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 Oxford városi tanácsa létrehozta az Egyesült Királyság első „zéró emissziós zónáját” (ZEZ), amely annyit tesz, hogy minden benzin- és dízelmotoros, valamint hibrid jármű vezetőjének napidíjat kell fizetni, ha szeretne a zóna területére behajtani. A megoldás alapvetően nem újdonság a szigetországban, Londonban évek óta léteznek ultraalacsony kibocsátású zónák (ULEZ) és Birmingham városa is létrehozta a tiszta levegőjű zónákat (CAZ), azonban Birminghamben csak a tisztán elektromos modellek mentesülnek a díjfizetés alól, szemben a két másik várossal, ahol a hibridek is kedvezményezettek. Oxfordban egyelőre kísérleti programként tekintenek a kipufogóval rendelkező járművek extra adóztatására, de túlságosan hosszú kifutási időt nem terveznek. Már jövőre (2023-ban) kiterjesztenék a zéró emissziós zóna területét a városközpont nagy részére. Lila szín jelzi a most bevezetett kísérleti program területét, de jövőre a zölddel jelölt zónára terjesztenék ki a behajtási díjat (térkép: https://www.oxfordshire.gov.uk) Az intézkedés oka, hogy Oxfordban még mindig a közlekedés adja az üvegházhatású-gáz kibocsátás mintegy 17 százalékát, annak ellenére, hogy már 2014-től törekednek ennek csökkentésére, például tisztább üzemű buszok vásárlásával. Az ellenőrzéshez automatikus rendszámfelismerő rendszert telepítettek és kizárólag zéró emissziós járművek hajthatnak be ingyenesen a ZEZ területére. A díjat akár 6 nappal a tervezett behajtás előtt meg lehet már fizetni, de ha valaki nem tervezte előre a környezetszennyezést, utólag is fizethet, amelyre szintén hat nap áll rendelkezésére. A város úgy tervezi, hogy a beszedett díjak fedezni tudják majd a rendszer kiépítését és fenntartását. Amennyiben ennél több bevétel érkezne, azt a helyi lakosok és vállalkozások zéróemissziós járműre váltásának támogatására fordítják. Aki elmulasztja a díjfizetést 60 fontos büntetésre számíthat, melynek felét elengedik, ha valaki 14 napon belül fizet. Bár a hibrideknek is fizetni kell, kedvezményeket azért kapnak, mivel a napidíj a jármű károsanyag-kibocsátási szintjétől függően 2-10 font között változik. Fizetni reggel 7 és este 7 között kell. A helyi lakosok és vállalkozások mentességet, illetve kedvezményt kapnak. A tervek szerint 2025-től a díjakat megdupláznák. Mostantól nagyon drága mulatság London belvárosának levegőjét szennyezni 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!