Az Automotive News autóipari szaklap olyan anonimitást kérő Toyota mérnökökkel és vezetőkkel beszélt, akik részt vettek az új elektromos tervek kialakításában és a versenytársak termékeinek elemzésében.
A világ legnagyobb autógyártójánál darabokra szedték a legújabb generációs austini Tesla Model Y-t, és amit láttak az egyszerre sarkallta őket csodálatra és aggodalomra.
Művészet amit csináltak
Az autóiparban bevett gyakorlat, hogy a gyártók vásárolnak egy-egy példányt a versenytárs új fejlesztéséből, majd darabjaira fejtik és kielemzik mit tanulhatnak belőle. Ezt a munkát végezheti házon belüli csapat, vagy olyan külső partner is, mint a Munro & Associates, amelynek elemzéseit többször idéztük már.
A Toyotánál maguk végezték el a munkát, és ahogy a lap fogalmaz, a szakemberek egyszerre voltak elkeseredettek a lemaradásuk láttán, és fejezték ki csodálatukat a feltárt mérnöki munka iránt.
Amikor levettük a lemezeket a Model Y vázáról, amit láttunk az leginkább egy műalkotáshoz hasonlított. Hihetetlen volt – nyilatkozta a Toyota egyik vezetője.
A világ legnagyobb autógyártójának csapata négy fő területet jelölt meg, ahol be kell hozniuk a hátrányukat.
- Dedikált villanyautó platform: a Teslának csak ilyenek vannak, a Toyotánál ezt még fejlesztik, és 2026-ra készülnek el vele.
- Fejlett akkumulátor: a mérnökök szerint a Tesláé ennek tekinthető, a japánok viszont még mindig a szilárdtest akkura tesznek, amely az évtized második felében lehet piacérett, de még igen költséges.
- Dedikált villanyautó gyár: a versenytárs minden üzeme ilyen, a Toyotánál ez jelenleg nem létezik, a bZ4X a hibrid és hagyományos testvéreivel egy soron készül, ami egy kompromisszumos megoldás.
- Szoftverhez tervezett architektúra: a Tesla rendszeres szoftverfrissítésekkel jutalmazza vásárlóit.
A fentiekből levont tanulságok első jeleit már láthattuk a Toyota új vezetőjének nemrég bejelentett nagyszabású terveiben, amelyek kimondva-kimondatlanul a BEV first jegyében születtek, azaz a tisztán elektromos modellek nem egy lábjegyzetnek, egy a benzines vázára épülő újabb változatnak számítanak majd, hanem az autókat elsődlegesen elektromosnak tervezik a jövőben.
A japán óriás azt tűzte ki célul, hogy a Lexus 2030-ig egymillió villanyautót ad el 2035-re pedig teljesen elektromosra vált majd. De ez, ahogy a lap megjegyzi, nem lesz egyszerű, tekintve, hogy 2022-ben a teljes Toyota csoport mindössze 24.466 villanyautót értékesített.
Gyártástechnológia
A legnagyobb elismeréssel a Toyota szakemberei a Tesla nyomásos öntéssel készülő vázszerkezetéről beszéltek. Az elemzés során azt találták, hogy bár az autó kívülről pontosan úgy néz ki, mint a korábbi változatai, a felszín alatt teljesen megújult.
Véleményük szerint a présöntvényekkel és a strukturális akkupakkal a versenytárs több száz külön alkatrészt váltott ki, nagyjából 100 kilót spórolt meg az autó tömegén, amivel olcsóbbá tették a gyártást és növelték a hatótávot is. Ez egy teljesen más gyártási filozófia – fogalmazott az egyik mérnök -, és olyan új platformra van szükségünk, amelyet alapjaitól villanyautónak terveztek – tette hozzá egy másik, a beszélgetés során.
Bár a Toyotánál készül már a bZ3, egy még az e-TNGA platformra tervezetett következő modell, ami LFP akkumulátorokat használ majd, a lapnak nyilatkozó mérnökök és vezetők nem érzik úgy, hogy versenyképesek tudnak lenni a BYD-vel, vagy a Teslával. Ennek egyik oka szerintük, hogy náluk sokkal magasabbra van emelve a léc. Ahogy fogalmaztak, ha a BYD 100 ezer kilométerre teszteli az akkumulátorait, akkor a Toyota 200 ezer kilométeres élettartamot vár el. Éppen ezért nem fognak tudni árban versenyezni ezekkel a riválisokkal az új elektromos program első időszakában sem.
A Toyota egyébként állítólag részben a megfelelő akkumennyiség biztosítása miatt halasztotta el pár évvel elektromos terveit, de a következő hónapokban várható egy bejelentés egy nagy akkugyártóval való közös együttműködésről.
A közeljövőt tekintve azonban a legnagyobb probléma az e-TNGA platform, amely 2026-ig a villany Toyoták és Lexusok alapjait adja. Ezt alapvetően TNGA néven 2015-ben mutatták be, és belsőégésű motorokhoz lett tervezve – a villanyos változat csak egy kiegészítés, továbbfejlesztés volt. A platform annak idején rendkívül modernnek számított, de mára már nem elég hatékony egy a lap által megkérdezett autóipari szakember szerint. A változások sebessége annyira felgyorsult, hogy komoly kihívás lépést tartani, és ez komoly kulturális váltást igényel majd a japán márkánál – véli a Caresoft Global vezetője, Mathew Vachaparampil.
A hasonló technológiai lemaradások kapcsán a legnagyobb kihívás, hogy miközben az egyik gyártó a versenytárs már gyártásban lévő termékeit elemezi, és ennek megoldásait, gyártástechnológiáját próbálja meg utolérni a 3 év múlva bemutatásra kerülő autójával, a fejlődés a konkurenciánál sem áll meg. 2025-ben a Teslánál már nem a Giga Casting lesz a legnagyobb újdonság, hanem az autógyártás évszázados hagyományait a feje tetejére állító új gyártásszervezés segít megfelezni a költségeket. Erről itt írtunk bővebben: