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
auto

Úgy gyártják a Superchargereket, mint a panelházakat

elektromosautó-töltés
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTYwMHg1MDAtMDYxOC5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA2L2tpYS1ldi1yYW5nZS0xMzAweDYwMC0wNjE4LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTEzMDB4NjAwLTA2MTgucG5nIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Érdekes újításra lettek figyelmesek az amerikai Utah államban, és úgy tűnik, nem egy egyedi megoldásról, hanem egy új technológia egyik első példányáról van szó.

Tisztára mint a lakótelepen

Itt Kelet-Európában nem lepődünk meg az előre gyártott betonelemek láttán, hiszen a második világháború után tömegesen használták ezt a módszert a volt szocialista országokban, hogy a romokból gyorsan és olcsón millióknak teremtsenek lakhatást. Talán nem is véletlen, hogy a volt kelet-német területen épülő új Tesla gyárnál is ezzel gyorsították meg az építkezést. A hatalmas csarnokok darabjai nem ott helyben lettek kizsaluzva és kiöntve, hanem készen érkeztek, és a helyszínen csak a helyükre lettek illesztve.

Most a Teslarati beszámolója alapján úgy néz ki, hasonló logikára vált a Superchargerek építése is. Mint a Utah állambeli Beaver városkájánál lencsevégre kapták, az épülő Supercharger-állomás töltőoszlopai, és az ezeket kiszolgáló hatalmas kapcsolószekrények készre szerelve, egy betonalapzaton érkeztek.

Előre gyártott Supercharger. Forrás: Reddit /ebgerday

A telepítést végző szakemberektől azt is megtudták az érdeklődők, hogy ez egy új, gyorsabb telepítési módszer egyik első példánya volt. Ezen a helyszínen, miután a trélerről lepakolták és a helyére illesztették a Lego darabjait, másfél napig tartott a berendezések bekötése, ami igen gyors telepítési időt jelent.

Ennél kicsit azért komplikáltabb

Természetesen ez csak egy lépés felgyorsítását jelenti egy új állomás kialakításánál. Egy ilyen projekt legidőigényesebb része a helyszín kiválasztása után a terület megvásárlása/bérlése, illetve a szükséges elektromos betáp kiépítése. Ha a helyi szolgáltatónál nincsen elérhető kapacitás, akkor bővíteni kell azt, esetleg a nagyfeszültségű földkábelek is cserére vagy kiépítésre szorulnak, ami adott esetben ismét ingatlan-tulajdonosokkal történő tárgyalást jelent.

A V3-as Superchargereket egyébként Tesla-akkumulátorok támogatják meg, így csökken a lekötni szükséges extrém kapacitás mértéke. Ha egy autó a töltési görbe elején 250 kW-ot vesz fel, azután 10 perc múlva már 200 alatt tölt, akkor bizony a betápot 250-re kell méretezni – és ez szorozható a helyszínen lévő oszlopok számával. Az ide telepített akkupakkok viszont akár szerényebb teljesítménnyel is feltölthetők két ügyfél között, majd a csúcsteljesítmény fellépésekor ki tudják egészíteni a szolgáltatótól érkező energiát, így elég szerényebb terhelésre méretezni a rendszert. Ha a töltők feletti tetőn napelemek is vannak, akkor pedig tovább csökkenthetők az üzemeltetési költségek.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás