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
auto
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

A tegnapi nap az új elektromos autó állami támogatásról szólt. Ahogy arról beszámoltunk, a hatalmas érdeklődés még az ITM szakembereit is meglepte. Ma délben már fel is függesztették a pályázatok benyújtási lehetőségét, ugyanis kimerült a keret. Több mint 2000 elektromos járműre nyújtottak be pályázatot az érdeklődők.

Bő egy nap alatt kimerült az 5 milliárdos keret

Ez a cikk azonban egy másik kérdéssel, a támogatással vásárolt autó eladásával foglalkozik. Azt bizonyára mindenki tudja, hogy az állami támogatással megvásárolt autóra három évre bejegyzik a Magyar Állam elidegenítési tilalmát. Az új állami támogatás megjelenésekor a 30. Villanyóra Podcastban is beszélgettünk arról, hogy bár a többség új autó vásárláskor nem 1-2 évre tervez, mégis előállhat olyan élethelyzet, amikor mégiscsak meg kell válni a néhány éves autótól. Például a család bővülése miatt szűk lesz a korábban 5 évre tervezett autó, esetleg kap az ember egy visszautasíthatatlan külföldi munkalehetőséget, és bizonyára hosszan lehetne sorolni az ilyen nem túl gyakori, de nem is irreális szituációkat.

A jó hír, hogy az autó a közvélekedéssel szemben egyáltalán nem eladhatatlan, sőt, még az állami támogatást sem feltétlenül kell (időarányosan sem) visszafizetni. A pályázati kiírás tartalmazza az erre vonatkozó feltételeket. A feltételek gyakorlatilag azonosak a korábbi, GZR-D-Ö-2018 pályázat hasonló pontjával, így ha valaki egy 3 évnél fiatalabb autót szeretne eladni, hogy élhessen az új támogatással, ő is komolyabb veszteség nélkül megteheti.

Az elektromos autók állami támogatására (ZFR-D-Ö-2020) vonatkozó pályázati kiírás elidegenítési tilalommal foglalkozó bekezdése

Az elvárás mindössze annyi, hogy az autó új tulajdonosa vállalja mindazokat a kötelezettségeket, amiket az eredeti pályázó a fenntartási időszakra vállalt, gyakorlatilag átvállalva ezzel az állami támogatásból hátra lévő éveket. Ezért az autó 3 éves koráig, az eladási tilalom törléséig nem adható el például külföldre, de a Támogató előzetes hozzájárulása esetén nincs akadálya az eladásnak, ha a vevő egy másik magyarországi tulajdonos lesz. A pályázati kiírás arra is lehetőséget biztosít, hogy amennyiben a vásárláshoz hitelt vagy lízinget vettek igénybe, ezt is átvállalja az új tulajdonos.

Nagyon fontos, hogy az autó eladásáról előzetesen tájékoztatni kell a támogatót (IFKA). Az autó átírásához szükség van az IFKA által kiadott engedményező nyilatkozatra. A vevőnek a fenntartási időszak hátralévő részére ugyanazokat a kötelezettségeket kell vállalnia, mint amit az eredeti igénylő is vállalt, így cégek esetén a szükséges deminimis keret meglétét is vizsgálják. Magánszemélyek esetén megkötés, hogy aki ezzel a támogatási programmal már vásárolt autót, az újabb autót használtan sem vehet át mástól.

A támogatás összegét, részösszegét, kamatait tehát nem kell visszafizetni eladás esetén, amennyiben az új tulajdonos vállalja a vonatkozó feltételeket. Előfordulhat persze, hogy ezt nem fogja „ingyen” vállalni. Ha a használt autó piacon kínálnak egy hasonló jellemzőkkel bíró támogatás nélkül vásárolt autót, akkor a támogatott autót valószínűleg kicsivel olcsóbban kell majd kínálni, hogy a vevők vállalják ezt a minimális megkötést. Az árengedmény valószínűleg jóval kisebb lehet, mintha vissza kellene fizetni a támogatás összegét. Az is emellett szól, hogy a használt piacon sok vevő előnyben részesíti az első magyar forgalomba helyezést. A Magyarországon újként forgalomba helyezett autók jelentős részét pedig állami támogatást igénybe véve vásárolták. A hasonló megkötés nélkül kínált használt autók jelentős része külföldről érkezett használtként az országba.

Akinek már sikerült beadni a pályázatot, de még nem döntötte el, hogy melyik típus lenne számára a leginkább megfelelő, az olvassa el összehasonlításunkat arról a 11 autóról, amely jogosult a magasabb, 2,5 milliós állami támogatásra.

11 elektromos autó 11 millió alatt

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL2VsZWt0cm9tb3MtYXV0by0yMDI1LTA2LTA0LTA2LTE4LWlnLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIvZWxla3Ryb21vcy1hdXRvLTIwMjUtMDYtMDQtMDYtMTgtaWcuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás