PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Június közepétől műszaki okok miatt akadozik a hidrogén ellátás a dán töltőállomásokon, néhány napja pedig a töltőállomások bezárását jelentette be az Everfuel, így üzemanyag ellátás nélkül maradhatnak akik Dániában hidrogén üzemű járműveket vásároltak, köztük egy 100 db Toyota Mirai flottát üzemeltető koppenhágai taxitársaság. A korai elektromosautó-gyártók, a Nissan és a Tesla például, észrevette, hogy töltőhálózat nélkül minimum nehézkes, ha nem teljesen lehetetlen lesz elektromos járműveket értékesíteni, így ahelyett, hogy a csodára vártak volna, saját töltőket telepítettek. A hőskorban Magyarországon is a Nissan töltői biztosították a minimális átjárhatóságot, a mára 50.000 töltőoszlopból álló Tesla Supercharger hálózatot pedig valószínűleg senkinek sem kell bemutatni. A hidrogénautókat fejlesztő és gyártó cégek, elsősorban a Toyota, de említhetjük a Hyundai-t és a BMW-t is, azonban saját beruházás helyett arra várnak, hogy mások építsék ki a töltőhálózatot, de egyre inkább úgy tűnik, hogy hiába. Tipikus tyúk vagy tojás probléma ez, amíg nincs elég autó az utakon, nem éri meg töltőhálózatot telepíteni és üzemeltetni, de amíg nincs töltőhálózat, senki sem akar hidrogénautót vásárolni. A töltőhálózat pedig ahelyett, hogy fejlődne, inkább visszafejlődik. Hidrogén-ellátási problémák A 2019-ben Dániában alapított Everfuel Európára kiterjedő hidrogén-töltőhálózat fejlesztését tervezte elsősorban nehézgépjárművek számára, amelyhez Norvégiában, Svédországban, Dániában, Németországban, Hollandiában és Belgiumban partnerekkel is rendelkezik. A gyakorlati nehézségek idén június 10-én kezdődtek, amikor a 12 járműből álló hidrogénszállító flottájuk egyik tagjánál szivárgást észleltek. A vizsgálatok során egy hibás szelepet találtak, amelyről nem zárható ki, hogy a probléma rendszerszintű, így biztonsági okokból a teljes flottát leállították. fotó: Hexagon Purus A szivárgás egy tömítőgyűrű repedése miatt következett be, melynek oka az összeszerelés során nem megfelelően meghúzott csavarok voltak. A problémát sem a szelep beszállítója, sem a tartályokat gyártó Hexagon Purus nem észlelte a minőségellenőrzés során, annak ellenére, hogy az Everfuel által használt hidrogéntartályokat „különféle szimulált és valós terhelési teszteknek” vetik alá az üzembe helyezés előtt. A hiba javítása és a tartályok újratöltése után az Everfuel nyolc további pótkocsin talált egy másik hibát, ugyanazon a szelepen. A szállítások folytatását július elejére ígérték, azonban a nyolc járművön észlelt további rendellenességek miatt július közepén már arról számolt be a hydrogeninsight.com, hogy több mint egy hónapja nem szállítanak üzemanyagot az Everfuel kilenc északi régióban lévő töltőállomására. Az Everfuel 12 járműből álló flottájából csupán kettő maradt használható, amelyek a hollandiai Rotterdam melletti Heinenoord faluban található üzemanyagcellás autóbusz-töltőállomást látják el. Az Everfuel töltőállomásainak ellátása, melyek közül kettő Hollandiában, öt Dániában, kettő pedig Norvégiában helyezkedik el, nem volt biztosítható. Fotó: Everfuel Megoldás helyett bezárás Szeptember közepén az Everfuel bejelentette, hogy pénzügyi okokból minden nyilvános, személygépkocsikat kiszolgáló hidrogén töltőállomását bezárja, azok működését szünetelteti, esetleg értékesíti az állomásokat. „Az első generációs üzemanyagtöltő állomások veszteségesek, műszaki szempontból elérték