A Volkswagen szó szerint azt jelenti, hogy népautó – emlékeztet rá a The Financial Times az Arno Antlitzcal, a VW pénzügyi igazgatójával készített interjú elején.
Ez a kitétel azért lényeges, mert a most bejelentett változás pont e mögé tesz egy nagy kérdőjelet.
Nem az apád népautója
A vállalat CFO-ja a tekintélyes pénzügyi lapnak elmondta, hogy míg a VW előző vezetője, Martin Winterkorn az eladási darabszám növelését, a világelsőség megszerzését tette a célkeresztbe, a cég jelenlegi vezetése máshogy gondolkodik. Winterkorn egyébként ebben sikeres volt, a vállalat eladásai meghaladták az évi 10 millió autót, és ezzel elhódították a globális első helyet a Toyotától. A dízelbotrányba azonban belebukott a vezérigazgató. Herbert Diess vezetése alatt a VW már elengedte a darabszámban mérhető elsőbbséget, és a haszonkulcsra kezdtek odafigyelni, most pedig ezt a vonalat erősítik fel:
a következő 8 évben meg fog szűnni a megannyi márka több mint 100 típusának 60%-a, azaz a kifutó belsőégésű motoros modelleket nem fogják egy az egyben mind elektromossal helyettesíteni.
A vállat elsősorban az Audira és a Porschéra kíván koncentrálni, mivel ezek termelik az adózás előtti 20 milliárd eurós haszon javát.
A pénzügyi igazgató azt is elmondta, hogy a költségcsökkentő programjuk a vártnál jobban haladt, és a 2019-ben lekönyvelt 41 milliárd eurós fix költségek 10%-át sikerült már a kijelölt határidő előtt lefaragni. Mivel a fix költségek már alacsonyabbak, így nincs szükség arra, hogy rekord nagy darabszámú eladásokkal termeljék ezt ki. A villanyautós átállás kapcsán hozzátette, hogy nem új gyártási kapacitást teremtenek, hanem gyáranként haladva, a korábbi belsőégésű modelleket készítő üzemeket egyesével alakítják át.
Antlitz azonban azt is elmondta, hogy korábban azzal számoltak, hogy a villanyautóik hamarosan már nyereségesek lesznek, de az 50 ezer dolláros nikkel ár keresztülhúzta a számításaikat. Azt remélik, hogy a háború hamarosan véget ér, és kicsit megnyugszanak, visszaállnak a nyersanyag árak.
A Volkswagen azzal számol, hogy az újabb akkumulátor technológiák hosszú távon csökkenteni tudják a költségeiket.