11 elektromos autó 11 millió alatt
Nem hiszek a számmisztikában, de valamit talán mégis jelent, hogy 11 millió forint alá épp 11 típus fér be az állami támogatás ma reggeli indulására. Az elmúlt két hétben minden nap megjelent egy cikkünk azokról az autókról, melyek jogosultak a 2,5 milliós támogatásra. Tegnap Balázs szubjektív véleményét olvashattátok, ugyanis a villanyautosok.hu egyik régi szerzője is nekiugrott ma reggel a támogatás igénylésének. A folyamatról hamarosan részletes cikkben is beszámol.
Ebben a cikkben objektíven szeretném összefoglalni a 11 autó fontosabb jellemzőit. Aki szereti a táblázatokat, grafikonokat, mindenképp olvasson tovább.
Melyik a legolcsóbb?
Mivel a legtöbb gyártó célja az volt, hogy 11 millió forint alá sikerüljön betuszkolni egy eredetileg drágább autót, az árakban nincs hatalmas eltérés. A legtöbb típus alapáron ~10 990 000 Ft, támogatással pedig ~8 490 000 Ft. Néhány autó listaára alacsonyabb, de biztos vagyok benne, hogy a vásárlók 90%-a választ még néhány opciós extrát, amivel a gyakorlatilag ezekért is 8 és félmilliót kell majd fizetni. Egyetlen (pontosabban kettő) kivétel talán a Smart EQ ForTwo és ForFour, melyek listaára lényegesen alacsonyabb.
Típus | Alapár [Ft] | Támogatással [Ft] | 1 km hatótáv ára [Ft] |
Smart EQ ForTwo | 7 250 430 Ft | 4 750 430 Ft | 30 648 Ft |
Smart EQ ForFour | 7 440 930 Ft | 4 940 930 Ft | 32 940 Ft |
Opel Corsa-e | 10 490 000 Ft | 7 990 000 Ft | 23 709 Ft |
Peugeot e-208 | 10 490 000 Ft | 7 990 000 Ft | 23 569 Ft |
Mini Cooper SE | 10 500 000 Ft | 8 000 000 Ft | 34 188 Ft |
Nissan LEAF (40 kWh) | 10 690 000 Ft | 8 190 000 Ft | 30 333 Ft |
Renault ZOE | 10 899 000 Ft | 7 899 000 Ft | 19 997 Ft |
Kia e-Niro (39 kWh) | 10 899 000 Ft | 8 399 000 Ft | 29 062 Ft |
Peugeot e-2008 | 10 990 000 Ft | 8 490 000 Ft | 27 387 Ft |
Mazda MX-30 | 10 990 000 Ft | 8 490 000 Ft | 42 450 Ft |
Hyundai Ioniq electric | 10 990 000 Ft | 8 499 000 Ft | 27 328 Ft |
Hyundai Kona electric (39 kWh) | 10 999 000 Ft | 8 499 000 Ft | 29 408 Ft |
Mekkora a hatótáv?
Mióta villanyautóval járok gyakran megszólítanak az utcán, a töltőnél, a parkolóban. Szinte nem zajlott úgy beszélgetés, hogy az első három kérdés egyike ne a hatótáv legyen. A hivatalos WLTP ciklus pontosságát, gyakorlati megvalósíthatóságát lehet vitatni. Mégis ez az objektív lehetőségünk az egyes típusok összevetésére. Ahogy a hagyományos autóknál sem mindenki tudja hozni a gyárilag megadott fogyasztási adatokat, úgy az elektromos autóval is lesz, aki messzebbre jut és lesz, aki előbb áll meg tölteni.
Típus | WLTP hatótáv [km] | WLTP fogyasztás [kWh/100km] | Bruttó akku kapacitás [kWh] | Nettó akku kapacitás [kWh] |
Renault ZOE | 395 | 13,2 | 54,7 | 52 |
Peugeot e-208 | 339 | 13,9 | 50 | 47 |
Opel Corsa-e | 337 | 13,9 | 50 | 47 |
Hyundai Ioniq electric | 311 | 12,3 | 40,4 | 38,3 |
Peugeot e-2008 | 310 | 15,2 | 50 | 47 |
Hyundai Kona electric (39 kWh) | 289 | 13,6 | 42 | 39,2 |
Kia e-Niro (39 kWh) | 289 | 13,6 | 42 | 39,2 |
Nissan LEAF (40 kWh) | 270 | 13,7 | 40 | 37 |
Mini Cooper SE | 234 | 12,4 | 32,6 | 28,9 |
Mazda MX-30 | 200 | 16 | 35,5 | 32 |
Smart EQ ForTwo | 155 | 10,8 | 17,6 | 16,7 |
Smart EQ ForFour | 150 | 11,1 | 17,6 | 16,7 |
Melyik a legerősebb?
