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
auto
2024. 04. 20. szombat

Nagyobb és modernebb lett az új Hyundai Kona

elektromos autó

Minden méretében, de még hatótávban és akku kapacitást tekintve is növekszik egy kicsit a Hyundai népszerű B-SUV szegmenses modellje a Kona a 2024-es modellévtől. Megjelenésében, stílusában és funkcionalitásában pedig közeledik az Ioniq 5 modellhez.

Egy ráncfelvarráson már átesett néhány éve a Kona, ezúttal azonban második generációról, teljes megújulásról beszélhetünk. Bár a Kona még mindig kapható hagyományos erőforrással is, a tervezésnél is történt egy alapvető változás. A korábbi modellt belsőégésű motorosnak tervezték, de készült belőle elektromos változat is, az új Konánál fordított a helyzet: elektromos autót terveztek, amely hagyományos erőforrásokkal is kapható lesz. A koncepcióváltás legfontosabb előnye a tágas belső tér.

Minden dimenziójában nőtt

Az előző generációhoz képest minden kiterjedésében nagyobb lett az új Kona. Az elektromos változat hossza 4355 mm, ami 175 milliméteres növekedés, a tengelytáv 6 centivel nőtt, 2660 milliméterre. Az új Kona 1825 mm széles (+25 mm) és 1575 mm magas (+20 mm). A légellenállási együttható 0,27. A csomagtér 466 literes, és végre elöl is található egy 27 literes doboz, ahol remekül elfér a töltőkábelek mellett a V2L adapter is (külső áramforrásként is használható lett az autó).

A töltőnyílás továbbra is az autó orrán található, amely kifejezetten praktikus hely, ide ér el legjobban a töltőkábel, bárhol legyen a töltőoszlop. Az elhelyezés hátránya, hogy havazás, ónos eső esetén előfordulhat, hogy befagy az ajtócska. Az új Kona éppen ezek megelőzésére fagymentesítő megoldást is kapott. Az N-line változat fekete tükrökkel, légterelőkkel és opcionálisan fekete tetővel érkezik, az autó orrán és hátulján pedig egyaránt megjelent az Ioniq 5-ben debütált pixel-design fénycsík.

Belül nem csak felfrissült, tágasabb is lett

A műszerfal és a középső infotainment képernyő egyaránt 12,3 hüvelyk méretű, utóbbi természetesen érintésérzékeny. A két kijelző egy közös panel alá került, így egységes, letisztult belső megjelenést biztosít. Harmadik kijelzőként fogható fel a szintén 12,3″ méretű szélvédőre vetítő HUD, ennek köszönhetően a legfontosabb információk folyamatosan szem előtt vannak.

Az irányváltó felköltözött a középkonzolról a kormányoszlopra, így a két első ülés között jóval több a rakodóhely. Az élményt hangulatvilágítás fokozza, a hátsó ülés támlája két fokozatban dönthető, ahogy az utasoknak kényelmesebb.

Nagyobb akku és kétirányú töltés

Az új Kona, ahogy az elődje is, kétféle akku kapacitással kerül piacra, de mindkettő növekedett. A Standard Range változat akkuja 48,4 kWh kapacitású (első generációban 39 kWh volt), ehhez az aksihoz 114,6 kW teljesítmény és 255 Nm nyomaték jár.

A Long Range verziónál kisebb a növekedés, a korábbi 64 kWh-s helyett 65,4 kWh kapacitású csomag került az autó alá. A nagy akkus Kona teljesítménye 160 kW-ra nőtt, nyomatéka szintén 255 Nm. A nagyobb akkuval a WLTP ciklus szerinti hatótáv 490 km körül alakul.

Mindkét akku 400 voltos rendszerű, a 10-80%-os töltési időként a gyártó 41 percet adott meg. A maximális töltési teljesítmény biztosításához az autó akku fűtéssel is rendelkezik.

A Kona is megkapta a Hyundai csoport villanyautóinál már jól ismert V2L megoldást, amely nem csak belső konnektort tartalmaz, de egy adapter segítségével a töltőnyílás is konnektorrá alakítható. Az európai változat maximális teljesítménye 3,13 kVA, ami elég komoly, vészhelyzetben akár egy lemerült villanyautós társat is kisegíthetünk töltéssel, de a fő funkció inkább a vészhelyzeti áramforrás otthoni áramszünet esetére vagy a vadkempingezés.

Vezetéstámogatás

A vezetéstámogató rendszerek listája hosszú, az autó 2-es szintű önvezetést tud. A távolságtartó tempomaton kívül többek között sávtartás, sávelhagyás gátlás, vészfékező rendszer, holttér-figyelés, keresztirányú forgalom figyelés szerepel a listán.

Szűk parkolóhelyen hasznos lehet, hogy az autó a távvezérlővel előre-hátra kívülről is tologatható, így kiszállás után üres utastérrel állhatunk be a szűk helyre. A parkolást, szűk helyen manőverezést 360 fokos, felülnézetes kamerakép segíti, míg I-PEDAL néven ebben a típusban is elérhető lett az egypedálos vezetés.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.