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
auto
2024. 07. 27. szombat

Egy különleges átalakítással ünnepli sunderlandi gyárának 35. évfordulóját a Nissan. A Bluebird a legelső modell volt 1986-ban, amely legurult a létesítmény gyártósorairól, ezt a klasszikust építette most át tisztán elektromos meghajtásúra a japán vállalat, jelezve a vállalat felgyorsított elektromosítását és Sunderland villanyautós jövőjét.

Az elektromos Bluebird, amelyet Newbird névre keresztelt a Nissan, a világszerte ismert LEAF hajtásláncát kapta meg 40 kWh kapacitású akkumulátorral. A hagyományos meghajtású Bluebirdnek széleskörű átalakításon kellett átesnie, hogy befogadja az elektromos hajtástechnológiát. Az akkumulátort két részre osztották az ideális tömegeloszlás miatt, a kormányszervót, a féket, és a fűtést rákötötték az elektromos rendszerre, és egyedi felfüggesztéssel is ellátták a mérnökök az autót. Ugyan ez már csak az esztétikát szolgálja, a jármű orrán található embléma is LED háttérvilágítást kapott.

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

A töltés az eredeti tankfedél alatt elbújtatott csatlakozón keresztül végezhető 6,6 kW teljesítménnyel a beépített fedélzeti töltő jóvoltából. Az utasteret nem modernizálták a Nissan tervezői, ám azt azért megoldották, hogy a műszerfalon látható legyen a töltöttség szintje.

A Newbird egy egyszeri bemutatódarab, így hivatalos homologizáción nem esett át, mindenesetre a Nissan becslései szerint nagyjából 208 kilométer kihozható az autóból egy töltéssel. Az, hogy a LEAF-hajtást mennyire nem ehhez a klasszikushoz tervezték, a gyorsuláson is érezhető: kicsivel kevesebb, mint 15 másodpercre van szüksége a Newbirdnek ahhoz, hogy nulláról 100 km/h-ra felérjen.

Az átalakítást egyébként egy durhami cég, a Kinghorn Electric Vehicles vezette, amely hagyományos klasszikusok elektromossá alakítására specializálódott használt LEAF-motorok, -inverterek, – és -akkumulátorok felhasználásával.

A sunderlandi gyár kapuit 1986 szeptemberében nyitották meg, azóta több mint 10,5 millió autót szereltek össze az alkalmazottak. A dolgozók száma 430-ról 6000 főre emelkedett. A létesítmény sorsa a Brexit idején bizonytalanná vált, ám a Nissan végül úgy döntött, hogy bezárás helyett inkább jövőbiztossá teszi a komplexumot, és elektromobilitási központtá alakítja, ahol egy teljes ökoszisztéma támogatja a villanyautógyártást. Itt megy majd gyártásba a nemrég CHILL-OUT néven prezentált elektromos crossover tanulmány, amely vélhetően a LEAF utódjaként kerül majd a piacra.

Nissan Chill-Out – ez lehet a márka következő elektromos crossovere

A létesítmény működését már 2005-ben elkezdték megújuló energia felhasználásával zöldíteni szélturbinák és napelemek telepítésével – 2016-ra 6,6 MW szélenergia-, és 4,75 MW napenergia-teljesítmény épült ki. Ennek bővítéséről most decemberben döntött a vezetőség, így 2022 májusára további 20 MW-nyi napelempark létesül a helyszínen. A gyár energiaigényének 20%-a lesz így tisztán megújuló forrásból fedezhető.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.