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
auto
2024. 11. 02. szombat

Egy hónap múlva teljesen megszűnik a 3G Magyarországon

egyéb
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

A modern autók, és különösen a villanyautók általában rendelkeznek mobilkapcsolattal, sok esetben pedig mobiltelefonos applikációval is vezérelhető pár funkció. Ezért már korábban is foglalkoztunk azzal, hogy mi történik majd akkor, amikor lekapcsolják a mobilszolgáltatók a 3G-t.

Most időszerű újra, és talán utoljára elővenni a témát.

Nem lesz világvége, de…

A HWSW friss összeállítása emlékeztet rá, hogy a Magyar Telekom 2022 nyarán, a Vodafone Magyarország pedig 2023 áprilisában kapcsolta le az utolsó 3G tornyát is. A Telenor utód Yettel félig hajtotta csak végre az átállást, tavaly még csak a 900 MHz-es frekvencián szüntették meg a hazánkban 2005-ben bevezettet technológia használatát.

Most november 13-án viszont a Yettel is lekapcsolja 2100 MHz-en működő 3G szolgáltatását és ezzel Magyarországon végképp nyugdíjba vonul a 18 éve használt szabvány.

Bár mobiltelefont az ember amúgy is néhány évente cserél, és elenyésző lehet azon készülékek aránya, amelyek ne ismernék legalább a 4G-t is, a különböző okoseszközökkel már más a helyzet. Ebbe a kategóriába tartoznak azok az autók is, amelyek fedélzeti modemje 2G, vagy 2G/3G kialakítású. Ezeket a modemeket a kocsik éppúgy használják a segélyhívó szolgáltatáshoz, mint egyes navigációs rendszerek forgalmi adatainak valós idejű beszerzéséhez. A villanyautóknál pedig az is gyakori, hogy mobilos alkalmazással tudjuk a kabint előfűteni vagy lehűteni, adatokat kapunk a töltés állapotáról, vagy más, esetleg biztonsági funkciókat érünk el. Ezekhez az okostelefonon kívül az is kell, hogy az autó is csatlakozni tudjon az internethez.

Több Stellantis típus is elvesztheti az online funkcióit

Ha egy jármű nem rendelkezik modern 4G modemmel, akkor a 3G lekapcsolása után visszavált 2G sebességre. A probléma ezzel az, hogy nagyon lassú tud lenni, és egyes esetekben frusztrálóvá teheti majd bizonyos funkciók használatát. A számítástechnikai eszközöket ismerve reális szcenárió az is, hogy, bár elméletben tovább működne valami 2G-n is, ha túl lassú a kommunikáció a kocsival, akkor időtúllépéses hiba miatt egyáltalán nem is lehet majd használni. Előfordulhat az is, hogy bizonyos helyeken még nem tökéletes a 4G lefedettség, így a kocsival az országban haladva a jövőben pár fedélzeti online szolgáltatás, így mondjuk a zene streaming, online rádióhasználat, vagy a térkép következő részének betöltése akadozhat. Olyanról is hallottunk, hogy egyes autógyártók a negatív tapasztalatok elkerülése végett, bizonyos távolról elérhető funkciókat inkább kikapcsolnak, korlátoznak majd akkor, ha a kocsi 2G hálózatot használ. Van ugyanakkor olyan márka is, amely pénzért cserébe hajlandó az autó elavult modemjét újabbra cserélni.

Hogy melyik márkánál mi várható, azzal tavaly májusban foglalkoztunk részletesen.

Ez történik az autóddal, amikor leáll a 3G szolgáltatás

Arra azért nem kell számítani, hogy az autósok tömegesen fognak problémákba ütközni, de lehet pár olyan szerencsétlen típus, vagy évjárat, amely megsínyli ezt az átállást. Ahol megoldható a hardveres csere, vagy esetleg az autó képes arra, hogy az okostelefonunk internet-kapcsolatát használja, ott mindenképpen javasolnánk ezeknek a lehetőségeknek a feltérképezését.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.