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
auto

Viszlát akkumulátorhiány? Végre felpörög az európai gyártás

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

Ahol van kereslet, ott előbb-utóbb megjelenik a kínálat is. Ebbe a folyamatba nyerhetünk betekintést a battery-news.de nevű német hírportálnak köszönhetően, amely összegyűjtötte, és egy infografikára helyezte Európa meglévő, fejlesztés alatt álló, és tervezett akkucella-gyártó kapacitásait. A gyűjtés szerint ezek a kapacitások a következő években el fogják érni az 1,1 TWh-t, de ezeken felül is akad még néhány nem konkretizált méretű fejlesztés.

Kép: battery-news.de

A lista nem teljes, hiszen csak a portál által ismert projektek kerülhettek fel rá. A térképen Románia például fehér foltként szerepel, holott onnan is érkeznek hírek hasonló beruházásokról.

Emellett persze az is borítékolható, hogy sok beruházás csúszni fog, néhány pedig soha nem fog megvalósulni.

A lista a hiányosságai ellenére mégis egy jó áttekintést képes adni arról, hogy Európa nagyságrendileg mennyi akkumulátort lesz képes előállítani az évtized végére.

Az országok ranglistáját Németország vezeti 423 GWh-val, ami főként a Tesla Berlin mellett épülő üzemének köszönhető. A második helyen az Egyesült Királyság áll 130 GWh-val, melyet Franciaország követ 98 GWh-val, Magyarország pedig az igen előkelő negyedik ötödik helyet foglalja el a maga 77,3 GWh-s kapacitásával.

Hazánkban három nagy akkumulátor-gyártó üzem található. A gödi Samsung gyár évi 30 GWh-s kapacitással rendelkezik, amit sajtóértesülések szerint 40 GWh-ra fognak bővíteni. Ez a 10 GWh-s beruházás egyébként még nem is szerepel az összesítésben. Az SK Innovation Komáromban rendelkezik egy 7,5 GWh-s üzemmel, amelyet további közel 10 GWh-val bővítenek, a Fejér megyei Iváncsán pedig egy 30 GWh-s üzemük épül.

A gyártók közül a Tesla rendelkezik a legnagyobb ambíciókkal (200 – 250 GWh), a második helyen a Northvolt (114 GWh), a harmadik helyen pedig a CATL (100 GWh) áll.

Mire elég évi 1,1 TWh?

Ennyi akkumulátor elegendő lenne 15 millió, átlagosan 75 kWh-s akkumulátorral rendelkező autó legyártására, vagy kijönne belőle évi 11 millió 100 kWh-s autó. 2019-ben közel 19 millió autó gurult le az európai gyártósorokról, 1,1 TWh-ból mindegyikbe jutna egy 58 kWh-s akkumulátor.

A listán szereplő projektek egy éves termelése elég lenne ahhoz, hogy abból 3 teljes órán át el lehessen látni árammal az EU-t és az Egyesült Királyságot. Egy a témában íródott metatanulmány szerint ennyi tárolókapacitás mellett Európa képes lenne nagyobbrészt megújuló energiával ellátni magát. A vonatkozó becslések 50 és 95%-os arány között szóródnak.

A gyártókapacitások bővítése persze  aligha fog itt megállni, hiszen túl jó üzlet ez ahhoz, hogy kimaradjunk belőle. És azt se felejtsük el, hogy Európa jelentősége eltörpül Ázsia mellett, piaci részesedése a globális akkumulátor-gyártáson belül jelenleg nem éri el még a 10%-ot sem, ennek fényében tehát könnyű elképzelni, hogy a világszerte tervezett bővítések az európai szint többszörösét teszik ki. Néhány hónapja írtunk arról, hogy a világ akkumulátor-gyártása 2030-ra elérheti a 10 terawattórás nagyságrendet, aminek valószínűségét a fentebb látott európai adatok is csak megerősítik.

2030-ra elérhető a terawattórás nagyságrendű energiatárolás

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.