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 Az első 10 millió texasi akkucellához nagyjából 300, a következő 10 millióhoz már csak 117 nap kellett. A jelenlegi tempó elég kell legyen a Cybertruck idei indulásához. Cybercell A Tesla a saját fejlesztésű 4680-as akkucellájának első generációját még 2020-ban kezdte gyártani a fremonti Kato Roadon található teszt-gyártósoron, ám a termelés ekkor még elég alacsony tempóval zajlott. Az egymilliomodik legyártott darab másfél-két évvel később, 2022 januárjában készült el. Nagyjából egy évvel ezelőtt aztán elindult a Giga Texas első cellagyártó sora is, és a két akkugyár 2022 december végére érte el azt, hogy már heti 868 ezer akkucellát gyártottak együtt, összesen. Ez akkor heti 1000 darab kisakkus Model Y-hoz volt elég. A gyártó legnépszerűbb terméke lett ugyanis az a kísérleti alany, amely elsőként kapta meg az új aksikat, és megvásárolható, sorozatgyártású termékként vitte azokat a padlólemezben. Just built our 20 millionth 4680 cell at Giga Texas! pic.twitter.com/6PCD6UC9PS — Tesla (@Tesla) October 11, 2023 A Giga Texas első gyártósora nagyjából 9-10 hónap alatt gyártott le 10 millió akkucellát – a mérföldkövet a vállalat június 17-én jelentette be. Nem sokkal később azt is megerősítették, hogy a következő hónapok során emelni akarják a tempót, a Cybertruck pedig már a második generációs cellát kapja majd meg, amelynek energiasűrűsége 10 százalékkal jobb, és a gyártás is egyszerűbb, gyorsabb. Ezt a cégen belül Cybercellként emlegetik. Most, négy hónappal később az austini üzem elérte a 20 milliomodik cellát – becslések szerint a vállalat texasi gyára jelenlegi havi 4,5 millió cella körül járhat és átlagosan 23% százalék a növekedés havi üteme. A texasi üzem egyik cellagyártó sora. A fremonti gyártósort egyébként a napokban leállították és több hónapos átépítés vár rá. Mire elég ez? A Tesla első generációs 4680-as cellája egy biztonsági játék volt, a vállalat nem alkalmazott túl komplikált kémiát, szilíciumot sem kevert az anódhoz, a hangsúly a tömeggyártás problémáinak megoldásán volt. Abból pedig volt bőven, mind a cella fizikai elkészítése tartogatott kihívásokat – a réz és alumíniumfólia fülecskékre emlékeztető mintájúra vágott szélei, amelyeket belülről a cella aljához és tetejéhez hegesztenek, és ezeken keresztül áramlik az elektromosság, például rendre rossz irányba hajlottak. De volt sok gyermekbetegsége az újfajta szárazelektródás eljárásnak is, így a katód még nem is ezzel a technológiával készült. A Tesla 4680-asok első, illetve második generációjának, valamint a Panasonic és az LG 2170-es celláinak főbb paraméterei. Forrás: The Limiting Factor, YouTube A The Limiting Factor, amely az egyik legalaposabb akkutechnológiával foglalkozó YouTube csatorna, szerzett is egy korai tesztpéldányt ebből a cellából, amit a San Diego-i egyetem akkulaborjában elemeztettek ki. Az eredmény az volt, hogy a cella 86,5 Wh kapacitású, energiasűrűsége pedig 244 Wh/kg. Összehasonlításképp a hat éve gyártott, már igencsak kiforrott Panasonic 2170-es cellák energiasűrűsége 278 Wh/kg. Az első és a második generációs 4680-as cella. Forrás: The Limiting Factor, YouTube Hogy a második generáció, a Cybercell pontosan miben újít azt hivatalos forrásból nem tudni, de a találgatások szerint már tartalmaz valamennyi szilíciumot az anód. A márciusi befektetői nap gyárlátogatásán állítólag egyeseknek azt mondták a mérnökök, hogy ennél már a katód is szárazon készül. A The Limiting Factor számításai szerint az új, második generációs 4680-as cella már 95,2 Wh kapacitású, energiasűrűsége pedig 268 Wh/kg, ami a Panasonic aksijaitól még elmarad, de az LG celláit már felülmúlja. A kérdés persze az, hogy havi 4,5 millió ilyen cella mire elég. A várakozások szerint a Cybertruck első gyártásba kerülő változata a középső modell, az 500 kilométeres hatótávú kétmotoros változat lesz, nagyjából 120-130 kWh-s akkupakkal. Így a jelenlegi termelés éves 4 GWh körüli volumene több, mint 30.000 Cybertruckhoz lenne elég. A 4680-asok röntgenképe. Forrás: The Limiting Factor, Munro Live, YouTube Persze a vállalat tervei szerint a gyártás ütemét folyamatosan növelik, tehát a mostani tempó nem állandó, emelkedni fog, mégpedig havonta legalább az ötödével. Akárhogy is, idén amúgy is csak pár száz, jó esetben pár ezer Cybertruck kiszállítása várható, így nem a cellák száma lesz a szűk keresztmetszet. Valószínűleg ezért is merték lekapcsolni a fremonti gyártósort pont a pickup gyártásának felfutása előtt. A texasi Model Y 4680-as akkupakkja. Forrás Munro Live, YoutTube Az igazi kérdés, hogy jövőre tudják-e tartani az akkucellák termelési ütemének emelését, mivel egyelőre úgy néz ki, a Cybertrucknál nincs B-terv, abba csak a 4680-asok jók. A gyártási volumenre készülve egyébként már beüzemelés alatt van a Tesla saját katódalapanyag-üzeme is a Giga Texas területén. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!