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
auto

A tegnapi nap az új elektromos autó állami támogatásról szólt. Ahogy arról beszámoltunk, a hatalmas érdeklődés még az ITM szakembereit is meglepte. Ma délben már fel is függesztették a pályázatok benyújtási lehetőségét, ugyanis kimerült a keret. Több mint 2000 elektromos járműre nyújtottak be pályázatot az érdeklődők.

Bő egy nap alatt kimerült az 5 milliárdos keret

Ez a cikk azonban egy másik kérdéssel, a támogatással vásárolt autó eladásával foglalkozik. Azt bizonyára mindenki tudja, hogy az állami támogatással megvásárolt autóra három évre bejegyzik a Magyar Állam elidegenítési tilalmát. Az új állami támogatás megjelenésekor a 30. Villanyóra Podcastban is beszélgettünk arról, hogy bár a többség új autó vásárláskor nem 1-2 évre tervez, mégis előállhat olyan élethelyzet, amikor mégiscsak meg kell válni a néhány éves autótól. Például a család bővülése miatt szűk lesz a korábban 5 évre tervezett autó, esetleg kap az ember egy visszautasíthatatlan külföldi munkalehetőséget, és bizonyára hosszan lehetne sorolni az ilyen nem túl gyakori, de nem is irreális szituációkat.

A jó hír, hogy az autó a közvélekedéssel szemben egyáltalán nem eladhatatlan, sőt, még az állami támogatást sem feltétlenül kell (időarányosan sem) visszafizetni. A pályázati kiírás tartalmazza az erre vonatkozó feltételeket. A feltételek gyakorlatilag azonosak a korábbi, GZR-D-Ö-2018 pályázat hasonló pontjával, így ha valaki egy 3 évnél fiatalabb autót szeretne eladni, hogy élhessen az új támogatással, ő is komolyabb veszteség nélkül megteheti.

Az elektromos autók állami támogatására (ZFR-D-Ö-2020) vonatkozó pályázati kiírás elidegenítési tilalommal foglalkozó bekezdése

Az elvárás mindössze annyi, hogy az autó új tulajdonosa vállalja mindazokat a kötelezettségeket, amiket az eredeti pályázó a fenntartási időszakra vállalt, gyakorlatilag átvállalva ezzel az állami támogatásból hátra lévő éveket. Ezért az autó 3 éves koráig, az eladási tilalom törléséig nem adható el például külföldre, de a Támogató előzetes hozzájárulása esetén nincs akadálya az eladásnak, ha a vevő egy másik magyarországi tulajdonos lesz. A pályázati kiírás arra is lehetőséget biztosít, hogy amennyiben a vásárláshoz hitelt vagy lízinget vettek igénybe, ezt is átvállalja az új tulajdonos.

Nagyon fontos, hogy az autó eladásáról előzetesen tájékoztatni kell a támogatót (IFKA). Az autó átírásához szükség van az IFKA által kiadott engedményező nyilatkozatra. A vevőnek a fenntartási időszak hátralévő részére ugyanazokat a kötelezettségeket kell vállalnia, mint amit az eredeti igénylő is vállalt, így cégek esetén a szükséges deminimis keret meglétét is vizsgálják. Magánszemélyek esetén megkötés, hogy aki ezzel a támogatási programmal már vásárolt autót, az újabb autót használtan sem vehet át mástól.

A támogatás összegét, részösszegét, kamatait tehát nem kell visszafizetni eladás esetén, amennyiben az új tulajdonos vállalja a vonatkozó feltételeket. Előfordulhat persze, hogy ezt nem fogja „ingyen” vállalni. Ha a használt autó piacon kínálnak egy hasonló jellemzőkkel bíró támogatás nélkül vásárolt autót, akkor a támogatott autót valószínűleg kicsivel olcsóbban kell majd kínálni, hogy a vevők vállalják ezt a minimális megkötést. Az árengedmény valószínűleg jóval kisebb lehet, mintha vissza kellene fizetni a támogatás összegét. Az is emellett szól, hogy a használt piacon sok vevő előnyben részesíti az első magyar forgalomba helyezést. A Magyarországon újként forgalomba helyezett autók jelentős részét pedig állami támogatást igénybe véve vásárolták. A hasonló megkötés nélkül kínált használt autók jelentős része külföldről érkezett használtként az országba.

Akinek már sikerült beadni a pályázatot, de még nem döntötte el, hogy melyik típus lenne számára a leginkább megfelelő, az olvassa el összehasonlításunkat arról a 11 autóról, amely jogosult a magasabb, 2,5 milliós állami támogatásra.

11 elektromos autó 11 millió alatt

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.