EQ ForTwo 7 250 430 Ft 4 750 430 Ft 30 648 Ft
Smart EQ ForFour 7 440 930 Ft 4 940 930 Ft 32 940 Ft
Opel Corsa-e 10 490 000 Ft 7 990 000 Ft 23 709 Ft
Peugeot e-208 10 490 000 Ft 7 990 000 Ft 23 569 Ft
Mini Cooper SE 10 500 000 Ft 8 000 000 Ft 34 188 Ft
Nissan LEAF (40 kWh) 10 690 000 Ft 8 190 000 Ft 30 333 Ft
Renault ZOE 10 899 000 Ft 7 899 000 Ft 19 997 Ft
Kia e-Niro (39 kWh) 10 899 000 Ft 8 399 000 Ft 29 062 Ft
Peugeot e-2008 10 990 000 Ft 8 490 000 Ft 27 387 Ft
Mazda MX-30 10 990 000 Ft 8 490 000 Ft 42 450 Ft
Hyundai Ioniq electric 10 990 000 Ft 8 499 000 Ft 27 328 Ft
Hyundai Kona electric (39 kWh) 10 999 000 Ft 8 499 000 Ft 29 408 Ft

Állami támogatással: Smart EQ ForTwo és ForFour

Mekkora a hatótáv?

Mióta villanyautóval járok gyakran megszólítanak az utcán, a töltőnél, a parkolóban. Szinte nem zajlott úgy beszélgetés, hogy az első három kérdés egyike ne a hatótáv legyen. A hivatalos WLTP ciklus pontosságát, gyakorlati megvalósíthatóságát lehet vitatni. Mégis ez az objektív lehetőségünk az egyes típusok összevetésére. Ahogy a hagyományos autóknál sem mindenki tudja hozni a gyárilag megadott fogyasztási adatokat, úgy az elektromos autóval is lesz, aki messzebbre jut és lesz, aki előbb áll meg tölteni.

Típus WLTP hatótáv [km] WLTP fogyasztás [kWh/100km] Bruttó akku kapacitás [kWh] Nettó akku kapacitás [kWh]
Renault ZOE 395 13,2 54,7 52
Peugeot e-208 339 13,9 50 47
Opel Corsa-e 337 13,9 50 47
Hyundai Ioniq electric 311 12,3 40,4 38,3
Peugeot e-2008 310 15,2 50 47
Hyundai Kona electric (39 kWh) 289 13,6 42 39,2
Kia e-Niro (39 kWh) 289 13,6 42 39,2
Nissan LEAF (40 kWh) 270 13,7 40 37
Mini Cooper SE 234 12,4 32,6 28,9
Mazda MX-30 200 16 35,5 32
Smart EQ ForTwo 155 10,8 17,6 16,7
Smart EQ ForFour 150 11,1 17,6 16,7

Állami támogatással: Renault ZOE

 

Melyik a legerősebb?

A villanyautósok általában nem száguldoznak, de a többség mégis nagyot mosolyog, amikor először kerül abba a szerencsés helyzetbe, hogy kipróbálhat egy elektromos autót. Az első padlógáz általában kellemes meglepetést okoz, mert az átlag autókban nem szoktunk hozzá a hátbavágós gyorsulási élményhez.

Típus Teljesítmény [kW] Forgatónyomaték [Nm] Végsebesség [km/h]
Mini Cooper SE 135 270 150
Nissan LEAF (40 kWh) 110 320 144
Mazda MX-30 105 265 150
Hyundai Ioniq electric 100 295 165
Hyundai Kona electric (39 kWh) 100 395 155
Kia e-Niro (39 kWh) 100 395 155
Peugeot e-2008 100 260 150
Opel Corsa-e 100 260 150
Peugeot e-208 100 260 150
Renault ZOE 80 225 135
Smart EQ ForTwo 60 160 130
Smart EQ ForFour 60 160 130

Állami támogatással: MINI Cooper SE

Melyik a legnagyobb?

Ez talán a legnehezebb kérdés: melyik paraméter szerint állítsuk sorba az autókat? A hosszúság számít igazán? Inkább a tengelytáv, mert az határozza meg jobban a hátsó lábteret? Esetleg a magasság, mert kényelmesebb a magas üléspozíció? Persze akad, akinek a csomagtér mérete a legfontosabb paraméter.

Típus Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l] Ledöntött hátsó üléssel [l]
Nissan LEAF (40 kWh) 4490 1788 1530 2700 435 1176
Hyundai Ioniq electric 4470 1820 1450 2700 357 1417
Mazda MX-30 4395 1795 1570 2655 336
Kia e-Niro (39 kWh) 4375 1805 1560 2700 451 1405
Peugeot e-2008 4300 1770 1530 2650 434 1476
Hyundai Kona electric (39 kWh) 4180 1800 1570 2600 332 1114
Renault ZOE 4087 1787 1562 2588 338 1225
Opel Corsa-e 4060 1960 1435 2538 267 1042
Peugeot e-208 4055 1745 1430 2540 265 1106
Mini Cooper SE 3845 1727 1432 2495 211 731
Smart EQ ForFour 3495 1665 1554 2494 185 975
Smart EQ ForTwo 2695 1663 1555 1873 350

 

Állami támogatással: Nissan LEAF

Melyik tölt a leggyorsabban?

A villanyautózás iránt érdeklődők többsége a lehető legnagyobb hatótávot, vagy akkumulátorkapacitást hajszolja. Pedig önmagában kevés a nagy akku, ha ahhoz magas fogyasztás, vagy lassú töltés társul. Véleményem szerint a hatótáv mellett mindig érdemes a villámtöltés sebességét is figyelembe venni. Aki pedig nem tud otthon vagy munkahelyen tölteni és a nyilvános (AC) töltőkre szorul, azoknak az AC fedélzeti töltő teljesítménye talán a legfontosabb paraméter.

Típus Villámtöltés ideje (10-80%) [perc] Villámtöltés sebessége [km/h] AC fedélzeti töltő [kW]
Peugeot e-208 27 527 7,4/11
Opel Corsa-e 27 524 7,4/11
Peugeot e-2008 27 482 7,4
Mini Cooper SE 29 339 11
Renault ZOE 56 296 22
Nissan LEAF (40 kWh) 40 284 6,6
Kia e-Niro (39 kWh) 43 282 7,2
Mazda MX-30 31 271 6,6
Hyundai Kona electric (39 kWh) 50 243 7,2
Hyundai Ioniq electric 55 237 7,2
Smart EQ ForTwo 4,6/22
Smart EQ ForFour 4,6/22

Állami támogatással: Peugeot e-208

Minden adat együtt

Eredetileg csak ezt a táblázatot szerettem volna elkészíteni, de mindig újabb és újabb oszlop került bele, így kezdett áttekinthetetlenné válni. Ezért úgy döntöttem csoportokra bontom, ezt láthattátok fentebb. Azért persze beteszem az összefoglaló, minden adatot tartalmazó táblázatot is, hatalmas monitorral rendelkezők előnyben…

Állami támogatással: Kia e-Niro (39 kWh)

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.