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
auto
2024. 11. 22. péntek

Kiszivárgott a terv: megvan, mikor jön a Tesla kamionja

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

A Tesla Semi prototípusának 2017 végi bemutatója óta nem kaptunk túl sok hivatalos információt a kamion gyártásának megkezdéséről, illetve a fejlesztések állapotáról. Igazából annyit tudunk, hogy már évek óta több tesztjármű teljesít szolgálatot a cég kaliforniai autó-, és nevadai akkumulátorgyára között, és folyamatosan finomítottak a dizájnon.

Bár a kamiont eredetileg 2019-re ígérték, azt is tudjuk, hogy a késés oka nem valami technikai probléma a tervekkel, hanem a szűkös akkumulátor-készletek jobb felhasználása. Egy Semibe 5x annyi cella megy majd, mint egy átlagos Tesla személyautóba, ezért a gyártás megkezdésével megvárják az új 4680-as akkuk gyártásának felfutását.

Most, ha igazak a pletykák, egy beszállítótól szivárgott ki információ a gyártás megkezdésének dátumáról, és az éves termelési célokról.

Fél év múlva

Egy teslás körökben ismert amerikai fiatalember, Sawyer Merritt a hírek mostani forrása, aki állítása szerint a Tesla egyik beszállítójától kapott fülest a gyártási tervekről. A cég a Tesla szinten minden modelljéhez szállít alkatrészeket, és 2020 negyedik negyedéve óta a Semi programba is bedolgozik.

https://twitter.com/SawyerMerritt/status/1357393123605889026

Ha helytállóak az információk és nem változnak a tervek, akkor a kamionok karosszériája – és, tesszük hozzá, akkumulátora is – Fremontban fog készülni, a járművek végszerelése pedig a Giga Nevadában történik majd. Ez utóbbit annyival egészítenénk ki, hogy információink szerint ez nem konkrétan az aksigyár épületét jelenti – itt egy négyzetcenti hely sincs már – hanem attól pár kilométerre egy új csarnokot, amit erre a célra építettek vagy bérelnek. Ez azonban csak átmeneti állapot lesz, mert a gyártás 2022-ben átköltözik végleges helyére, a Giga Texasba. (Bár igény esetén mind a két gyártósor megmaradhat).

Gyakorlatilag a Giga Nevada telekszomszédja az új raktárépület, ahová egyesek az összeszerelést várják. Forrás: Google Maps

Nemrég láttunk egy új prototípust, amin több új dizájnelem is feltűnt, de hamarosan, májusban érkezhetnek a első Release Candidate-ek, azaz a gyártásra szánt végleges prototípusok. Az ún. Pilot Production, tehát a szerelősorról lekerülő első, annak finomhangolására szánt darabok júliusban gördülnek ki, a gyártás hivatalos kezdete pedig 2021 augusztusa.

Ez a kis darabszámú gyártás összesen 350 kamiont jelent majd augusztusig, a cél pedig, hogy az év végére heti 100 Semi készüljön el. 2022 végére már heti 500 darab a terv, az alvókabinos változat, illetve az európai kiszállítások kezdete pedig 2023-ra várható. Utóbbival kapcsolatban érdekesen fogalmazott a forrás, mert úgy is lehet értelmezni, hogy a hozzánk szánt kamionok itt is készülnek majd (Giga Berlin?), de ez nem volt egyértelmű. Idén összesen 2500, jövőre 10.000, utána pedig évi 25.000 Semi legyártása a terv.

Hihető ütemterv

Amikor ilyen nem hivatalos információkat osztunk meg, igyekszünk felmérni, hogy mennyire hihető a sztori. Ebben az esetben én adnék egy 8/10-es pontszámot. A hasonló pletykáknál mindig érdemes arra figyelni, hogy egy-egy új modell gyártásának megkezdését nem lehet fű alatt, titokban megcsinálni. 6-9 hónappal korábban le kell adni a megrendeléseket beszállítók tucatjainak, és innentől kezdve több száz, vagy ezer ember tud a „titokról” a világon, tehát érkezniük kell a hasonló füleseknek. Ráadásul az új gyártósorok mellé munkások is kellenek, tehát érdemes figyelni a Tesla álláshirdetéseit is.

Így volt ez tavaly is, amikor megtudtuk, hogy a Tesla berendelte a hőszivattyúkat az összes modelljéhez, majd hetekre leállította a Model S/X gyártósorait, és szabadságra küldött mindenkit a soron. A fenti információkat szintén alátámasztani látszik, hogy nagyjából hasonló időszakban várjuk a Plaid+ Model S, illetve a berlini Model Y érkezését is, márpedig a dolgok jelenlegi állása szerint, a kamion mellett ezek lesznek az első 4680-as cellákkal szerelt járművek.

Ugyanakkor, egy máskor is megbízható nevadai forrás azt jelentette december végén, hogy a 4 legújabb Semi prototípus nem a 4680-as, hanem az új, továbbfejlesztett 2170L cellákat kapta. Még az is lehet, hogy ez kerül majd a kamionokba, de a Model S frissítése óta azt is el tudjuk képzelni, hogy míg a kisebbik, 500 kilométeres hatótávú kamion a 2170L cellákkal lesz szerelve, a (később érkező?) 800 kilométeres változat a 4680-asokat kapja.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.