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
auto

Bemutatkozott a Mercedes-Benz nagy hatótávú villanykamionja

elektromos teherautó
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

Az elmúlt napokban a Mercedes-Benz Trucks legújabb tisztán elektromos meghajtású kamionjának prototípusa azzal került fel a címlapokra, hogy tesztelése során több mint 1000 kilométert tett meg mindössze egyetlen töltési megállóval. Nem kellett sokat várni, hogy a modellről lehulljon az álcafólia: tegnap bemutatkozott az eActros 600.

A német vállalat közleménye szerint ez a legelső olyan sorozatgyártásba induló, akkumulátoros elektromos nyerges vontató a kínálatban, amely alkalmas a nagy távolságú szállítmányozásra. A cég vásárlói által megtett nagy távolságú európai utak közel 60%-a 500 kilométernél rövidebb, így a jármű 500 km körüli hatótávolsága lehetővé teszi, hogy ezen utak többségénél elegendő legyen indulás előtt, és érkezéskor töltőre dugni a kamiont.

A jármű három darab, egyenként 207 kWh kapacitású akkumulátorcsomagban tárolja az energiáját, így összesen 621 kWh energiával gazdálkodik tele töltve. Az aksihoz LFP kémiát választottak a magas tartósság érdekében.

A Mercedes-Benz Trucks kiemeli, hogy az eActros 600-ra ugyanazok a minőségi követelmények vonatkoznak, mint hagyományos hajtású megfelelőire. Ez azt jelenti egy 10 éves üzemelés alatt megtett 1,2 millió kilométer után sem szabad 80% alá csökkennie az akku kapacitásának.

A modellt kezdetben 400 kW teljesítménnyel lehet majd tölteni a CCS csatlakozóján keresztül, ám amint rendelkezésre áll a megawattos töltés, az erre igényt tartó vásárlók példányait felszerelik az MCS technológiával. A továbbfejlesztett kamionok akkuja így akár fél óra alatt elérheti a 80%-os töltöttséget 20%-ról indulva.

A 44 tonna bruttó össztömegű nehéz tehergépjármű hasznos teherbírása 22 tonna egy szabványos félpótkocsival. Ezt a tömeget két villanymotor mozgatja egy négysebességes váltón keresztül, 400 kW folyamatos, és 600 kW csúcsteljesítménnyel.

Az európai energiamixszel töltve az elektromos kamionhoz 40%-kal kevesebb CO2-kibocsátás kötődik, mint dízeles megfelelőjéhez, de kizárólag megújuló forrásból származó elektromossággal töltve ez akár több mint 80% is lehet a 10 éves életciklus alatt. Az akkumulátorának gyártásával járó jelentős mértékű szén-dioxid-kibocsátást így akár egy év szolgálat alatt ledolgozhatja – írja közleményében a gyártó.

eActros 600 Sattelzugmaschine/ eActros 600 Pritschenfahrgestellvariante

A modell értékesítése még idén megkezdődik, a sorozatgyártás indulására azonban 2024 végéig várni kell. A pontos vételár egyelőre nem ismert, de a Mercedes úgy számol, hogy közel 2-2,5-szerese lesz a dízeles testvére árának. Ennek ellenére a vállalat kiemeli, hogy az alacsony áramárak, és a teherszállító járművekre a CO2-kibocsátás alapján kivetett büntetőadó miatt Nyugat-Európában akár már 5 év/ 600.000 km használat után gazdaságosabb lehet a villanyos változat használata.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás