PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Az Európai Unió CEF2 közlekedésfejlesztési programjának támogatásával 15 hazai helyszínen, 30 nagyteljesítményű töltőoszlopot rak le az Aldi és az E.ON, amelyek egyszerre összesen 60 autót tudnak tölteni. Amelyik bírja a tempót, azt akár 300 kilowattal is. Szinte már túlzás Villanyautót a legjobb akkor tölteni, amikor amúgy is parkol, ám, hogy hova mekkora töltőteljesítmény szükséges, az nagyban függ attól, hogy hová kerülnek az oszlopok, és ott mit csinál az ember. Ha egy plázába, moziba megyünk, ott 2-3 órát is simán elvagyunk, bőven elég a lassabb töltő – így azonos rendelkezésre álló teljesítményt sokfelé lehet osztani, azaz egyszerre több autót tud tölteni. Ha viszont csak beugrunk a közértbe egy hétköznap munka után, akkor nem árt, ha ezalatt a kocsi értékelhető mennyiségű energiát tud magába szippantani. A nyilvános töltők az autópályákon túl, a városokban is fontos részét jelentik az elektromos átállásnak, hiszen a hazai lakosság fele társasházakban, vagy lakótelepeken lakik, és jelentős részük nem rendelkezik garázzsal, autóbeállóval. Nagyteljesítményű DC töltő – ennek saját, sokszor hűtött kábele van, hogy bírja a terhelést. Remek párosítás egy élelmiszerbolt parkolója és a töltés, hiszen oda mindenki sokszor jár, ám 15-30 perc alatt sokra nem megyünk a 7 vagy 11 kW AC töltéssel amelyre a legtöbb autó képes, főleg hogy ezekhez még a töltőkábelt is elő kell használni a csomagtartó mélyéről. Erre a problémára remek megoldás az Aldi és az E.ON közös projektje, amelynek keretében 15 magyar áruháznál létesülnek 300 kilowattos töltők 2025 elejéig. Ezeknél már tényleg elég az a húsz perc amit a boltban töltünk. Az első két oszlopot ma adták át Székesfehérváron, a Szent Fórián krt. 11. alatt található üzlet parkolójában, amit a helyiek talán jobban ismernek úgy, hogy a Metro és a Tesco közötti Zone bevásárlópark Aldija. Akik nem a városban laknak, azoknak is jó helyre kerül a töltő, ugyanis ez a körút köti össze a 8-as, 81-es és 811-es utakat a 7-essel és az M7-essel, és sokan használják akik Győr és Mór irányából az autópálya felé tartva el akarják kerülni Székesfehérvár belvárosát. Az Alpitronic gyártmányú Hypercharger fantázianevű oszlopra abszolút nem lehet panasz, ugyanis modern külseje mellett remek kábelmenedzsmentet és egy nagy képernyőt is kapott, így nem esünk hasra a vezetékekben és jól olvashatóak az instrukciók is. További előny, hogy az oszlopokat három-három csatlakozóval szerelték: a két CCS2 töltőfej képes akár 300 kW teljesítményt is leadni, ha csak egy autó áll az oszlopnál, de meg is tudja osztani a teljesítményt a kocsik között. A régebbi, ázsiai gyártású autók tulajdonosaira is gondoltak, ugyanis van egy CHAdeMO csatlakozó is az oszlopokon, méghozzá nem is akármilyen, hanem 100 kW teljesítményű. Elmondható, hogy ezeknél az oszlopoknál az autónk lesz a szűk keresztmetszet, ráadásul az áruházakhoz két-két ilyen oszlop kerül, így egyszerre négy autó is tud tölteni. Egyetlen egy kifogásunk lehet csak a töltők kapcsán, az pedig a rendkívül magas, 299 Ft/kWh ár, ami a rendszeres töltéshez picit fájdalmas, ám az alkalmankénti, átutazóban történő használat során viszont valószínűleg bőven megéri a kényelmet/teljesítményt a borsos tarifa, főleg, hogy még azt a negyed órát is egy légkondicionált üzletben tölthetjük, ahol bevásárolhatunk az út hátralevő részére. Régi kapcsolat Az Aldi és az E.ON öt éve működik együtt hazánkban, és napra pontosan négy évvel ezelőtt adták át első közös töltőjüket. Mint Bernhard Haider, az áruházlánc magyar ágának ügyvezető igazgatója elmondta, a vállalat szeretné túlteljesíteni a kötelező előírásokat a fenntartható működés kapcsán, ezért például már 18 áruházuk tetején van annyi napelem, ami évi kettő hónap teljes energiaszükségletét fedezi. Bernhard Haider, az Aldi Magyarország ügyvezető igazgatója. 