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 Egyelőre nem arról van szó, hogy valaki megalkotta az 5000 kW-os töltési teljesítményre alkalmas akkumulátort és villámtöltőt. Sokkal érdekesebb jelenségre szeretném felhívni a figyelmet: az otthoni, munkahelyi és célállomás-töltés fontosságára. Az autósok túlnyomó része csak napi 30-50 kilométert autózik. Aki rendelkezik garázzsal vagy beállóval, nagyon komfortos helyzetben van, akár egy konnektorról is visszatöltheti éjjelente a napi futás energiaigényét, bár egy fali töltő felszerelése biztonságosabb és kényelmesebb megoldás. Azonban sokan társasházban élnek, ahol a dedikált parkolóhely hiánya, vagy a lakóközösség ellenkezése miatt nehezen oldható meg az otthoni töltés. Számukra a munkahelyi töltés jelenthet megoldást. Remélhetőleg az elektromos autók terjedésével egyre több munkáltató ébred rá, hogy a töltési lehetőség biztosítása nagyon értékes juttatás a munkavállalóknak, minimális kiépítési költség mellett. Nem feltétlenül ingyenes töltésre van szükség, egy irodaház rábízhatja egy erre szakosodott elektromobilitás-szolgáltatóra a rendszer kiépítését és üzemeltetését, a lényeg az, hogy a villanyautós alkalmazott autója a 8 órás munkaidőben a munkahelyen parkolva időveszteség nélkül legyen feltölthető. Társasházban élők számára nagy segítség lehet egy nyilvános töltőoszlop, különösen kedvezményes, éjszakai díjcsomaggal Szerencsére a nyilvános töltőpontok is egyre több lakótelepen megtalálhatók, így akinek nincs saját garázsa, és a munkahelyén sem tud tölteni, egyre nagyobb eséllyel tudnak publikus töltőoszlopokat igénybe venni. Jó úton haladunk afelé, hogy a villanyautózás terjedésével, a töltőpontok kihasználtságának növekedésével előbb-utóbb mindenki számára legyen néhány perc sétával elérhető töltőpont, a szolgáltatók között kialakulóban lévő versenynek köszönhetően reális díjszabás mellett. A napi 50 kilométert ezzel le is fedtük, naponta, vagy néhány naponta fél percbe sem telik az autót AC töltőre csatlakoztatni, cserében soha nem kell benzinkúthoz menni, ami csak elméletben két perc, a valóságban nem csak a benzinnek kell kifolyni a csőből, sorakozni kell gyakran kint is, a Shopban pedig szinte mindig. Nekem az utóbbi néhány benzinkút-látogatásom közelebb volt a negyed órához, mint a 2 perchez. Alkalmi töltésre, például vendégségben egy szerencsésen elhelyezett konnektor is elegendő lehet Bár a mindennapokban a többség nem megy messzire, hétvégén elutazunk a rokonokhoz, vagy elmegyünk nyaralni. Az új autók egyre nagyobb akkumulátorának köszönhetően már 2-300 km-re lévő célpontokat is közbenső töltés nélkül érhetünk el elektromos autóval. Persze haza is szeretnénk autózni néhány óra, vagy néhány nap múlva, itt érkeztünk el egy nagyon fontos dologhoz, amit célállomás-töltésnek nevezünk. Ha rendszeresen járunk a nagymamához, érdemes lehet legalább egy jó minőségű konnektort szerelni a villanyóra-szekrény mellé, máris megspórolunk egy út közbeni megállót. Szálláshely foglalásakor a legtöbb közvetítő oldalon szűrhetünk az elektromosautó-töltési lehetőségre, egyre több panzió biztosít minimum egy konnektort, de gyakran fali töltőt is a villanyautósok számára. Ötfelé osztja az energiát az AGT legújabb töltőoszlopa Eplényben Strandok, sípályák, állatkertek tipikusan olyan helyszínek, ahol több órát, akár egy egész napot eltöltünk, amíg az autónk parkol. Kiépített töltő sajnos még nincs mindenhol, de a pénztárban érdemes rákérdezni, több helyen pozitív tapasztalatot szereztem ezzel. Ha az állatkert vagy strand saját parkolójában nincs is villanyautó-töltésre alkalmas konnektor, gyakran tartozik a létesítményhez szálláshely, esetleg kemping, ahol megoldott az elektromosautó-töltés, és kérésre, esetleg minimális díjért lehetőséget biztosítanak a töltésre. Ha egy lakóautóban nonstop megy a klíma a konnektorról, akkor egy villanyautó visszafogott teljesítményű töltése sem lehet gond A kempingek különösen jó megoldást jelenthetnek. A tóparti kempingekben gyakran lehet napi jegyet vásárolni, amely nem kerül többe, mint a szomszédos strand belépője, a lakókocsis vendégek számára kiépített elektromos csatlakozókról pedig általában villanyautót tölteni is engednek. Ilyen esetben persze hasznos lehet az állítható teljesítményű konnektoros töltő (EVSE), vagy egy CEE – Schuko átalakító, mivel sok kempingben előfordul, hogy csak 10 A-rel terhelhető a konnektor, esetleg a nagyobb terheléshez 1 fázisú ipari aljzatok (is) vannak kiépítve. Az elmúlt nyáron több kirándulóhelyen személyesen is tapasztaltam, hogy nyitottan állnak a villanyautó-töltéshez a kempingekben, a parkolási díj és az elektromos csatlakozás napi díjának megfizetéséért egész nap töltődhet az autó, ami sok esetben elegendő ahhoz, hogy ne kelljen csak a töltés kedvéért megállni egy útba eső villámtöltőnél. A cikk végén egy kis társadalmi munkára szeretném hívni a villanyautós közösséget: írjátok meg hozzászólásban azokat a kirándulóhelyeket, strandokat, idegenforgalmi nevezetességeket stb., ahol a kellemesen eltöltött nap végére teletöltött autó várhat a parkolóban. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!