PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtZmFjZWxpZnQvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNS1mYWNlbGlmdC8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstNjAweDUwMC12Mi5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtdjIucG5nIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNWZsLWJhbm5lcmVrLTE5NDB4NTAwLXYyLnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 10. 09. szerda
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

Magyarországon egyelőre sajnos sem az újságírók, sem az előrendelők nem tudnak személyes tapasztalatot szerezni a Dacia Springről, mivel sem bemutató, sem tesztautó nincs még az országban. Franciaországban ennél jobb helyzetben vannak, a hírek szerint a legtöbb Dacia kereskedésben már bárki megnézheti és kipróbálhatja a kisautót, amelyik úgy tűnik olcsóságával legalább annyira felforgatja az elektromos autó piacot, mint az elmúlt évtizedben a Tesla.

Megérkezett a Dacia Spring első tesztvideója

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

A francia L’Automobile magazin legutóbbi tesztjében már nem csak általános bemutatót közöl az első próbaútról, hanem városi, országúti és autópályás teszten hasonlította össze a Dacia Spring fogyasztását és hatótávját 3 versenytársával, a Renault Twingo, a Volkswagen e-UP! és a Renault Zoe 41 kWh-s változatával. Fizikai alapismeretekkel könnyen belátható, hogy a városi fogyasztást jelentős mértékben befolyásolja az autó tömege, a tempó növekedésekor pedig a légellenállás veszi át az első számú ellenség szerepét.

A Dacia Spring nem csak árát tekintve a legjobb, de az egyetlen az elektromos autók mezőnyében, amely 1 tonna alatti saját tömeggel rendelkezik, mindössze 960 kg az autó. A tesztelt 4 modell közül a Renault Twingo indult a városi megmérettetésen a legnagyobb hátránnyal. Egyrészt 1518 kg-os tömegével ez a Springnél rövidebb modell volt a legnehezebb a mezőnyben, másrészt ez volt az egyetlen hátsó kerék hajtású modell. Utóbbi egy-egy erősebb fékezésnél befolyásolhatja hátrányosan a hatótávot, hiszen a biztonság érdekében be kell avatkozni az első fékeknek is, így kisebb lehet a regeneratív fékezéssel visszanyerhető energia. A Volkswagen e-UP! tömege 1160 kg, míg a mezőny legnagyobbja, a Renault Zoe 1468 kg.

A cuki külső feledteti a Renault Zoe hátrányait?

A teszt a gyakorlatban is bizonyította az elméletet. A legkönnyebb autó városi fogyasztása lett a legkedvezőbb a francia magazin tesztjében. A Dacia Spring esetében mért 11,8 kWh/100 km fogyasztás a nettó 26,8 kWh akkumulátor kapacitást figyelembe véve 227 km megtételére elegendő (a gyári adat 305 km). A tesztben a második helyen a papírformát hozva a második legkönnyebb autó végzett.  A VW e-UP! esetében 13,46 kWh/100 km fogyasztást mértek, amivel a 32,3 kWh nettó kapacitásával 240 km hatótáv adódik.

A Renault Twingo a magas tömeg és a hátsó hajtás ellenére meglepően jól teljesített. A mezőny legkisebb autója a dobogó harmadik fokára állhatott fel: 13,75 kWh/100 km fogyasztást mértek a tesztkörön, amely a 22 kWh akkuval párosítva 160 km hatótávot jelent. A negyedik helyre, ahogy az várható volt, a legnagyobb autó került. A Renault Zoe 15,41 kWh energiát használt fel 100 km-re vetítve, így a 41 kWh-s akkukapacitással 266 kilométeres városi hatótáv adódik.

Hazai piacán a legdrágább az elektromos Renault Twingo

Mivel a teszten nem csak városban mértek fogyasztást, az alábbi táblázatban áttekinthető a négy típus országúti és autópályás fogyasztása is.

Típus Akku kapacitás Városi fogyasztás (hatótáv) Országúti fogyasztás (hatótáv) Autópályás fogyasztás (hatótáv)
Dacia Spring 26,8 kWh 11,8 kWh (227 km) 17,18 kWh (156 km) 24,36 kWh (110 km)
Renault Twingo ZE 22 kWh 13,75 kWh (160 km) 17,19 kWh (128 km) 22 kWh (100 km)
Volkswagen e-UP! 32,3 kWh 13,46 kWh (240 km) 18,46 kWh (175 km) 24,29 kWh (133 km)
Renault Zoe 41 kWh 15,41 kWh (266 km) 19,9 kWh (206 km) 30,37 kWh (135 km)

A kedvező ár mellett a Dacia Springről szinte minden tesztben előveszik az autó harmatos teljesítményét. A kis elektromos autóba épített villanymotor ugyanis mindössze 44 lóerős. A L’Automobile tesztelői ezért lemérték a 4 modell gyorsulását is különböző sebesség-tartományokban. A következő táblázatban ezeket az adatokat tekinthetjük át.

Típus Motor teljesítmény 0-100 km/h 60-100 km/h 80-120 km/h
Dacia Spring 44 Le 21 s 12,6 s 30,6 s
Renault Twingo ZE 82 Le 12,4 s 6,8 s 9,9 s
Volkswagen e-UP! 83 Le 11,6 s 6,6 s 9,7 s
Renault Zoe 92 Le 13,6 s 8,1 s 12,2 s
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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.