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 A kínai elektromos autó árakat hallva sokan irigykedve nézünk az ázsiai országra, és nem értjük, hogy Európában miért kerülnek 2-3× annyiba a villanyautók. Végre Európában, Németországban is megvásárolható egy valóban olcsó kínai autó, így a szerencsések (bátrak?) első kézből tudhatják meg, milyen kompromisszumokkal jár a kedvező ár. A Suda SA01 teljes ára szállítási költséggel, vámmal, forgalmi adóval 19.400 euró, ráadásul ebből le lehet vonni a 3000 eurós gyártói kedvezményt, valamint a 6000 eurós német állami támogatást, így az autó 10.400 euróért (3,8 millió Ft) vásárolható meg Németországban. Mit kapunk ennyi pénzért? Azt hihetnénk, hogy a kedvező árral el is mondtuk a modell minden előnyét, pedig a műszaki adatok felsorolása egész biztatóan indul. A Suda SA01 40 kWh lítium-ion akkumulátorral rendelkezik, WLTP mérési ciklus szerint mért hatótávolsága 210 km. Az autót 80 kW (109 Le) teljesítményű villanymotor hajtja, a forgatónyomaték 240 Nm. Ez az erőforrás akár 134 km/h sebességgel is képes repíteni az üresen 1465 kg-ot nyomó, 4,42 méter hosszú, 1,7 méter széles és 1,58 méter magas SA01-et. A csomagtér mérete 450 liter, a hátsó üléseket lehajtva 900 literre növelhető. A Suda-ban van klímaberendezés, elektromos ablakok elöl-hátul, LED nappali menetfény, nagyméretű középső érintő képernyő és tolatóradar. Ha lemerült az akku már kevésbé impozáns a kép. Bár az autóval az Európában kedvelt 22 kW-os töltési teljesítmény is elérhető, ez esetben sajnos nem 3 fázisú AC fedélzeti töltőt jelent, ugyanis a DC villámtöltés maximális teljesítménye 22 kW. A fedélzeti töltő csak 3 kW-os, így AC forrásról a teljesen lemerült akkumulátor töltési ideje több mint 13 óra. Hogyan lehetséges ez? Aki eddig azt mondta a lassú töltés ellenére megvásárolná a Suda-t, most kapaszkodjon meg. Az autóban nincs légzsák és ESP. Alapvetően nem is lehetne légzsák nélküli autót forgalomba hozni az Európai Unió területén, a Henan Suda Electric Vehicle Technology Company németországi képviselője azonban talált egy kiskaput. Spanyolországban a 2007/46/EK irányelv 22. paragrafusa lehetővé teszi maximum 1000 darab autó számára az európai kis sorozatú típusjóváhagyás megszerzését. Ez az európai irányelv nem tartalmaz az utasok biztonságára, a gyalogosok védelmére, vagy a légzsákok és ESP rendszer meglétére vonatkozó követelményeket. Mit szólt ehhez az ADAC? A típusból 200 példány érkezett Düsseldorfba, és az ADAC le is tesztelte. A modellt a Dacia Logan első generációjához hasonlították, és méltatták az utastér helykínálatát illetve a tágas csomagtartót. Az autó lágy futóműve megfelelően elsimítja az úthibákat, bár a hangja idegesítő, a karosszéria pedig erőteljesen csavarodik. A kormányzás teljesen érzéketlen, közvetetten működik. A Suda már 70 km/h sebességnél megcsúszott azon a teszten, amelyet az ESP-vel szerelt autók 95 km/h sebességgel is teljesítenek. Az 1,4 tonnás szedán fékútja 100 km/h sebességről 41,8 méter. Az elektromos Opel Corsához hasonlítva lesz félelmetes ez az adat, a Corsa-e ugyanis 32,3 méteren áll meg, ami annyit tesz, hogy mikor a Corsa már áll, a Suda SA01 még közel 50 km/h sebességgel halad. A DC töltéssel is meggyűlt a tesztelők baja. Nagyon sok nyilvános töltőpont egyszerűen képtelen volt kommunikálni az autóval. A CCS szabványnál sajnos ez egy gyakori probléma, de míg egy Európában nagy sorozatban forgalmazott típushoz a töltőgyártók és üzemeltetők igyekeznek mielőbb kompatibilis szoftvert fejleszteni és telepíteni, addig egy max. 1000 példányban eladott autó esetében ez elhúzódó probléma lehet. Az olcsó kínai villanyautó töréstesztjéről videó is készült. A 64 km/h sebességgel végzett frontális ütközés tesztje a járművezető súlyos sérüléseit jelezte. Az utasbiztonsági rendszerek és az utastér az 1990-es évek végének szintjén vannak. Egyáltalán nincsenek légzsákok, az első biztonsági öv feszítőrendszere még bekábelezve sincs. Az autó a törésteszten ugyan csúnyán deformálódott, a jó hír, hogy a nagyfeszültségű akkumulátor sértetlen maradt. Az ADAC felhívta a figyelmet arra is, hogy hiányzik a biztonsági adatlap amely az akkumulátor felépítéséről és leválasztásának módjáról tájékoztatná a baleset esetén mentést végző szakembereket. Fotók: autosl.de 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!