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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Sur-Ron Light Bee X Sport – elektromos krosszmotor teszt

elektromos motor

A Villanyautósok EXTRA youtube csatornánk követői már tudják, hogy egy kisebb fordulópont történt a villanyautosok.hu történetében: elektromos motort teszteltünk. A szerkesztőségben egyedül vagyok, aki érdeklődik a motorozás iránt, azonban a mai elektromos motor és robogó kínálattal még viszonylag időigényes Budapestről Miskolcra elmotorozni, ezért vártuk a megfelelő alkalmat, amit a Peugeot e-Expert tesztje hozott el, így néhány napig két motort is tesztelhettem.

A Sur-Ron Light Bee X Sport egy csodálatos játékszer. Krosszmotorhoz szokott szemnek aprócska, egy mountain bike felől nézve pedig nagy és nehéz, élvezeti értékét azonban sem a motorosok, sem a biciklisek nem vonhatják kétségbe. A jármű egy présöntött alumínium vázon alapul, amelyre downhill kerékpárokhoz tervezett alkatrészeket szereltek, így az első villa, a kormány, a fékrendszer a bicikliseknek ismerősek lehetnek.

A meghajtást egy 5 kW maximális teljesítményű villanymotor biztosítja, melynek kerekeken mért nyomatéka 250 Nm. A motor egy 11 kg tömegű, kivehető, Panasonic 18650 cellákból felépülő, 60 V névleges feszültségű 32 Ah kapacitású akkumulátor csomagból kapja az energiát. A motor erejét a hátsó kerékre kettős erőátviteli rendszer viszi át. A hátsó rugóstag felfogatási pontjában lévő közbenső tengelyt bordásszíj, innen a hátsó kereket lánc hajtja. A megoldás előnye, hogy nincs szükség például láncfeszítőre.

A kismotor 19″ kerekeken gurul, amelyre a sport változat esetében krossz gumikat szereltek. A tengelytáv 1260 mm, a hasmagasság 270 mm, az első rugóút 203 mm, így nem igazán van akadály előttünk. A Sur-Ron Light Bee össztömege akkuval együtt mindössze 54 kg, többek között ez teszi tökéletes játékszerré. A kínai termékektől sokan kissé tartanak, talán okkal, talán ok nélkül. A Sur-Ron esetében aggodalomra semmi ok, minden alkatrészében és részletében masszív, minőségérzetet keltő kialakítással találkozhatunk. A néhány napos teszt során több mint száz kilométert mentem a motorral. Egy motorkerékpárokon nagyon szokatlan alkatrészt is találunk magunk előtt: egy USB aljzatról tölthetjük a mobiltelefonunkat vagy bármilyen eszközünket, így ha térkép helyett GPS-t szeretnénk használni nem kell aggódni annak lemerülésétől.

A motor sportváltozata közúti közlekedésre nem alkalmas, nincs rajta például hátsó világítás és visszapillantó tükör, de van egy városi közlekedésre is alkalmas változata, amelyen ezek a kiegészítők is megtalálhatók. Gyári felszereltség szerint ennek gumijai is univerzálisabbak. A közúton is használható modell végsebessége a segédmotor-kerékpárok követelményeinek megfelelően 45 km/h-ra korlátozott. A sportváltozat kormányán egy nyomógombbal választhatunk az eko és sport üzemmódok közül, utóbbi esetben a végsebesség a saját sebességmérő szerint megközelíti a 80 km/h-át, eko módban 50 alatt marad.

A motor ereje egy gyengébb 125-ös négyütemű benzineshez, vagy egy erősebb kétütemű 80-ashoz fogható, de terepen jól jön a kis tömeg és a villanymotor azonnali, egyenletes nyomatékleadása. Olyan érzést nyújt, hogy nincs előttünk akadály, bármin átgázolhatunk. Álló helyzetből azonnal megemeli az első kereket. Hagyományos motorhoz szokott felhasználók hajlamosak lehetnek a szükségesnél nagyobb gázzal indulni, mondván majd a kuplunggal kezelik az erőt, kuplung hiányában azonban meglepő az azonnali meglódulás.

Ha már benzinesekhez hasonlítjuk, a sebességváltó elmaradása egyáltalán nem igényel megszokást, de a kuplungon kívül rendszeresen tapostam a jobb lábammal a fékpedál helyét. A hátsó fék azonban biciklis stílusban a kormányra került, a bal kezünkhöz, jobb kézzel pedig az első féket vezérelhetjük. A downhill kerékpárokra tervezett 4 dugattyús Shimano fékek ereje bőven elegendő, amire figyelni kell, hogy a fékkar behúzása lekapcsolja a hajtást, így nem tudunk egyszerre fékezni és a motor erejét is kihasználni.

Az akkumulátor körülbelül 1,5-2 óra állatkodásra elég, ami sok. Nekem legalábbis sok volt, én mindig jóval előbb elfáradtam, mint az akku lemerült volna. Aki nálam nagyobb erőnléttel rendelkezik és képes lenne 2 óránál hosszabb ideig krosszozni, az vásárolhat tartalék akkut, ugyanis az akku egy mozdulattal kiemelhető.

Igaz én abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy lakóhelyemtől néhány méterre elkezdhettem az élvezkedést, ha valakinek ehhez messzebbre kell motorozni, akkor a közlekedés is csökkenti a használati időt. Földúton végsebességgel haladva azzal számolhatunk, hogy 45 km körüli hatótávra elég az akku (85%-ról 38%-ra merítve 20,2 kilométert tettem meg), aszfalton talán egy picit messzebb jutna. A végsebesség az akku merülésével csökken, minden 10% kb. 1 km/h végsebesség-csökkenést eredményez.

Eko módban nem csak az élvezet, a fogyasztás is jóval kisebb. A teszt kedvéért 10,1 kilométert eko módban is megtettem egyenletesen haladva földúton, ez alatt 38%-ról 21%-ra merült az akku, ami kicsivel 60 km feletti hatótávra enged következtetni. Elektromos autóknál több típusnál azt tapasztaltam, hogy 100-50% között többet tudok elmenni, mint 50% alatt. A motoroknál ezt a jelenséget nem észleltem, bár az erő picit fogyott, a végsebesség csökkent, a százalékos kijelzés lineárisnak és megbízhatónak tűnt.

 

Az akkumulátor töltéséhez egy külső töltő egységet kell használni, logikus megoldás, felesleges lenne ennek súlyát a terepen magunkkal cipelni. Egy teljesen lemerült akku töltési ideje körülbelül 3 óra, a töltési teljesítmény a konnektornál mérve kb. 600 W, így kevesebb, mint 2 kWh-t használunk fel a töltéshez. Ez azt jelenti, hogy nagyon olcsón közlekedhetünk, vagy szórakozhatunk, ha már megvásároltunk egy Sur-Ron kismotort. 100 kilométer megtétele még végsebességgel is alig 100 forintba kerül, egy óra krosszmotorozás költsége pedig nincs 50 Ft.

A motor sportváltozatának vételára 1.570.000 forint, a városi közlekedésre is alkalmas, City verzióért pedig 1.599.000 forintot kell fizetni. Elsőre talán soknak tűnik, de ha abból indulunk ki, hogy egy hasonló tevékenységre alkalmas elektromos rásegítéses kerékpár is 1 milliótól indul felfelé, máris kevésbé magas a vételár. Ha vásárlás előtt szeretné valaki kipróbálni, akkor érdemes tudni, hogy az az Elektrobikernél bérlésre is lehetőség van.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.