PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Amikor az Ionity bevezette a kWh alapú elszámolást, Magyarországon 280 Ft/kWh, az euró-övezetben 0,79 EUR/kWh áron, nagyon sokan megdöbbentek, temették a villanyautózást, mondván ennyiért tölteni drágább, mint dízellel közlekedni. Aztán megjelent először az Audi márkakártya, később a többi részvényes hasonló, havi előfizetési díjhoz kötött kedvezményes csomagja, illetve az Ionity Passport csomagot is bárki megvásárolhatja, amellyel 6500 Ft/hó előfizetési díj kifizetése mellett a kWh alapú díj is az olcsóbb szolgáltatók közé helyezi a 350 kW-os oszlopokat telepítő vállalatot. Persze aki csak évente egy nyaralásnál használ nyilvános töltőket, neki nem érdemes megkötni az éves elköteleződést jelentő előfizetési szerződést, számára azonban a kevés töltés miatt a 280 Ft-os töltési díj sem jelentős tétel az autó fenntartásának teljes költségében.

Bjørn Nyland villanyautós vlogger egy videóban a norvég elektromobilitás szolgáltatók töltési díjait foglalta össze és meglepő módon azt hozta ki, hogy Norvégiában az ultragyors töltőket figyelembe véve az Ionity hálózat használata  jóval olcsóbb lehet, mint a Tesla Superchargerek vagy bármely egyéb szolgáltató.

A videót kiegészítve Bjørn készített néhány táblázatot, számítást is, amelyben két (három) feltételezett felhasználói profillal megnézte, melyik cégnél mennyibe kerül a töltés. Az első felhasználó évente 30.000 kilométert autózik, autójának átlagfogyasztása 20 kWh/100 km, az autó 100 kW átlagos töltési teljesítménnyel rendelkezik és az éves futás 30%-át tölti be hosszabb utakon, nyilvános ultragyors DC töltőknél, így egy év alatt 1800 kWh energiát vételez HPC oszlopokon. Amennyiben ez a felhasználó valamelyik Ionity részvényestől vásárol elektromos autót és igényli hozzá a „márkakártyát”, akkor 2,7 korona/kWh díjért (107 Ft) töltheti autóját. Második helyezett a Tesla tulajdonos, aki 3,58 koronás (141 Ft) kWh alapú díjért tölthet a Superchargereknél, harmadikként pedig az Ionity Passport csomag fut be, 3,77 korona/kWh (149 Ft) árral. A kWh alapú díjakba a havi előfizetési díjak is bele vannak számolva, ahol van ilyen költség.

A másik elméleti felhasználó jóval többet, éves szinten 50.000 kilométert használja elektromos autóját, a sok autópályázás miatt az átlagfogyasztása magasabb, 25 kWh/100 km, illetve a hosszabb utakon lényegesen többet használja a nyilvános töltőhálózatot is. Az összes futás 80%-ára így egy év alatt összesen 10.000 kWh energiát vételez. Autójának átlagos töltési teljesítménye változatlanul 100 kW. Ebben az esetben is a „márkakártyás” Ionity felhasználó tölthet legolcsóbban, ráadásul a korábbi 107 Ft/kWh díj helyett csupán 74 forintra jön ki az 1,88 koronás töltési díj. Az árcsökkenés oka, hogy a nagyobb fogyasztásra is változatlan a havidíj. Második helyre a Tesla Superchargert megelőzve feljött az Ionity Passport díjcsomag, 2,73 korona/kWh, azaz 108 Ft/kWh díjjal. A Tesla Supercharger ár, mivel nincs havi előfizetési díj, természetesen maradt 141 Ft/kWh, azaz 3,58 korona/kWh. Ennyire sok éves futással és rengeteg nyilvános töltéssel a norvég szolgáltatókat megelőzte a nem Tesla felhasználók számára elérhető, havidíjas Tesla Supercharger használat 147 Ft/kWh (3,73 korona/kWh) díja, amelynél az Ionity előfizetésekkel ellentétben nincs egy éves elköteleződés, tehát ha egy adott hónapban tervez valaki hosszabb utazást, például nyaralást, akkor egyetlen hónapra is előfizethet a Tesla hálózatára.

Harmadik opcióként azt is összegyűjtötte a norvég vlogger, hogy melyik a legolcsóbb szolgáltató Norvégiában, amennyiben alkalmi felhasználóként nem szeretnénk havidíjat fizetni és nem is kapunk mennyiségi kedvezményt a nagy forgalom után. Ebben az esetben a Tesla Supercharger a legolcsóbb lehetőség, feltéve, ha Teslát vásároltunk, 3,58 korona/kWh (141 Ft/kWh) töltési díjjal.  Érdekesség, hogy a nagyfelhasználók számára a legjobb ajánlatot adó Ionity, illetve nem Tesla tulajoknak a Supercharger a két utolsó helyre szorult vissza, előbbi 8,4 korona/kWh (332 Ft/kWh), utóbbi 6,35 korona/kWh (251 Ft/kWh) díjjal.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.