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
auto
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

A japán kormány Zöld Innovációs Alapja 2,35 milliárd (ausztrál) dollár támogatást nyújt az ausztrál Victoria’s Hydrogen Energy Supply Chain (HESC) projektnek – a hírt az érintett szervezet közleményben jelentette be , miután a beruházás eljutott a kereskedelmi demonstrációs szakaszba.

Az „Ausztrália legfejlettebb tiszta hidrogén-projektje” titulussal illetett beruházás tavaly januárban még csupán kísérleti jelleggel mutatta be, hogy a Latrobe Valley-ben bányászott szén és biomassza keverékéből képesek tiszta hidrogént kinyerni, azt cseppfolyósítani majd a japán Kobe kikötőjébe eljuttatni és ott ki is rakodni. A tavaly befejezett kísérleti fázisban egy tonna hidrogént állítottak így elő a korábban hirhedten szennyező Loy Yang szénerőmű melletti üzemben, majd a hidrogént teherautókkal Hastings kikötőjébe szállították, ahol kondenzálták és felrakták a világ első, erre a célra épített hidrogénkonténer-hajójára.

Az elképzelés szerint, amikor a Loy Yang szénerőmű 2035-ben (vagy korábban) végleg bezár, a hagyományos szénipari tevékenység helyébe itt a HESC léphet majd – új lehetőségeket kínálva az egész régió számára.

Ha zöldhidrogénről van szó, a németek Ausztráliáig is elmennek

A szén-elgázosításnak e technológiai folyamatát világelsőként bemutató HESC az ausztrál kormánytól és Victoria állam vezetésétől összesen 100 millió (ausztrál) dollár támogatást kapott. Ez az eddigi költés ötödét fedezte, a többit befektetők, illetve a japán kormány különböző pénzügyi alapjai adták össze. A Guardian szerint a japán kormány a Zöld Innovációs Alapjából származó pénzeket most az egyik partnerén, a Japan Suiso Energy-n keresztül juttatja el a projekthez. E cég vezérigazgatója, Eiichi Harada a brit lappal azt közölte, hogy a két ország kormánya és a Victoria állam vezetése közötti, egy évtizede tartó együttműködés gyümölcsének tekinti a tiszta hidrogénenergia-ellátási lánc létrehozását. „Ez valóban vízválasztó pillanat a globális energiatermelés szén-dioxid-mentesítésére irányuló közös erőfeszítéseink számára” -tette hozzá Harada.

A japán érdeklődés alapvetően a szigetország fokozódó energia, illetve zöldenergia igénnyel, valamint a korlátozott mennyiségű saját energiaforrásokkal magyarázható. Az sem véletlen, hogy a nagybefektetők között található Japán egyik legnagyobb energiaszolgáltató vállalata, a J-Power, amely számos tiszta energia projektbe (szél-, biomassza-, napenergia és zöldhidrogén projektbe) fektet be, szerte a világon. A szén-elgázosítási technológiát is ők szállítják Ausztráliába, amely a szén szintetikus gázzá alakítását követően lehetővé teszi a hidrogén kinyerését. A folyamat során keletkező szén-dioxid-kibocsátást egyelőre 90 százalékban képesek megkötni, de ígéreteik szerint az évtized végére ezt még tökéletesíteni fogják.

A tervek szerint a HESC nyomán kiépülő termelési láncban évente 30 ezer tonna tiszta hidrogéngázt lehet majd előállítani és a piacra adni.

Erőltetni kell a zöldhidrogént – ha sikerül, évekkel hamarabb kidobható a szén

Szabó M. István

Összehasonlítás