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 Az Audi Hungária már egy ideje nem csak a TT Coupéról, meg a Q3-as sorozatról, vagy a belsőégésű motorok gyártásról híres, de itt készül a Volkswagen konszern villanymotorjainak egy jó része is. Most nemcsak a gyár, de az Audi és Porsche márkák is egy olyan fontos mérföldkőhöz érkeztek, amely egy új korszakot jelent a történetükben. Ott voltunk az indulásnál. Prémium, magyar szívvel A Volkswagen Csoport villanyautóinak túlnyomó többsége az MEB platformra, illetve annak némileg módosított, modernizált változatára épül, ám az első, újkori (e-UP! korszak utáni) villanyautós modellek még nem ezt használták. Még bőven az ID.3 korszak előtt, 2019-ben jelent meg a Porsche Taycan, amely, Audi e-tron GT testvérével együtt a csoport J1 platformját használja, és ugyanebben az évben mutatták be az eredeti Audi e-tront, ami az MLB evo-ra épül – ez eredetileg belsőégésű motorokhoz lett kifejlesztve. Hogy akkoriban mennyire az útkeresés ment még a cégnél, azt mi sem mutatja jobban, hogy a marketing osztály nem modellsorozatban gondolkodott, az SUV csak simán az e-tron nevet kapta, idén keresztelték át Q8 e-tronra, hogy illeszkedjen a szériába. Az Audi Q8 e-tron első és hátsó hajtóműve Ezt a J1, MLB, MEB kavalkádot készül majd egyszer leváltani az SSP platform, amely az egész csoportot lefedő következő generációs megoldás, ám ez valószínűleg csak az évtized végén érkezhet meg. A konszern olcsóbb autói addig az MEB különböző változatait használják, a prémium márkák azonban nem akartak várni, ezért az Audi és a Porsche pár éve megkezdte egy új, közös, villanyautó-platform kifejlesztését, ami PPE (Premium Platform Electric) névre hallgat. Az első két típus, amely erre épül már az Audi Q6 e-tron és a Porsche Macan EV lesznek, és nem túlzás azt állítani, hogy mindkettőtől nagyon sokat várnak a cégnél, mivel népszerű méretkategóriákba érkeznek. PPE villanymotor. Az Audi Hungária már az elmúlt években is fontos villanymotorgyártó-bázis volt a cégnél. Amikor pontosan két éve, 2021 novemberében gyárlátogatáson jártunk Győrben, azzal büszkélkedett a cég, hogy már akkor 250 ezer villanymotornál jártak a Rába partján – mostanra elérték a 400 ezer darabot is. Gyárlátogatás az Audinál: így készül a magyar villanyautó Így nem túl meglepő, de annál jobb hír, hogy a PPE platform új villanymotorjai is hazánkban készülnek. PPE hajtómű De nem csak egyszerűen a német tervek alapján történő gyártásról van szó Győrben. A vállalat sajtóközleménye szerint az Audi Hungaria nem csak gyártja, hanem fejleszti is az elektromos hajtásokat: a Műszaki Fejlesztés a sorozatgyártás megkezdése után szériatámogatással segíti tovább a gyártói tevékenységet. A PPE hajtások új gyártósorainak kialakítása a győri és ingolstadti gyártástervező szakemberek, valamint a győri Szerszámgyár szakembereinek egyedülálló együttműködésében valósult meg. Elektromos (bal) és belsőégésű (jobb) motor egymás mellett A győri üzemben három új szerelősor készült a projekthez, és a meglévő csarnokokban egy új, 15.000 négyzetméteres területet foglal el a státorgyártás 28, a váltókomponens-gyártás 15, illetve a hajtásösszeszerelés 190 lépése. 700 munkatárs fog itt napi 2000 elektromos hajtást gyártani. A PPE platform villanymotorjai egyébként, most a cégnél első ízben, integráltan tartalmazzák a váltókomponenseket is. PPE motorok a futószalagon: jól kivehető a státor ú.n. hajtű-kialakítása, ami a hatékony, nagyteljesítményű villanymotorok egy fontos megoldása. A győri üzembe az Audi eddig összesen 12 milliárd eurót fektetett, és jelenleg 12.000 embernek ad munkát a gyár – a beszállítói hálózatról már nem is beszélve. A vállalat úgy számol, a villanymotorok gyártása CO2 semleges, mivel az üzem Magyarország legnagyobb geotermikus felhasználója, a csarnokok tetején pedig Európa legnagyobb tetőre telepített napelemparkja található. A szállítás vasúton, szintén CO2 semlegesen történik. A győri Audinál épül Európa legnagyobb tetőre szerelt naperőműve A mostani sajtóeseményen egyébként azt a tavalyi bejelentést is megerősítették, hogy a gyár terültén épül fel az MEBeco platform hajtásláncának gyártósora is. Ezek az új villanymotorok kerülhetnek majd 2025-től a 25 ezer eurós Volkswagen ID.2 modellcsalád tagjaiba is. Nagy bejelentés: Győrben gyártják a VW Csoport kis villanyautóinak motorját Az első PPE motoros autó az Audi Q6 e-tron lesz, amely a sajtóhírek szerint 2024 márciusában érkezhet meg. Ezt követi majd a Porsche Macan elektromos változata. 2024-re csúszik a legújabb elektromos Audi premierje 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!