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 Ahogy közeleg a Tesla Model S és X európai kiszállításainak kezdete, úgy tudunk meg egyre több adatot az autókról. Most például kiderültek a hivatalos WLTP hatótávok is, de van velük kapcsolatban valami furcsa. Összeszedtük a hivatalos adatokat egy táblázatba. Szabványosan furcsa A Model S és X 2021-es amerikai premierje óta tudjuk, hogy az ottani EPA adatokat kilométerre átváltva milyen hatótávokkal számolhatunk a két típus két-két változata kapcsán. Az óceán túlpartján használatos tesztciklus és az európai WLTP között általában az az ökölszabály, hogy előbbi a szigorúbb, reálisabb, utóbbi pedig engedékenyebb, nagyobb értéket fog mutatni. Bár a helyzet sokat javult a régi európai NEDC szabvány óta, és a WLTP még mindig reálisabb, mint a kínai CLTC mérés, de ettől függetlenül mi inkább az EPA adatoknak szoktunk hinni – és a valóság persze az időjárási viszonyoktól, kerékmérettől és gumitól, szállított tömegtől függően még ettől is eltérő lesz majd. A két nagyobbik Tesla új adatai azonban kisebb fejvakarásra adnak okot. A Model X számai követik a szokásos mintát, és, bár a vártnál kisebb mértékben, de a WLTP hatótávok - 576 km az alapváltozat és 543 km a Plaid esetén - valamivel jobbak, mint az EPA adatok. A Model S esetén azonban pont fordítva működik a képlet. Többször ellenőriztük az adatokat, de egyelőre úgy néz ki az európai tesztciklus a szigorúbb a szedán kapcsán, így az alapváltozat 634 kilométeres, a Plaid pedig kerek 600 kilométeres értéket kapott. Az autók főbb műszaki adatait a fenti táblázatban gyűjtöttük össze, aki pedig ennél is részletesebb információkra kíváncsi, az a külső-belső mértekről is megtudhat mindent a kocsik hivatalos magyar kézikönyvéből. Itt található a Model S, itt pedig a Model X leírása. Az adatok kapcsán azért pár apró kiegészítést tennünk kell. A Plaid modellek esetén a gyorsulási adatok amerikai szokás szerinti, roll-out, azaz kigurulás nélküli értékek, tehát európai fejjel gondolkodva hozzájuk kell adnunk pár tizedet fejben. A Model X esetén a hátsó csomagtartó mérete függ az ülések számától. Hat és hét üléses kiadás esetén 425 liternyi hely van a hátsó ülések mögött, aki viszont megelégszik öt ülésessel, annak nincs harmadik üléssora, viszont több, mint 1 m3, egészen pontosan 1050 liter áll rendelkezésére. A Plaid csak hatüléses változatban kapható. Az autók első csomagtartójának mérete természetesen ettől független adat, és külön, plusz jellel feltüntettük a táblázatban. Címlapfotó: Bérczi Balázs 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!