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 Akár az amerikai NCAP, akár az európai EURO NCAP töréstesztjeit nézzük, nagyon hasonló dolgokat, nagyon hasonlóan tesztelnek, mérnek ezek a szervezetek. Nem úgy az amerikai biztosítók által működtetett IIHS, amelyiknek van egy olyan vizsgálata, ami valószínűleg a legkeményebb a világon. Most a Tesla Model Y-t törték össze rajta. Nem siették el A Model Y gyártását a Tesla 2020 elején kezdte Amerikában, és ár, illetve méret kategóriájában hamar meg is szerezte az első helyet. Ehhez képest meglepő, hogy az IIHS tesztjére majd’ két évet kellett várnunk. Az valószínűleg nem túl meglepő, hogy a legmagasabb Top Safety Pick+ kategóriába sorolták a Tesla kisebbik SUV-ját, de a részletek azért érdekesek lehetnek. A Model Y a legjobb kategóriába került a normál, 40%-os átfedéses teszten, amikor egy deformálódó alumínium akadályba ütközik a kocsi. Nem csak az összesített eredmény lett jó, de minden alkategória is a good megjelölést kapta. A műszeres mérések 0-3 centis elmozdulásokat találtak az utaskabinban, egyedül a kormányoszlop érték -6 cm, de ez még mindig jónak számít. A fejsérülés kockázata (HIC-15) 700-as értékig elfogadható a szabványok szerint, az Y 107-es értéket produkált, ami jobb, mint a Model 3 177-es száma. A szokásos oldalsó ütközéses tesztnél is minden zölden világít az IIHS skáláján, minden alkategória a legjobb besorolást kapta. Kemény teszt Az a bizonyos legkeményebb teszt pedig nem más, mint a kis átfedéses frontális ütközést szimuláló vizsgálat. Ilyenkor az autó bal elejének mindössze 20%-a adja az ütközési felületet, ami jóval nagyobb terhelést jelent a passzív biztonsági elemeknek. A Model Y itt is a legjobb kategóriában végzett, az utastér elemei mindössze 0-2 centit mozdultak el, 0% lett a térd, vagy csípő sérülésének kockázata, a fejsérülés pedig 22-es értéket produkált, ami negyede a szintén jó Model 3 számainak. Az IIHS megmérte azt is, mennyire erős a Model Y üvegteteje. Mint arról tegnap beszámoltunk, nemrég egy Model 3 töréstesztje lett a szokásosnál valósabb körülmények közt lefuttatva, amikor rázuhant egy fa a kocsi tetejére. Annak a típusnak a saját súlyához mérten 5,85-ös szorzót mutatott az IIHS tesztje, azaz majdnem 10 tonna kellett a tető összezúzásához. Az Y sem maradt el sokkal, 8,7 tonna, az autó saját tömegének 4,42-szerese kell a pusztításhoz. Fa dőlt a Teslára – videó mutatja mit bír az üvegtető Érdekes részeredmények A Model Y produkált ugyanakkor három igen érdekes részeredményt is. A hátsó gyerekülések rögzítőpontjai túl melyen vannak az ülésben, így nehéz kitapogatni, megtalálni őket. Más problémát itt nem találtak, de emiatt csak a második, elfogadható kategóriába sorolták ezt a biztonsági felszerelést. Az IIHS két külön pontszámot adott az általuk tesztelt Performance és Long Range modellek első fényszóróira. Ezek szerint az előbbié a legmagasabb kategóriába került, de utóbbié a második, elfogadható minősítést kapta, mert a mérések szerint valamennyire elvakíthatja a szembejövő autóst. Bár a szervezet szerint a két fényszóró típus két külön felszereltséget jelent, itt valami félreértés lehet. A Model Y fényszórói megegyeznek a Model 3 lámpáival, és ezek azonosak mind a két modell minden felszereltségi szintjén. Valószínűbb, hogy a tesztelt LR egy korábbi gyártásból származhatott, és a mátrix LED előtti lámpa változattal volt szerelve. Végül van még egy érdekes részlet, mégpedig a balesetmegelőző rendszerek terén. A korábban tesztelt Model 3 az advanced, azaz fejlett megjelölést kapta – ebben még a radarral kombinált kamerarendszer működött. 2021 májusa óta azonban az amerikai gyártású 3-asba és Y-ba már nem kerül radar, csak a kamerára hagyatkoznak, ami a tesztelők szerint javított az eredményeken, így már a legmagasabb superior besorolást kapta a típus. A szervezet sajtóközleménye szerint emiatt az ekkortól gyártott Model 3 is megkapta most ezt a minősítést. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!