2021-ben a cég az országos áruházláncok közül elsőként állított üzembe elektromos kamiont, mostanra pedig már minden járműkategóriában van villanyos megoldásuk – az átadóra is elhoztak a kamion mellett egy SCANIA teherautót, egy Opel furgont és egy elektromos Golfot is. Jelenleg 17 megyében, 95 Aldi parkolójában, 146 töltőoszlopuk van, és szeretnék, ha az ügyfél a jövőben akár 15 perc alatt végezhetne a boltban, ha siet, és ezalatt akár az autóját is feltölthetné. A vállalatnak 167 üzlete van hazánkban. Kipróbáltuk az Aldi első elektromos kamionját Az E.ON Hungária részéről Jamniczky Zsolt vezérigazgató-helyettes mondott beszédet, akiről tudjuk, hogy maga is gyakorló villanyautós, így elsőkézből vannak tapasztalatai. Mint elmondta remek dolog vezetés közben néha megállni, pihenni, de a harmadik kávét már kevésbé élvezi az ember a benzinkúton, ezért nagyon fontosak az ilyen ultragyors töltők, amelyekkel tényleg csak 20 perc a pihenő. A vállat szerint az európai szabályozások is abba az irányba mutatnak, hogy az e-mobilitás a jövő mobilitása, erre pedig időben fel kell készülni. Balról Jobbra: Bernhard Haider, az Aldi Magyarország ügyvezető igazgatója; Dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere; Jamniczky Zsolt, az E.ON Hungária Csoport vezérigazgató-helyettese. Az E.ON jelenleg Európa 9 országában 1000 ilyen töltőoszlopot rak le, és ezek 2025-től már bankkártyával is működnek, így, ahogy fogalmazott, nem kell a kesztyűtartót telerakni különböző szolgáltatók tokenjeivel. Az átadó alkalmával alkalmunk volt kérdéseket is feltenni Jamniczky Zsolt vezérigazgató-helyettes úrnak. Jól értjük, hogy ezek 300 kilowattos töltők, és akár ekkora teljesítményt is kaphatnak az autók a CCS csatlakozón keresztül? Igen, ezt le is teszteltük, az én autóm 800 voltos rendszerű, és 270 kilowattal töltött rajta. A CHAdeMO csatlakozó csak 100 kilowattos teljesítményre képes. Az is szép, hiszen alig akad CHAdeMO-s autó, ami ezt ki is tudja használni. Igen. Az ilyen projekteknél a legnagyobb probléma az szokott lenni, hogy nincs a helyszínen megfelelő elektromos teljesítmény, és ennek kiépítése költséges és hosszú időt vesz igénybe. A most kijelölt 15 helyszín mindegyikén elérhető már a 600 kW összteljesítmény a két-két oszlophoz? Is-is, részben ezért tart a projekt 2025-ig. Ez az oszloponként 300 kW teljesítmény szinte már-már túlzás egy áruházi bevásárláshoz. A két véglet, a 20-22 kilowattos és a 300-as áruházi töltők között lesznek olyan projektek, ahol mondjuk ekkora teljesítményt nem tudnak, vagy túl drága lenne kiépíteni, de mondjuk 100- 150 kilowatt megoldható? Nem zárom ki a lehetőségét, főleg, hogy a következő két év komoly kihívása a hálózati csatlakozások kiépítése. De komoly gond a töltőoszlopok elérhetősége is, mivel nincsenek mindig raktáron. Még mindig tartanak az ellátási lánc problémák? Nem csak az, hanem az Európában tapasztalható töltőtelepítési boom is azt eredményezi, hogy