Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó
A hazai sajtó az elmúlt 1-2 évben rengeteget foglalkozott a Magyarországon épülő akkumulátorgyárakkal, amelyek úgy nőnek ki a földből, mint eső után a gomba. A jelenség azonban nem hungarikum, a világ számos régiójában zajlanak hasonló folyamatok, hiszen az elektromos autókra történő átállás rengeteg akkucellát fog igényelni a következő évtizedekben. Egy év elején megjelent cikkünkben számoltunk be arról, hogy tavaly hozzávetőleg 700 GWh lítiumion-akkumulátort gyártottak le a világban, idén pedig körülbelül 930 GWh gördülhet le a gyártósorokról. Az idei mennyiségnek a kétharmada kerül elektromos autókba, a haszongépjárművek, a két- és háromkerekű járművek, illetve az energiatárolók igénye nagyjából hasonló, mindhárom kategória a cellák 6-7 százalékát használják fel, míg az elektromos buszok csupán 1-2 százalékot. Az elektronikai eszközök a piac 10-12 százalékát teszik ki.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 Ez a 930 GWh azonban még a közelében sincs a tervezés, illetve a fejlesztés alatt álló beruházások alapján várható mennyiségnek. Amint arról egy tavalyi cikkünkben beszámoltunk, a Benchmark Mineral Intelligence előrejelzése szerint 2026-ra már 5 TWh-t fog elérni a világ akkumulátorgyártási kapacitása. A legtöbb gyár természetesen Kelet-Ázsiában, azon belül is Kínában fog működni, de Dél-Korea is kiemelt gyártóbázis. Az ázsiai dominancia mellett ugyanakkor az európai és az észak-amerikai gyártás is erőre fog kapni, mivel az autógyártók igyekeznek minél inkább helyi forrásokból kielégíteni az igényeiket. A Benchmark szerint Észak-Amerika piaci részesedése 2026-ra a jelenlegi 6%-ról 10%-ra nő, míg Európáé 7%-ról 12%-ra emelkedik. Az Európában kiépülő gyártókapacitásokról az alábbi cikkünkben írtunk: Továbbra is özönlenek Európába az akkumulátorgyárak, Magyarország a fő célpont A Ratel Consulting jóvoltából most már bárki könnyedén nyomonkövetheti az iparág fejlődését: az amerikai tanácsadó cég ugyanis készített egy interaktív térképet, amelyen valamennyi ismert működő, vagy tervezett akkumulátorgyár szerepel, feltéve, hogy lítium alapú technológiát alkalmaznak. A havonta frissített térkép ezen a linken érhető el, és az egyes gyárakat jelképező pontokra kattintva olyan adatokat jeleníthetünk meg, mint a gyártó neve és országa, a beruházás státusza, a meglévő, illetve a tervezett kapacitás éves bontásban, az alkalmazott kémia és a formátum. Kép: Ratel Consulting. dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!