A német Halle városában támadt egy lakásszövetkezetnek az az ötlete, hogy lerak a településen egy bioetanollal hajtott generátorral táplált villámtöltőt. Egyelőre eléggé Darwin-díjas ötletnek tűnik. Zöld rák Az ilyen projektek kapcsán nem mindig tudjuk eldönteni, hogy sírjunk, vagy nevessünk. Kicsit olyan ez, mint amikor egy – jellemzően – kínai vállalat lemásol egy új, csilli-villi nyugati műszaki terméket, ami működni működik, csak épp arról ordít a koppintás, hogy a lényeg nem ment át. A németek is hallottak már az elektromos autókról, tudják, ezeket tölteni kell, az is jó ötletnek tűnt, hogy egy városba telepítsenek ilyet.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 Úgyhogy leraktak egy bioetanollal működő generátort. Nem, nem viccelünk. Az indok állítólag az volt, hogy ezt az egész töltőautomatát le tudja rakni a szolgáltató egyben, mint egy konténert, így a töltő telepítéséhez nem kell utat bontani, hálózatot bővíteni. A cég még az üzemanyag-utántöltést és a karbantartást is átvállalja. Az elgondolás kétség kívül érdekes, és akár még életképes is lehet olyan, civilizációtól távol eső területeken, ahol jól jönne egy ilyen 150 kW-os villámtöltő, de száz kilométerről kellene odavinni az áramot. (Persze elméleti alternatíva még itt is az akku és napelem kombináció, de tegyük fel, hogy a panelekhez nincs elég hely, vagy a napsütéses órák száma igen alacsony a területen). Csakhogy itt egy 270 ezres német település belvárosáról van szó, ahol az áramellátás minden bizonnyal megoldható lett volna, de akár még az épületek is kaphattak volna napelemeket. 173 ezer euróba – ennyi volt a projekt ára – elég sok minden belefér. Azon kívül, hogy nehéz megérteni, pont ott miért ezt az alternatívát választották, alapvetően, elvi szinten két probléma van a bioetanollal. Az egyik, hogy az előállításához sokszor az élelmiszertermeléstől, vagy a természetes növényzettől vesznek el termőföldet és ivóvizet. A szolgáltató szerint ők növényi maradványokból előállított üzemanyagot vásárolnak, tehát ez itt nem probléma. 150-es villámtöltő, etanollal hajtva. Forrás: hallebwg.de A másik viszont az égéstermék egészségkárosító hatása. Az etanolról köztudott, hogy a benzinhez és az olajhoz képest nagyon tisztán ég, ráadásul igen magas, 108 körüli az oktánszáma. A probléma az, hogy bár ezt az üzemanyagot gyakran sorolják a zöld technológiák közé, sőt, még megújulónak is nevezik, alapvetően mégiscsak égetésről beszélünk. Az etanol égetése ugyan kevesebb, a hagyományos értelemben vett és mért károsanyag kibocsátással jár, mintha benzinnel, vagy gázolajjal hajtanánk a generátort, azonban az égésterméke rákkeltő anyagokat acetaldehidet és formaldehidet tartalmaz, mégpedig a benzinhez képest rendkívül magas mértékben. Azt is több tanulmány támasztja alá, ahogy az etanol párolgása rendkívül megnöveli a földközeli ózon koncentrációját, ami szintén egészségkárosító hatású. Ráadásul, mivel a tiszta etanol rendkívül korrozív és elég hamar tönkretenné a motort, legtöbbször adalékanyagokkal keverik, amelyek égésterméke szintén egészségkárosító tud lenni. És ezt sikerült lerakni egy város közepén. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!