komoly, éves előrendelési listák vannak a gyártóknál. Ha csak arról beszélünk, hogy az E.ON Csoport 9 országban 1000 ilyen töltőt telepít le, az egy gyártónak önmagában komoly megrendelés Ez az 1000 töltő meddig épülhet ki? Ez a következő 3-4 év projektje. Jamniczky Zsolt, az E.ON Hungária Csoport vezérigazgató-helyettese Mi a helyzet az alakrész ellátással? Másoktól hallottunk olyan panaszt, hogy azért állnak töltőik sokszor hetekig, vagy hónapokig, mert nincs elég alkatrész a gyártóknál a javításokhoz. Lesz elég az E.ON-nak? Egy ilyen nagy, központi megrendelés egyik előnye, hogy a megfelelő alkatrészeket is egy külön raktárban tartják nekünk. Azt szoktam mondani, hogy egy ilyen töltő olyan, mint egy repülő. Nagyon drága, ezért folyamatosan dolgoznia kell, hogy megtérüljön a befektetés. Ez nyilván csak egy elméleti állapot, de az ne forduljon elő, hogy miattunk áll a töltő. Ez egyrészt ügyfélélményben nulla, de a bevétel is számít, hiszen a megtérülése elég hosszú idő. A hasonló áruházi, vagy gyorséttermi projektek magánparkolókban vannak, így valószínűleg nem a közterületesek járnak el, ha egy hagyományos autó parkolónak használja a töltőt. Ha az Aldi áruházak E.ON oszlopainál ilyet tapasztal a villanyautós, akkor kinek szóljon? az áruházvezetőnek, vagy a töltőüzemeltető E.ON-nak? Én az áruházat javasolnám, ők tudnak helyben intézkedi. Én személy szerint nagyon mérges vagyok erre, mert én azt gondolom, hogy ez egy kulturális kérdés is. Senkinek nem jutna eszébe egy benzinkút töltőoszlopánál parkolni. Igen, és ezt folyamatosan mondani és mondani kell. Ez olyan, mint amikor valaki notóriusan a tilosban parkol, sajnos vannak ilyen honfitársaink is, és ezzel nagyon nehéz mit kezdeni. Lenne egy kérdésem más témában, az egykori ELMŰ oszlopok kapcsán is. Ezekete az E.ON vette át, és még tavaly novemberben lekapcsolták őket, mert integrálni kellett a hálózatot az önök rendszerébe. Ez érthető. Ám akkor arról volt szó, hogy legkésúbb az idei első negyedév végéig újra üzemelni fognak az oszlopok, most pedig már lassan a harmadik negyedévben járunk. Tud mondani valami bíztatót? Csak bíztatót tudok mondani. Sajnos az integráció nem pusztán egy szoftveres kérdés volt, bárcsak az lett volna, akkor már működnének az oszlopok. Hardvert is cserélni kellett ezeknél a töltőknél, a megfelelő üzembiztonságú berendezést pedig először engedélyeztetni kellett, ami, ahogy ez gyakran előfordul, hosszadalmas folyamat volt. Mostanra viszont már elhárult minden akadály, az alkatrészek is megvannak, a kollégáim pedig folyamatosan szerelik ezeket be az oszlopokba. Már van olyan töltő is ami újra működik, és várhatóan július végére az összes üzemelni fog. A villanyautósok ezeket onnan ismerik majd fel, hogy már át vannak matricázva, E.ON logósok a működő oszlopok. Az Aldival közösen a most megnyílt helyszín mellett még további 14 épül, mégpedig az alábbi helyszíneken: Fót, Fehérkő utca 5. Érd, Sulák utca 2. Törökbálint Süssen utca 1. Szombathely, Szent Gellért utca 49. Győr, Malomszék út 11. Cegléd, Mozdony utca 2. Siófok, Attila utca 74. Zalaegerszeg, Balatoni út 13. Kecskemét, Izsáki út 69. Székesfehérvár, Holland fasor 1. Baja, Dózsa György út 87. Deberecen, Ozmán utca 1. Veszprém, Észak-keleti útgyűrű 6. Veszprém, Dornyai Béla utca 5. 1,5 milliárdos beruházással segíti az E.ON az észak-dunántúli naperőműveket 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!