Villanyautóra pályáztam – így sikerült

Ma reggel elindult az IFKA honlapján új villanyautós pályázat, ahol magánszemélyek és cégek jelentkezhetnek akár 2,5 millió forintos támogatásért új teljesen elektromos üzemű autók és robogók vásárlásához. Mivel én is pályáztam, szerettem volna dokumentálni a folyamatot, ezzel is segítve a olvasóinkat ha hasonlóra adják a fejüket, úgyhogy az alábbi írásban lesz sok képernyőfotó és praktikus tipp.

Vágjunk bele.

Pofonegyszerű, de

Kezdjük rögtön egy nagy adag dicsérettel a pályázat szervezőinek: a kitöltendő űrlapokhoz nem kell sok adatot megadni, a rendszer amit tud behúz állami adatbázisból, kiszámol helyettünk dolgokat és minden mezőt egyenként elment az adatbevitel után azonnal, így ha elhasal az oldal, nem kell mindent előröl kezdeni. Az egyszerűség és ügyfélbarát megközelítés tényleg 10/10. 

Ez nem hiba a mi oldalunkon, hanem egy képernyőfotó a pályázat kitöltése közbeni problémákról.

Ez az előrelátás egyébként dicséretes, mert sajnos az előre borítékolhatóan hatalmas érdeklődés okán a körülbelül 10 perces folyamat nekem 1 óra 10 perc alatt sikerült. A rendszer eleve eléggé lassú volt, amikor mentette a mezőket, vagy legördülő listák elemeit töltötte be, azután pedig 3-4 alkalommal is összeomlott, jött egy 404-es oldal, vagy a szerver túlterheltségét jelző üzenet. Ilyenkor csak pár perc múlva, újból belépve lehetett folytatni a kitöltést. Ha javasolhatunk az illetékeseknek, azt tanácsolnánk, hogy legközelebb lehessen előre, akár 2 héten át is kitöltögetni az adatokat és csak a pályázat benyújtása maradjon a hivatalos rajtra – így jobban megoszlik a terhelés, sőt a benyújtást automatizálni is lehet.

A kitöltés egyszerűségét már fent dicsértem, de az oldal ettől még sajnos sokszor abszolút nem volt intuitív. 11 éve informatikában dolgozom, több, felhasználók tízezreit érintő projektben vettem részt, de néha még én is keresgéltem, hogy akkor most merre tovább, hova is kellene kattintani. Igyekszem alább segíteni ebben az olvasónak és talán az illetékesek is találnak benne ötleteket a fejlesztéshez.

Bejelentkezés

A pályázati oldalon az első lépés a bejelentkezés. Már itt egy picit eltévedhet az ember, hiszen rögtön a képernyő bal oldalán ott szerepel az új 2020-as elektromos autó pályázat ikonja, ami mögött a pályázati kiírás és egyéb dokumentációk találhatóak – de nem innen kell indulunk, hanem az oldal tetején be kell jelentkezni.

Ezek után ki kell választanunk, hogy pályázók, vagy ügyintézők vagyunk-e, majd…

… a rendszer továbbirányít bennünket az Ügyfélkapura, amivel be tudjuk azonosítani magunkat. Sikeres belépés után a gép visszadob minket az IFKA honlapjára és kezdődhet a kitöltés.

EZT OLVASTAD MÁR?  Szeptemberben debütál az új VW e-Up!

Személyes adatok

A következő lépés egy pályázó létrehozása. Természetesen a rendszer alkalmas arra, is, hogy meghatalmazással más nevében járjunk el, vagy hogy cégként igénylejünk támogatást, de én, mint mezei állampolgár most csak a legegyszerűbb alap esetet mutatom meg (tudom megmutatni), amikor magunknak veszünk autót. Ehhez először az oldal tetején válasszuk ki az Alapadatok menüpontot és jelöljük meg a megfelelő mezőket.

Ezután kattintsunk a Pályázó létrehozása gombra, ami elérhetővé teszi egy űrlap kitöltését (nagy kék gomb az oldal alján), ahol megadhatjuk adatainkat. Itt a legtöbb rubrika magától értetődő és amit tud, a rendszer behúzza a BM adatbázisából. Ki kell választanunk, hogy milyen okmánnyal azonosítjuk be magunkat (személyi, jogosítvány, vagy útlevél), beírjuk az adóazonosító jelünket, majd megadjuk a címünket. Ez utóbbi nekem kicsit nehézkesen ment, mivel semmi jele nem volt, hogy a mezők mögött lenne bármilyen adatbázis, belekattintva üres szövegdobozoknak tűntek. Miután begépeltem, hogy “Magyarország”, a rendszer elkezdett malmozni, majd kisvártatva felhozott egy országlistát, de hosszú percekig gondolkodott és nem engedte kiválasztani. Legközelebb a Közterület jellege mezőnél találkoztam ezzel, a város, irányítószám, utcanév úgy tűnt csak simán beírós, nem kiválasztós.

