A Voltsvagen vicc után úgy néz ki már március végén sem vagyunk biztonságban az április tréfáktól, ezért picit fenntartásokkal kell kezelni a hírt, de úgy néz ki Tesla aksikat vásárol az Apple.
Mégis lesz Apple autó? Esetleg valamelyik Gigafactory szállítja a következő iPhone akkumulátorát? Természetesen nem erről van szó.
Társadalmi felelősség és józan ész
Az Apple új cupertinoi székháza nem csak különleges, futurisztikus dizájnjával hívta fel magára a figyelmet, de az is érdekes fejlemény volt, hogy a fánk alakú épületnek telerakták napelemekkel a tetejét. A világ egyik legnagyobb tech cége ezzel is jelezni akarta, hogy komolyan veszi saját CO2 lábnyomának kérdését, mivel a vállalat központja így már széndioxid semlegesen üzemel.
Látványberuházásokat mindenki tud csinálni, hogy zöldre fesse a cége imázsát, de az Apple ennél sokkal többet akar tenni – és húzza magával az egész ellátási láncát. Mint a vállalat tegnap bejelentette, hogy 110 beszállítója és partnere fogja 2030-ra CO2 semlegessé tenni vállalkozását – követve a cupertinóiak példáját. A projekthez 8 gigawattnyi új megújuló energiát állítanak hadrendbe, amivel évente 15 millió tonna széndioxid kibocsátását tudják elkerülni- ez olyan, mintha kivonnának 3,4 millió belsőégésű motoros autót a forgalomból.
Az átállás részét képezi az energiatárolás is, méghozzá nem is akármilyen léptékben. A vállalat – a székház tetején található panelek mellett – már most is rendelkezik egy 130 MW teljesítményű napelem parkkal Kaliforniában, és most ez kap egy 240 MWh kapacitású akkuparkot. A The Verge a helyi építési hatóság képviselőjére hivatkozva azt írja, hogy egészen pontosan 85 darab Tesla Megapack látja majd el ezt a feladatot. Az Apple szerint ez megfelel 7000 háztartás napi energiafelhasználásnak.
Nem a legnagyobb, de jelentős
Bár hallottunk már ennél nagyobb akku projektekről is Amerikában, a 240 MWh-s energiatároló kétség kívül egy igen jelentős beruházás. Csak emlékeztetőül, a hasonló hazai projektek általában egy számjegyűek. (Frissítés: idő közben házi szakértőnk, Papp kolléga megsúgta, hogy itthon év végére 12-13 MWh lesz a teljes telepített kapacitás). Még egy mérőszám, hogy elhelyezzük a projekt méretét: a Tesla nagyjából ennyi ipari és otthoni akkumulátort telepítette 2020 első negyedévében összesen.
A Megapack egyébként kifejezetten a nagy ipari szereplőket és a közműveket célozza meg a cég termékpalettáján. A Powerpack rendszer továbbfejlesztéseként ezek az egységek egyenként 3 MWh teljesítményűek is lehetnek és akár 1 GWh kapacitás feletti rendszereket is lehet telepíteni a segítségükkel. Felhasználási területük az energiakereskedelemtől, az átmeneti tároláson át a frekvencia szabályozásig sokrétű lehet, de mint a fenti példa is mutatja, ideálisak a megújuló energiaforrások hullámzó termelésének kiegyenlítésére is.
Mint a The Verge is emlékeztet rá az Apple nem az egyedüli (potenciális) Tesla versenytárs aki a villanyautó gyártó termékeit használja. A VW tulajdonában lévő Electrify America észak-amerikai villámtöltő hálózat egyes állomásai is Tesla aksikat kaptak, hogy ezzel csökkentsék a nagy teljesítményű töltőkhöz szükséges teljesítmény lekötését a helyi szolgáltatóknál.
A projekt egyébként jól illik abba a sorozatba, amelyről múltkor számoltunk be a Tesla Energia üzletága kapcsán. Elon Musk már többször is arról nyilatkozott, hogy hosszútávon a napelemes és energiatárolós terület ugyanakkor lesz a cég árbevételében, mint az autós üzletág. Ezt ma még nehéz elhinni, de a növekedést valószínűleg nem egy-két atomerőmű nagyságú projekt fogja elhozni, hanem több ilyen – ipari léptékkel – kis és közepes méretű beruházás. A szétszórt és diverzifikált energiatermeléses tárolás egyébként növeli a hálózat ellenállóképességét is természeti csapás, vagy terrortámadás esetén, ráadásul a vállalatok és szolgáltatók apránként, kisebb falatokban tudják telepíteni az ilyen megoldásokat.