élettartamuk végét, és anyagi támogatások nélkül megszüntetésre kerülnek” – fogalmaz az Everfuel második negyedéves jelentése. Nincs elég autó A dán autóimportőrök szövetsége szerint 2022 végén csupán 147 üzemanyagcellás autó közlekedett az országban, idén pedig mindössze egyetlen új járművet helyeztek forgalomba. A járművek többsége a koppenhágai taxitársasághoz tartozik, melynek flottájában 100 db Toyota Mirai található, 60 db hibrid jármű mellett. A hidrogén flottát a Drivr nevű cég 2021 végén indította, az üzemanyag-ellátásra pedig az Everfuel-el ötéves szerződést kötött. A taxikat azonban most nem tudják feltölteni, ezért a cég tárgyalásokat folytat az Everfuellel, valamint egyéb cégekkel is keresik a megoldási lehetőséget. Az akkus elektromos autók állnak nyerésre Az Everfuel vezérigazgatója, Jacob Krogsgaard a dán Energywatch weboldalnak úgy fogalmazott, hogy „nem ölhetünk több pénzt a hidrogénbe”. Elmondta, hogy Dánia még nem áll készen a zöld hidrogén előállításra és ellátásra. Sem az elektrolízis, sem a tartálykocsik, sem a töltőállomások nincsenek azon a szinten, amit az ambíciózus vállalkozás 2019-es elindításakor reméltek. A problémákat tetézte, hogy a járműgyártók sem értékesítettek megfelelő mennyiségben. „Nem kétséges, hogy a hidrogénautó rövid távon nem opció, az elektromos autók fogják elnyerni a személygépkocsi-piac túlnyomó részét.” – mondta Krogsgaard, de azt is hozzátette, hogy a jövőben juthat még hely a hidrogénautók számára. Véleménye szerint nem az akkumulátorok jelentik a kihívást a villanyautók terjedése szempontjából, hanem az elektromos hálózat korlátai. Amikor majd gondot kezd okozni, hogy a zöld energiát akkor táplálják a hálózatba, amikor az autósok tölteni szeretnének, akkor a hidrogén reneszánszát élheti. Az autóbusz-flottákat ellátják, a fejlesztések sem állnak le Az Everfuel továbbra is ellátja a holland Heinenoord buszpályaudvaron lévő töltőállomást, és folytatja az építkezést Németországban a frankfurti és wuppertali buszpályaudvaron. Fotó: Everfuel Az Everfuel tavaly 7,67 millió euró támogatást kapott az EU Európai Hálózatfinanszírozási Eszközétől nyolc üzemanyagtöltő állomás megépítésére a tervezett Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) fő útvonala mentén, köztük öt Dániában, kettő pedig Svédországban és egy Németországban, ezen kívül közel 1 millió eurót kaptak a Dán kormánytól is állami támogatást egy mobil üzemanyagtöltő egység fejlesztésére. Ezek a projektek sem állnak le, mivel ezek megfelelnek az Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) előírásainak, amely többek között előírja, hogy az EU tagállamoknak 2030-ig a „városi csomópontokban”, valamint a TEN-T főútvonalain 200 kilométerenként telepíteni kell nyilvánosan elérhető hidrogén töltőállomásokat, amelyek képesek mind a nehéz-, mind a könnyű tehergépjárműveket kiszolgálni, valamint ezeket az üzemanyagtöltő állomásokat 700 bar nyomásra alkalmas töltőfejekkel kell felszerelni, és legalább napi egy tonna kapacitással kell rendelkezniük. Az Everfuel által most bezárt töltőállomások az AFIR előírásoknak sem elhelyezkedés, sem kapacitás szempontjából nem feleltek meg. Kérdés persze, hogy van-e még értelme sok pénzt áldozni ennek a hálózatnak a kiépítésére, ha az elektromos kamionok ezen a téren is előrébb járnak a hidrogén üzemanyagcellás társaiknál. Kiderült mit tud a Tesla villanykamionja üdítővel megpakolva Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!