Miután megadtunk a telefonszámunkat és email címünket, hiába keresünk az oldalon egy Tovább, vagy Mentés, esetleg Bezárás feliratú gombot. Gondoltam egy merészet és csak simán tovább mentem a Pályázatok menüpontra és igazam lett – a személyes adatok ekkor már el vannak mentve, nem kell mást csinálni velük. Kényelmes, de nem feltétlenül intuitív.

Pályázat indítása

A zöld színű Pályázat indítása gombra kattintva nekem úgy tűnt először, hogy semmi nem történik, ezért átmentem a Pályázó adatai sorra, ami megmutatta az elmentett adataimat, majd innen újra visszamentem a Pályázatok menübe, ahol ekkor már megjelent egy új Beküldésre váró támogatói okirat igénylések sor. Gondolom ez a túlterheltség miatt volt.

Ha rákattintunk a felkiáltójeles sorra, akkor az oldal betölti a személyes adatainkat a profilunkból, de ekkor ez már csak olvasható, nem szerkeszthető. Ezen a ponton kell a képernyő jobb alsó sarkában lévő gombra kattintva feltölteni irataink másolatát.

Azt már a múlt heti podcastban is említettük, hogy milyen jó, hogy elég beszkennelni, vagy lefényképezni az azonosításhoz használt iratokat és nem kell tanúztatni, vagy személyesen bemenni valahová. Én, előre készülve, a hétvégén be is szkenneltem mindent- de vesztemre egy fájlba ment az egész, míg itt külön-külön kellett feltölteni.

EZT OLVASTAD MÁR?  Ismét túllicitálta saját villanyautós terveit a Volkswagen

Ezen túllépve sajnos, részben a leterheltség, részben a nem teljesen átgondolt grafikai elemek miatt nem ment teljesen zökkenőmentesen a doksik feltöltése. 3 darab 500Kb körüli fájlról beszélünk, amelyek feltöltésének státuszát egy mozgó kék csík jelzi. A terheltség miatt csak sokadszorra sikerült mind a háromnak elmennie végig, miután én nagy lelkesen elindultam lejjebb, hogy kitöltsem a fennmaradó pár mezőt. Csakhogy hiába ér el a kék csík a mező végéig (100%? – felirat nincs), a felöltésnek még ekkor nincs vége, meg kell várni, amíg a csík a képernyőről is eltűnik.

Ezután viszont már nagyon gördülékenyen ment minden, sőt, az előzetes várakozásokhoz képest a pályázat beadásakor nem kell még tudnunk és megadnunk az autó pontos vételárát sem. Egy legördülő menüből kell kiválasztanunk a jármű kategóriáját, és, hogy a 11 millió alatti, vagy a 11-15 milliós sávba esik-e, illetve, hogy hány darabot akarunk beszerezni. (Utóbbi gondolom cégeknek szól). Ezután a rendszer ki is tölti a mezőket a támogatás maximális összegével.

Készen is vagyunk, irány az oldal alján a zöld Beküldés gomb.

Itt is türelemre intenék, nekem hosszú másodpercekig nem történt semmi, de aztán a nyitóoldalt visszatöltve megkaptam a visszaigazolást, hogy a pályázatot befogadták.

Ezt egyébként egy megerősítő email is követte, hasonló üzenettel. Fontos megjegyezni, hogy ez még nem jelenti a pályázat odaítélést, hiszen kérhetnek még hiánypótlást, sőt, el is utasíthatják. A pályázati kiírás szerint azonban ekkor már – saját felelősségre – fizethetünk előleget, illetve köthetünk szerződést a kereskedővel, az autót azonban még nem vehetjük át.

Pályázatunkról 15 munkanapon belül születik döntés, amelyről 5 munkanapon belül kapunk elektronikus tájékoztatást. Ezt követően, sikeres pályázat esetén, 10 munkanapon belül megkapjuk a Támogatói Okiratot, amelynek hatálybalépésétől számítva 90 napunk van szerződést kötni egy kereskedővel. Nem kell aggódni, az autó átvételére 18 hónap van, szóval akkor sincs gond, ha a kiválasztott típusra sokat kell várni.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.