A villanyautósok általában nem száguldoznak, de a többség mégis nagyot mosolyog, amikor először kerül abba a szerencsés helyzetbe, hogy kipróbálhat egy elektromos autót. Az első padlógáz általában kellemes meglepetést okoz, mert az átlag autókban nem szoktunk hozzá a hátbavágós gyorsulási élményhez.
Típus | Teljesítmény [kW] | Forgatónyomaték [Nm] | Végsebesség [km/h] |
Mini Cooper SE | 135 | 270 | 150 |
Nissan LEAF (40 kWh) | 110 | 320 | 144 |
Mazda MX-30 | 105 | 265 | 150 |
Hyundai Ioniq electric | 100 | 295 | 165 |
Hyundai Kona electric (39 kWh) | 100 | 395 | 155 |
Kia e-Niro (39 kWh) | 100 | 395 | 155 |
Peugeot e-2008 | 100 | 260 | 150 |
Opel Corsa-e | 100 | 260 | 150 |
Peugeot e-208 | 100 | 260 | 150 |
Renault ZOE | 80 | 225 | 135 |
Smart EQ ForTwo | 60 | 160 | 130 |
Smart EQ ForFour | 60 | 160 | 130 |
Melyik a legnagyobb?
Ez talán a legnehezebb kérdés: melyik paraméter szerint állítsuk sorba az autókat? A hosszúság számít igazán? Inkább a tengelytáv, mert az határozza meg jobban a hátsó lábteret? Esetleg a magasság, mert kényelmesebb a magas üléspozíció? Persze akad, akinek a csomagtér mérete a legfontosabb paraméter.
Típus | Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | Ledöntött hátsó üléssel [l] |
Nissan LEAF (40 kWh) | 4490 | 1788 | 1530 | 2700 | 435 | 1176 |
Hyundai Ioniq electric | 4470 | 1820 | 1450 | 2700 | 357 | 1417 |
Mazda MX-30 | 4395 | 1795 | 1570 | 2655 | 336 | |
Kia e-Niro (39 kWh) | 4375 | 1805 | 1560 | 2700 | 451 | 1405 |
Peugeot e-2008 | 4300 | 1770 | 1530 | 2650 | 434 | 1476 |
Hyundai Kona electric (39 kWh) | 4180 | 1800 | 1570 | 2600 | 332 | 1114 |
Renault ZOE | 4087 | 1787 | 1562 | 2588 | 338 | 1225 |
Opel Corsa-e | 4060 | 1960 | 1435 | 2538 | 267 | 1042 |
Peugeot e-208 | 4055 | 1745 | 1430 | 2540 | 265 | 1106 |
Mini Cooper SE | 3845 | 1727 | 1432 | 2495 | 211 | 731 |
Smart EQ ForFour | 3495 | 1665 | 1554 | 2494 | 185 | 975 |
Smart EQ ForTwo | 2695 | 1663 | 1555 | 1873 | 350 |
Melyik tölt a leggyorsabban?
A villanyautózás iránt érdeklődők többsége a lehető legnagyobb hatótávot, vagy akkumulátorkapacitást hajszolja. Pedig önmagában kevés a nagy akku, ha ahhoz magas fogyasztás, vagy lassú töltés társul. Véleményem szerint a hatótáv mellett mindig érdemes a villámtöltés sebességét is figyelembe venni. Aki pedig nem tud otthon vagy munkahelyen tölteni és a nyilvános (AC) töltőkre szorul, azoknak az AC fedélzeti töltő teljesítménye talán a legfontosabb paraméter.
Típus | Villámtöltés ideje (10-80%) [perc] | Villámtöltés sebessége [km/h] | AC fedélzeti töltő [kW] |
Peugeot e-208 | 27 | 527 | 7,4/11 |
Opel Corsa-e | 27 | 524 | 7,4/11 |
Peugeot e-2008 | 27 | 482 | 7,4 |
Mini Cooper SE | 29 | 339 | 11 |
Renault ZOE | 56 | 296 | 22 |
Nissan LEAF (40 kWh) | 40 | 284 | 6,6 |
Kia e-Niro (39 kWh) | 43 | 282 | 7,2 |
Mazda MX-30 | 31 | 271 | 6,6 |
Hyundai Kona electric (39 kWh) | 50 | 243 | 7,2 |
Hyundai Ioniq electric | 55 | 237 | 7,2 |
Smart EQ ForTwo | 4,6/22 | ||
Smart EQ ForFour | 4,6/22 |
Minden adat együtt
Eredetileg csak ezt a táblázatot szerettem volna elkészíteni, de mindig újabb és újabb oszlop került bele, így kezdett áttekinthetetlenné válni. Ezért úgy döntöttem csoportokra bontom, ezt láthattátok fentebb. Azért persze beteszem az összefoglaló, minden adatot tartalmazó táblázatot is, hatalmas monitorral rendelkezők előnyben…