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
auto
2024. 04. 27. szombat

Tényleg piszok jól működik az akku újrahasznosítás

elektromosautó-akkumulátor

Amikor az akkumulátorok újrahasznosításával foglalkozunk, mindig elmondjuk, hogy nemhogy nem kerülnek majd szeméttelepre a villanyautók aksijai, de egyenesen aranybányának számítanak. A újrahasznosítással foglalkozó cégek a lehető legtöbbet szeretnék begyűjteni az elhasznált aksik közül, hogy az értékes alapanyagokat kinyerve azokat eladhassák akkugyártó partnereiknek. A gond inkább az, hogy nincs elég kikukázott akku.

A nevadai Redwood Materials most egy évig egy tesztprogramot üzemeltetett a szomszédos Kaliforniában, majd közzétették a projekt során gyűjtött adatokat.

Nem csak papíron működik

A Redwood Materials kapcsán tavaly már megírtuk, hogy nem csak autók, de akkumulátoros háztartási eszközök aksijait is visszagyűjti. A vállalat több nagy autógyártóval áll szerződéses viszonyban és tavaly már azt jelentették, hogy évi 8-10 GWh akkut dolgoznak fel összesen.

A mostani tesztprogram keretében a Toyota, a Ford, a Volvo, és a Volkswagen Csoport kiszuperált hibrid, plug-in hibrid és elektromos autóiból gyűjtötték vissza az akkukat – de kisebb autóbontókból is kaptak akkupakkokat. A választás nem véletlenül esett Kaliforniára, hiszen a 40 milliós állam az amerikai elektromos, hidrogénes és plug-in hibrid eladások több, mint 40 százalékát tudhatja magáénak.

Kalifornia személy és kishaszongépjármű állománya 2021 végén. Forrás: energy.ca.gov

2021 végén összesen 838 ezer ilyen jármű futott az állam útjain – érdekes, hogy az eladások ennél mintegy 200 ezerrel magasabbak voltak, de valószínű, hogy az évek alatt több használt jármű más amerikai államokba vándorolt.

Hány környezetkímélő járművet adtak el Kaliforniában 2022 végéig? Forrás: energy.ca.gov

Ezek az adatok már csak azért is figyelemre méltóak, mert a több, mint 800 ezres állományhoz képest meglepően kevés, egy év alatt mindössze 1268 akkupakkot kapott a Redwood a partnereitől. Ez még akkor is elég alacsony szám, ha az ország és az állam legnagyobb elektromos márkája nem volt közöttük. Ez is jól mutatja, hogy mennyire alacsony a menthetetlen akkupakkok aránya.

A vállalat most arról számolt be, hogy ez az 1268 darab aksi mintegy 227 tonnát nyomott, és több, mint egy tucat márka 19 különböző elektromos és hibrid típusából került kiszerelésre. Az akkumulátorok 82%-a lítiumion volt, de a NiMH kémia is 18 százalékot nyomott – ez szinte biztosan az államban igen népszerű Toyota Priusok számlájára írható. Az akkupakkok kevesebb, mint 5% volt sérült, hibás, vagy visszahívott példány.

A Redwood az aksik feldolgozása után arra jutott hogy a lítium, a kobalt, a nikkel, a réz és az egyéb fémek több, mint 95 százalékát ténylegesen vissza is tudta nyerni – bizonyítva, hogy nem csak a laborban működik jól az újrahasznosítás.

Az így kinyert fémekből már megkezdték új, akkumulátor-minőségű anód és katód alapanyagok gyártását, amelyek amerikai akkugyárakban kerülnek majd felhasználásra. Ezek kiváló minőségét egyébként már tavaly év végén az USA Argonne Nemzeti Laboratóriuma is megerősítette, amikor a vállalat legújabb NMC-811 katódját vizsgálta, amely újrahasznosított alapanyagokból készült.

A vállalat arra számít, hogy a lítiumion és NiMH mix  jövőben is fennmarad, hiszen egye öregszenek majd el a régebbi hibrid modellek, de a lítiumos kémia aránya növekedni fog, mivel most már mindenki ezt használja.

Meglepő, de az akku újrahasznosítás legdrágább eleme a vállalat szerint nem a feldolgozás, hanem a logisztika, az akkupakkok begyűjtése. Ahhoz, hogy ez az üzletág nyereséges legyen, csökkenteni kell az egy aksira jutó szállítási költségeket, ez pedig akkor fog megvalósulni, amikor növekszik a használt akkumulátorok száma – véli a vállalat. A cég ugyanakkor azt is megosztotta, hogy a háztartási eszközökből kiszerelt akkumulátrokkal foglalkozó üzletága már ma is nyereséget termel.

Ismét zöldebb lesz kicsit az akkugyártás

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.