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
auto

Dízelbotrány: ítélet született az Audi vezér ügyében

egyéb
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

Majd’ nyolc éve, 2015 szeptemberében kezdődött a Volkswagen dízelbotránya, és mostanáig kellett rá várni, hogy valakit elitéljenek a döntéshozók közül is.

Azért aggódni nem kell, Rupert Stadler olcsón megúszta az autógyártás modernkori történetének legnagyobb csalását.

Szabadlábon

Rupert Stadler az Audi vezetője volt abban az időben, amikor a csaló szoftver készült, és a vádak szerint nemcsak, hogy tudott annak kifejlesztéséről és alkalmazásáról, de még azután sem állította le az érintett modellek európai forgalmazását, hogy Amerikában már lebuktak. A cégvezető ügyvédje úgy fogalmazott, kliense nem tudott a szabálytalanságokról, de érzékelte, hogy valami nincs rendben, mégis annyiban hagyta.

Stadlert 2012-ben az előző év legsikeresebb német cégvezetőjévé választotta a Wirtschaftswoche gazdasági lap.

Azonban, ahogy arról május elején írtunk, a bíróság nem nagyon vette meg ezt a történetet, és a perben eljáró bíró egyértelművé tette a volt vezetőnek, hogy vagy beismerő vallomást tesz, vagy letöltendő börtönbüntetésnek néz elébe. Stadler, aki korábban ártatlannak vallotta magát, élt is a lehetőséggel, és vallott.

Most megszületett az ítélet is, a volt Audi főnöknek 1,1 millió eurós büntetést kell fizetnie, amelyet az állam jótékony célokra, nonprofit szervezeteknek oszt majd szét, illetve 1 év 9 hónap felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték.

Ez a dízelbotrány eddigi legsúlyosabb ítélete, de nem az egyetlen ami most Münchenben született.

Wolfgang Hatz, az Audi motorfejlesztésének volt vezetője szintén a vádlottak padján ült, ám most az ő ügyét is lezárták. 400.000 eurós büntetést, és két év felfüggesztettet kapott. Szintén ítéletet hirdettek a dízelprogram vezetője, Giovanni Pamio ügyében is. A szakember egy év kilenc hónap felfüggesztettet és 50 ezer euró büntetést kapott – írja az Automotive News Europe.

Rupert Stadler a 2020-ban a bíróságon. Forrás: Reuters

Fellebbezésre július 4-ig van lehetőség, de valószínű, hogy ezzel nem élnek majd a vádlottak. Bár Stadler már a Volkswagennek is kifizetett 4,1 millió euró kártérítést, 24 éven át dolgozott különböző magasrangú vezető beosztásokban a cégcsoportnál, és korabeli újságcikkek szerint csak 2011-ben 7,7 millió euro volt a fizetése. A 60 éves volt cégvezetőt 22 millió eurós nyugdíj várja.

Címlapkép: AFP/Getty Images

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás