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
auto
2024. 03. 29. péntek

Friss: megjelent az új villanyautós pályázat!

2021. május 17-én kiírták az idei elektromos autó támogatási pályázatot, aminek a részletei itt olvashatók.

Az aktuális pályázat egyelőre a magánszemélyeknek szól, a cégek nem vehetnek részt rajta.

A taxik elektromosra cserélését ösztönző pályázat 2021. május 14-én jelent meg, amiről itt írtunk bővebben.

Az alábbi cikk egy 2021. április 1-én megjelent áprilisi tréfa, nem fedi a valóságot!

Nem hiába hiányolta főszerkesztőnk pár nappal ezelőtt: már sokan várták, hogy megjelenjen az új villanyautós pályázat és újra lehessen elektromos autókat vásárolni állami támogatással.

A 2021-es csomag, amely Edison program néven fut a minisztériumban, számos új, rég várt egyszerűsítést tartalmaz, és a támogatási keret is jelentősen megnövekedett.

Mutatjuk a részleteket

Viszlát pályázat!

Az előző támogatási rendszerek visszatérő és sokat vitatott eleme a pályáztatás volt – ennek most vége. Mint a minisztérium sajtóközleménye rámutat, pályáztatni akkor van értelme, ha érdemi elbírálásra, egy ügyintéző értékelésére van szükség, ez a rendszer pedig alapvetően minden olyan magyarországi állandó lakcímmel rendelkező magánszemélynek, illetve Magyarországon letelepedett vállalatnak elérhető, aki / amely nem rendelkezik köztartozásokkal. Így a rendszer mostantól sokat egyszerűsödik.

A pályáztatás helyett egy központi nyilvántartást vezettek be az igények és a lehívható keretösszeg követésére, amelyhez közvetlenül az autókereskedések férnek majd hozzá. A vásárlónak nincs más dolga, mint befáradni a kiszemelt márka legközelebbi szalonjába, és az alapvető azonosító iratok (személyi igazolvány/jogosítvány, lakcímkártya, adóazonosító kártya, aláírási címpéldány) birtokában megrendelni a szimpatikus autót. A kereskedések az erre kialakított portálon online be tudják küldeni a szükséges adatokat, és a várakozások szerint a rendszer 5 percen belül ellenőrzi a feltételeknek való megfelelést. Pozitív válasz esetén, ha a keretösszeg sem merült ki, már rendelhetjük is az autót, a kereskedés pedig az autó forgalomba helyezését követő 24 órán belül automatikusan megkapja a támogatás összegét.

Új sávok, megnövelt keret

A sajtóközlemény kiemelt helyen foglalkozik azzal is, hogy sikerült megemelniük a támogatásra fordított keretösszeget. Mint a minisztérium megjegyzi, a kormányzat számára eddig is kiemelkedő fontosságú volt a lakosság egészsége, így a belsőégésű motorok égéstermékei által okozott egészségkárosodások visszaszorításának érdekében, a villanyautó támogatás korábbi 5 milliárdos keretét jelentősen, 5,3 milliárd forintra növelték.

Ezzel együtt változtak az autók vételárára vonatkozó sávok is. A minisztérium fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a kereskedések több hónapos, esetleg éves gyártási rendeléseit segítendő, a rendszer fő számai a következő 3 évben változatlanok maradnak. Ennek fényben az egyes sávokat az európai autópiac trendjei és a forint árfolyamváltozásának figyelembevételével úgy alakították ki, hogy a nagyobb akkumulátoros, de nem prémium autók is beleférjenek. Így a most induló 3 éves ciklusban

  • 10 millió forint alatt 2,5 millió,
  • 13 millióig 2 millió,
  • 16 millióig pedig 1,5 millió forint támogatást lehet igénybe venni.

A megjelölt összeghatárokat fél évente felül fogják vizsgálni, és ha a forint/euró árfolyam 5%-nál nagyobb mértékben változott, módosítják a számokat.

A verseny elősegítése érdekében a rendszer elérhető minden európai uniós autókereskedésnek – az online felület angol nyelven is működik majd. Fontos változás még, hogy a taxisok mostantól az autó árának 110%-áig igényelhetik a támogatást.

Leszámoltak a felesleges bürokráciával

Az érdeklődő kereskedések már holnap reggeltől regisztrálhatnak az erre kialakított honlapon – az ehhez szüksége 923 oldalas formanyomtatvány .txt formátumban már le is tölthető. A regisztráció véglegesítéséhez a forgalmazónak is igazolnia kell, hogy jó adózónak számít, ezért egy erről szóló igazolást kell beszereznie a területileg illetékes adóhivatalnál, az összes kereskedésének telephely szerinti polgármesteri hivatalánál, a NAV társadalombiztosítási osztályától, valamint a Kéményseprő Zrt. igazgatóságától. A visszaélések elkerülése érdekében csak 3 napnál nem régebbi, pecséttel és aláírással 6 példányban ellátott, minden oldalon szignózott igazolásokat fogadnak el, melyek benyújtási határideje 2021.03.31.

Némileg módosul a támogatott autóvásárlók felelőssége is. A korábbiakban egy matricát kellett ragasztani az autó hátsó szélvédőjére, és ennek meglétét 3 éven át kellett fotóval bizonyítani. Az autóstól elvárás volt egy éves jelentés is a villanyautós tapasztalatiról.

Az új rendszerben a matrica mérete 100×50 centisre módosul, és minimum 4 üvegfelületen kell elhelyezni. A grafika is változik, mostantól turulmadár karmai között lesz elhelyezve a villanyautó szimbóluma a Kárpát medence térkép felett. Az autó megvásárlástól számított 10 évben, havi rendszerességgel, minimum 20 oldalas, kézzel írott jelentést kell majd leadni – a legjobbakból rendszerese válogatást olvasnak fel a Kossuth Rádió időjárás és vízállás jelentése után. A 10 éves ciklust nem befolyásolja, ha az autót idő közben esetleg eladtuk, ezért célszerű jó viszonyt ápolni a majdani vevővel, hogy naprakészek legyünk az autó történetében.

A minisztérium sajtóközleménye, valamint további részletek ezen a linken érhetők el.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.