Mennyi a Dacia Spring fogyasztása a gyakorlatban?
Magyarországon egyelőre sajnos sem az újságírók, sem az előrendelők nem tudnak személyes tapasztalatot szerezni a Dacia Springről, mivel sem bemutató, sem tesztautó nincs még az országban. Franciaországban ennél jobb helyzetben vannak, a hírek szerint a legtöbb Dacia kereskedésben már bárki megnézheti és kipróbálhatja a kisautót, amelyik úgy tűnik olcsóságával legalább annyira felforgatja az elektromos autó piacot, mint az elmúlt évtizedben a Tesla.
A francia L’Automobile magazin legutóbbi tesztjében már nem csak általános bemutatót közöl az első próbaútról, hanem városi, országúti és autópályás teszten hasonlította össze a Dacia Spring fogyasztását és hatótávját 3 versenytársával, a Renault Twingo, a Volkswagen e-UP! és a Renault Zoe 41 kWh-s változatával. Fizikai alapismeretekkel könnyen belátható, hogy a városi fogyasztást jelentős mértékben befolyásolja az autó tömege, a tempó növekedésekor pedig a légellenállás veszi át az első számú ellenség szerepét.
A Dacia Spring nem csak árát tekintve a legjobb, de az egyetlen az elektromos autók mezőnyében, amely 1 tonna alatti saját tömeggel rendelkezik, mindössze 960 kg az autó. A tesztelt 4 modell közül a Renault Twingo indult a városi megmérettetésen a legnagyobb hátránnyal. Egyrészt 1518 kg-os tömegével ez a Springnél rövidebb modell volt a legnehezebb a mezőnyben, másrészt ez volt az egyetlen hátsó kerék hajtású modell. Utóbbi egy-egy erősebb fékezésnél befolyásolhatja hátrányosan a hatótávot, hiszen a biztonság érdekében be kell avatkozni az első fékeknek is, így kisebb lehet a regeneratív fékezéssel visszanyerhető energia. A Volkswagen e-UP! tömege 1160 kg, míg a mezőny legnagyobbja, a Renault Zoe 1468 kg.
A teszt a gyakorlatban is bizonyította az elméletet. A legkönnyebb autó városi fogyasztása lett a legkedvezőbb a francia magazin tesztjében. A Dacia Spring esetében mért 11,8 kWh/100 km fogyasztás a nettó 26,8 kWh akkumulátor kapacitást figyelembe véve 227 km megtételére elegendő (a gyári adat 305 km). A tesztben a második helyen a papírformát hozva a második legkönnyebb autó végzett. A VW e-UP! esetében 13,46 kWh/100 km fogyasztást mértek, amivel a 32,3 kWh nettó kapacitásával 240 km hatótáv adódik.
A Renault Twingo a magas tömeg és a hátsó hajtás ellenére meglepően jól teljesített. A mezőny legkisebb autója a dobogó harmadik fokára állhatott fel: 13,75 kWh/100 km fogyasztást mértek a tesztkörön, amely a 22 kWh akkuval párosítva 160 km hatótávot jelent. A negyedik helyre, ahogy az várható volt, a legnagyobb autó került. A Renault Zoe 15,41 kWh energiát használt fel 100 km-re vetítve, így a 41 kWh-s akkukapacitással 266 kilométeres városi hatótáv adódik.
Mivel a teszten nem csak városban mértek fogyasztást, az alábbi táblázatban áttekinthető a négy típus országúti és autópályás fogyasztása is.
Típus | Akku kapacitás | Városi fogyasztás (hatótáv) | Országúti fogyasztás (hatótáv) | Autópályás fogyasztás (hatótáv) |
Dacia Spring | 26,8 kWh | 11,8 kWh (227 km) | 17,18 kWh (156 km) | 24,36 kWh (110 km) |
Renault Twingo ZE | 22 kWh | 13,75 kWh (160 km) | 17,19 kWh (128 km) | 22 kWh (100 km) |
Volkswagen e-UP! | 32,3 kWh | 13,46 kWh (240 km) | 18,46 kWh (175 km) | 24,29 kWh (133 km) |
Renault Zoe | 41 kWh | 15,41 kWh (266 km) | 19,9 kWh (206 km) | 30,37 kWh (135 km) |
A kedvező ár mellett a Dacia Springről szinte minden tesztben előveszik az autó harmatos teljesítményét. A kis elektromos autóba épített villanymotor ugyanis mindössze 44 lóerős. A L’Automobile tesztelői ezért lemérték a 4 modell gyorsulását is különböző sebesség-tartományokban. A következő táblázatban ezeket az adatokat tekinthetjük át.
Típus | Motor teljesítmény | 0-100 km/h | 60-100 km/h | 80-120 km/h |
Dacia Spring | 44 Le | 21 s | 12,6 s | 30,6 s |
Renault Twingo ZE | 82 Le | 12,4 s | 6,8 s | 9,9 s |
Volkswagen e-UP! | 83 Le | 11,6 s | 6,6 s | 9,7 s |
Renault Zoe | 92 Le | 13,6 s | 8,1 s | 12,2 s |