Az elmúlt napokban a Mercedes-Benz Trucks legújabb tisztán elektromos meghajtású kamionjának prototípusa azzal került fel a címlapokra, hogy tesztelése során több mint 1000 kilométert tett meg mindössze egyetlen töltési megállóval. Nem kellett sokat várni, hogy a modellről lehulljon az álcafólia: tegnap bemutatkozott az eActros 600. A német vállalat közleménye szerint ez a legelső olyan sorozatgyártásba induló, akkumulátoros elektromos nyerges vontató a kínálatban, amely alkalmas a nagy távolságú szállítmányozásra. A cég vásárlói által megtett nagy távolságú európai utak közel 60%-a 500 kilométernél rövidebb, így a jármű 500 km körüli hatótávolsága lehetővé teszi, hogy ezen utak többségénél elegendő legyen indulás előtt, és érkezéskor töltőre dugni a kamiont.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 A jármű három darab, egyenként 207 kWh kapacitású akkumulátorcsomagban tárolja az energiáját, így összesen 621 kWh energiával gazdálkodik tele töltve. Az aksihoz LFP kémiát választottak a magas tartósság érdekében. A Mercedes-Benz Trucks kiemeli, hogy az eActros 600-ra ugyanazok a minőségi követelmények vonatkoznak, mint hagyományos hajtású megfelelőire. Ez azt jelenti egy 10 éves üzemelés alatt megtett 1,2 millió kilométer után sem szabad 80% alá csökkennie az akku kapacitásának. A modellt kezdetben 400 kW teljesítménnyel lehet majd tölteni a CCS csatlakozóján keresztül, ám amint rendelkezésre áll a megawattos töltés, az erre igényt tartó vásárlók példányait felszerelik az MCS technológiával. A továbbfejlesztett kamionok akkuja így akár fél óra alatt elérheti a 80%-os töltöttséget 20%-ról indulva. A 44 tonna bruttó össztömegű nehéz tehergépjármű hasznos teherbírása 22 tonna egy szabványos félpótkocsival. Ezt a tömeget két villanymotor mozgatja egy négysebességes váltón keresztül, 400 kW folyamatos, és 600 kW csúcsteljesítménnyel. Az európai energiamixszel töltve az elektromos kamionhoz 40%-kal kevesebb CO2-kibocsátás kötődik, mint dízeles megfelelőjéhez, de kizárólag megújuló forrásból származó elektromossággal töltve ez akár több mint 80% is lehet a 10 éves életciklus alatt. Az akkumulátorának gyártásával járó jelentős mértékű szén-dioxid-kibocsátást így akár egy év szolgálat alatt ledolgozhatja – írja közleményében a gyártó. eActros 600 Sattelzugmaschine/ eActros 600 Pritschenfahrgestellvariante A modell értékesítése még idén megkezdődik, a sorozatgyártás indulására azonban 2024 végéig várni kell. A pontos vételár egyelőre nem ismert, de a Mercedes úgy számol, hogy közel 2-2,5-szerese lesz a dízeles testvére árának. Ennek ellenére a vállalat kiemeli, hogy az alacsony áramárak, és a teherszállító járművekre a CO2-kibocsátás alapján kivetett büntetőadó miatt Nyugat-Európában akár már 5 év/ 600.000 km használat után gazdaságosabb lehet a villanyos változat használata. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!