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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Új információkat kotyogtak ki az olcsó Tesláról és az új gyárról

A mexikói politikusok vagy nem írtak alá titoktartási nyilatkozatokat, vagy csak nem nagyon foglalkoznak velük, így a múlt hét végén újabb információk láttak napvilágot a Tesla új mexikói gyára és a 25 ezer dolláros autója kapcsán.

És hogy tényleg ne lehessen azt gondolni csak egy politikus értett félre valamit, Tom Zhu, a gyárak működésérét felelős Tesla vezető is hasonló részleteket árult el.

Már 2024-ben termelhet

Samuel García, Nuevo León állam 35 éves kormányzója azt nyilatkozta a The New York Times-nak, hogy a Tesla rekord gyorsan szeretné felépíteni a mexikói gyárát, és már 2024-ben meg is akarják kezdeni az autók gyártását az üzemben.

A politikus azt is elárulta, hogy a gyár az állam fővárosa melletti Santa Catarina településénél lesz, és ez az információ, a Tesla látványtervével együtt már elég volt a rajongótábornak, hogy meg is találják a pontos helyszínt.

Az interjúból az is kiderül, hogy a gyár első üteme összesen 5 milliárd dollárba fog kerülni, és 7000 embert fog foglalkoztatni, de később ennek duplájára, vagy akár háromszorosára nőhet. A szükséges helyi engedélyeket már meg is kapta az autógyártó, de hátra vannak még az országos hivatalok pecsétjei. Nueva Leónról egyébként azt lehet tudni, hogy jelenleg is rengeteg autóipari beszállító dolgozik már az államban.

A vízhasználattal kapcsolatos aggodalmakra García azt válaszolta, hogy a Giga Mexico újrahasznosított vizet fog használni, de több olyan helyi projekt is fut, többek között egy vízduzzasztó és vízvezeték kiépítése, ami szavatolja majd az ellátását.

Első kézből

De nem csak a The New York Times interjúja szolgáltatott részletekkel a gyár és az új autó termelésnek potenciális ütemterve kapcsán. Matthew Donegan-Ryan egyike volt annak a 200 befektetőnek, akik részt vehettek a Tesla március elseji eseményén. Ők az előadáson kívül az austini gyárat is megnézhették belülről egy vezetett gyárlátogatás keretében, és a cég több vezetőjével is csevegtek nap során.

Donegan-Ryan nem kisebb vezetőt fogott ki, mint Tom Zhut, azt a kínai szakembert, aki a Giga Sanghaj első fázisának kilenc hónapos rekord építési idejéért felet, majd az üzemet illetve a teljes ázsiai régiót vezette is 2022 végéig. Zhu ezután Austinba költözött, ahol a Giga Texas felpörgetésén segédkezik, jelenleg pedig hivatalosan a globális értékesítés, gyártás és szervizhálózat tartozik hozzá.

Zhu elmondta, hogy – a korábbi tervekkel ellentétben -, nem Sanghaj, hanem Mexikó fogja először megkezdeni a harmadik generációs autó gyártását, és a termelést innen másolják majd le a többi gyárban. Bár korábban több lap is idézte a szakembert, amint azt mondta, hogy szeretné megdönteni Sanghaj 9 hónapos építési rekordját Mexikóban, most arról beszélt, hogy 18-24 hónapon belül gördülhet le az első autó a gyártósorról.

Az óvatosabb megfogalmazás mellett a két nyilatkozat közötti eltérést az is okozhatja, hogy ki honnan számolja a gyár építését. Az engedélyek beszerzése és a tereprendezés 2018 nyarán kezdődött Sanghajban, de az alapkő letételére csak 2019 januárjában került sor.

Új modellek lepel alatt. Forrás: Tesla

A próbagyártás novemberben, a kiszállítások 2020 legelején kezdődtek. Mexikóban még van pár beszerzendő engedély és a tereprendezést sem kezdték meg, így ha ez itt is eltart 4-5 hónapig, és hozzáadjuk a gyárépítést és a próbagyártást, akkor már nem is járunk messze a másfél évtől. Ha gondok akadnak, akkor a kettőtől.

Így továbbra is az valószínűsíthető, hogy valamikor 2024 harmadik negyedévének végén, negyedik negyedévének elején indul Mexikó, és 2025-ben következhet az európai és kínai gyártás. ez utóbbiakhoz még ezen a két helyszínen is bővíteni kell az üzemeket.

Az egyik legérdekesebb mondat ebből a beszélgetésből azonban mégsem az ütemterv, hanem az autó kapcsán hangzott el. Amikor azt kérdezték Zhutól, hogy

a kis Tesla rozsdamentes acélból készül-e majd, vagy fényezni fogják a karosszériát, Zhu állítólag csak annyit mondott, hogy a fényezés drága.

Ez persze nem feltétlenül azt jelenti, hogy a Cybertruckhoz hasonlóan rozsdamentes acélból készül majd az autó, de mindenképp sok találgatásra ad okot.

A Tesla gyáraiért felelős szakember arról is beszélt, hogy Austin és Berlin azért pörög fel lassabban, mint Sanghaj, mert a kínai üzem anno egyszerűen csak lemásolta a fremonti gyártástechnológiát, az új gyárakat viszont már a strukturális akkupakkra gondolva tervezték, ami új még kiforratlan technológia volt.

A gyárak tervezése, az ezzel kapcsolatos mérnöki munka és az építkezés irányítása egyébként házon belül történik a Teslánál – legalábbis mostantól, hogy ez korábban is így volt-e azt nem tudjuk.

És még egy érdekességgel szolgált a beszélgetés, ugyanis Zhu azt is elárulta, hogy

A Giga Mexico egy másik Gigafactoryval egyszerre fog felépülni,

azaz, záros határidőn belül újabb helyszínt jelenthet be a Tesla

Hivatalosan is bejelentették Tesla következő gyárát

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAyLzIwMjQtMDItMDEtdm9sdGllLWV2LTEzMDB4NjAwLTQuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1ldi0xMzAweDYwMC00LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.