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 Az első negyedév számai sokakat megleptek, de azokat még lehetett átmeneti kilengésnek magyarázni. Most két olyan adat is érkezett, amit már nehezebb ignorálni. Nem kellenek a villanyautók? Az Auto News Europe és testvérlapja az Automobilwoche információi szerint az első negyedév után a második negyedévben is az első helyen végzett, és ezzel 2023 első félévének első helyezettje lett a Tesla model Y az európai autópiacon. Nem (csak) a villanyautó piacon, hanem az egész autópiacon. A típus kiszállításai nagyjából két éve, 2021 augusztusában kezdődtek Európában, 2022 első felében pedig már 40.147 darabot adtak el belőle. Ez most 2023 első hat hónapjában a háromszorosára, 125.144 darabra nőtt. Az adatok az EU, az Egyesült Királyság, és az EFTA országok eladási számainak összesítésével készültek, és az adatokat szolgáltató Dataforcenak a piac 94 százalékáról sikerült begyűjtenie a számokat. (A Tesla Motoros Club – TMC – gyűjtése az európai országok hivatalos statisztikái, illetve némi becslés alapján 139 ezerre teszik az Y eladásait). Bár a lapok megjegyzik, hogy az eladások felfutásához jelentős árcsökkentés is kellett, a Tesla Model Y még mindig négyszer többe kerül, mint a 118.883 példánnyal a második helyezett Dacia Sandero, és nagyjából kétszer annyiba kerül, mint a 107.249 eladott példánnyal harmadik Volkswagen T-Roc. A lap szerint, korábban még nem fordult elő, hogy egy tisztán elektromos autó fél éven át Európa legkelendőbb személyautója legyen. Bár mostanában egyre több olyan szalagcímet láttunk az autóipari szaklapokban, illetve német gazdasági lapokban, amelyek azt sugallják, hogy a villanyautók iránti kereslet megcsappant a kontinensen, úgy néz ki, ez nem minden gyártóra, minden modellre igaz. Érdekesség, hogy a TMC gyűjtése alapján a Model 3 eladásainak visszaesése is megfordult, és 4,6 százalékkal, 42 ezer közelébe erősödtek a modellfrissítés előtt álló típus számai. Pofon Az Automobilwoche szerkesztőségi véleménye az európai autóiparnak kiosztott fülesként aposztrofálja az eredményt. A lap úgy fogalmaz, hogy szinte érezni hogy sajog az európai autóipar menedzsereinek, de főleg Thomas Schäfernek, a Volkswagen márkaigazgatójának orcája, azután a pofon után amit Elon Musktól kaptak, ám a Model Y sikere nem szabadott, hogy bárkit is komolyan meglepjen. Ahogy írják, ha valakinek a Model Y 204 lóerős, 455 kilométeres hatótávú alapváltozata, vagy a közel azonos árú ID.4 között kell választania, akkor érthető, ha a +34 lóerőt és a negyedével nagyobb hatótávot választja. A szaklap szerint egyértelmű, hogy az első kört elvesztették az európai autógyártók, de remélhetőleg a második menet előtt edzenek egy kicsit, hogy autóik ugyanolyan népszerűek legyenek, mint a belsőégésű korban voltak. Lejtőn lefelé a dízelmozdony Nem volt az olyan nagyon régen, hogy a dízelautók átvették az első helyet az európai autópiacon, ám a dízelbotrány óta népszerűségük jelentősen csökkent. Most, 2023 júniusában viszont megtörtént az is, amire eddig nem volt példa: több tisztán elektromos autót adtak el Európában, mint dízelt. Persze egyes országokban már egy ideje megfigyelhető a dízelek erőteljes visszaszorulása, de most már az egész európai autópiac szintjén is egyértelműek a számok. 2023 első hat hónapjában egyébként a Dataforce kalkulációi szerint 703.600 villanyautót adtak el Európában, ami 54 százalékos növekedés. Ezt féléves szinten már alig előzi meg a 789.500 dízel, és ha a júniusi trend folytatódik, a következő jelentés valószínűleg az éves eredményekben is helycserét hoz. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!