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
auto
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

Az eredmények nem újak, egy ideje már ismerjük őket, de így együtt mégis elgondolkodtatóak.

Kiosztották az EuroNCAP 2022-es díjait.

Villanyfölény

Persze mielőtt sommás véleményt alkotunk és elkezdjük hangoztatni, hogy az eredmények azt bizonyítják, hogy az elektromos autók biztonságosabbak, mint a belsőégésű motoros társaik, szögezzük le, hogy az ilyen tesztek mindig az aktuális évi felhozatalból, az új megjelenő típusokból dolgoznak, márpedig mostanában mindenki egyre-másra mutatja be új villanyautóit. Összesítést nem készítettünk, de érzésre nem kizárt, hogy a hivatalos európai törésteszteken tavaly felül volt reprezentálva az elektromos meghajtás. Ezzel együtt példátlan, hogy

mindegyik kategóriában villanyautó végzett az első helyen.

A kor trendjeire egyébként az is jellemző, hogy ezek több, mint felét Ázsiában gyártották.

Az EuroNCAP 2022-es töréstesztjein a legjobb eredményeket a következő autók érték el:

Kategória Típus Felnőtt védelem Gyermekek védelme Gyalogosvédelem Biztonsági rendszerek
Nagy családi autó Hyundai IONIQ 6 97% 87% 66% 90%
Nagy SUV/terepjáró WEY Coffee 01 91% 87% 79% 94%
Elektromos autók Tesla Model S 94% 91% 85% 98%
Kis családi autó ORA Funky Cat 92% 83% 74% 93%
Kis SUV/terepjáró Tesla Model Y 97% 87% 82% 98%

A listán két gyártó is kétszer képviseltette magát, hiszen nem csak a Teslának szerepel két típusa a legjobbak között, de a WEY és az ORA márkák gyártója is a kínai Great Wall Motors.

A szervezet sajtóközleménye kiemeli a Hyundai IONIQ 6 felnőtt utasvédelmét, illetve a Teslák 98 százalékos eredményét az elektronikus biztonsági rendszerek tekintetében. Azt is megjegyzik, hogy hatalmas előrelépés volt az idei év a kínai autók számára, amelyek korábban rossz törésteszt eredményeikről voltak ismertek, most pedig a lista élén végeztek.

A lista másik végén jó hír, hogy négy csillagnál kevesebbet nem kapott egy autó sem 2022-ben. Mégis, már-már meglepő, ha egy kocsi nem lesz ötcsillagos. A villanyautók közül tavaly kettő, a Kia Niro és a BMW i4 járt így.

A teljes listán a legrosszabb felnőttvédelmi osztályzatot a Ford Puma kapta (75%),  a gyermekek védelmében a Honda HR-V teljesített alul (75%), a gyalogosokat legkevésbé a Volkswagen ID. Buzz kíméli (60%), a járművek elektronikus biztonsági rendszerei tekintetében pedig a Kia Niro végzett az utolsó helyen (60%), de jó hír, hogy akik az extrák között megvásárolják a biztonsági csomagot azoknak 79 százalékra javul ez az érték. Ha a biztonsági extrákat megkapja a Niro, akkor a lista végén két BMW 2-es kupé és az i4 állnak (64-64%).

A tesztek kapcsán azt is érdemes megjegyezni, hogy belsőégésű motoros autók esetén az üzemanyagtartályt teljesen kiürítik, majd ballasztként vízzel töltik fel, hogy a kocsi tömege ne változzon, de elkerüljék az esetleges tűzeseteket. Az elektromos autóknál azonban az akkumulátort nem szerelik ki, így azok sérülés esetén kigyulladhatnának, mégsem számoltak be a tesztelők egyetlen ilyen esetről sem.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.