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
auto

Belebukott a botrányba az önvezető-taxis cég két alapítója

önvezetés

A GM Crusie nevű leányvállalata az egyik legismertebb robotaxi cég. Még fejlesztés alatt álló szolgáltatásukat idén terjesztették ki San Francisco teljes területére, de a helyiek tiltakozásával kísért éles üzemnek botrányos vége lett, amikor október elején egy – másik, ember vezette autó által már előzőleg elütött – gyalogost métereken át vonszolt maga alatt az egyik autójuk. A felháborodást nem is csak maga a baleset, hanem az okozta, hogy a felügyeleti szerv szerint a Cruise megpróbálta eltitkolni előlük az eset kellemetlenebb részleteit, így engedélyüket azonnali hatállyal felfüggesztették.

Pár nappal később a vállalat, önként, egész Amerikában leállította a szolgáltatását, a korábban lelkes japán partner, a Honda pedig két hete úgy döntött, hogy nem fektetnek több pénzt a GM leányvállalatába. Most vezéráldozatot is követelt a botrány.

A sorry nem volt elég

Kyle Vogt, a Cruise alapítója és vezérigazgatója november 18-án, egy szombati napon emailben kért bocsánatot a cég teljes stábjától, és magára vállalta a felelősséget. A belső levelezést a Reuters olvasta, és beszámolójuk szerint ebben Vogt úgy fogalmaz, hogy mint CEO teljes felelősséget vállal a történtekért, és nem keres kifogásokat, nem próbálja meg cukormázzal leönteni a kellemetlen tényeket.

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

A korrekt felelősségvállalás azonban úgy néz ki, nem volt elég, két nappal később ugyanis a szakember azt is bejelentette, hogy lemond pozíciójáról. A GM vezetősége az alapító saját döntésének titulálta a lépést.

Vogt az X-en publikált bejegyzésében arról beszélt, hogy tíz éve még a garázsában alapította a startupot – amit a GM később felvásárolt – mostanra pedig már 250 ezren utaztak az önvezető taxijaikkal. Bár a céget elhagyja, és egyelőre a családjával fog több időt tölteni, amíg kitalálja mihez kezd, de biztos a vállalat jövőjében.

Vogt távozása azonban nem járt egyedül, egy nappal később Dan Kan, a vállalat társalapítója is bejelentette felmondását. Kan leköszönését a Slacken jelentette be, és arról beszélt, hogy biztos benne, hogy a Cruise vissza fog térni a botrány előtti heti tízezer utas kiszolgáláshoz.

A két alapító távozását követően a GM vezetősége, köztük Mary Barra CEO egy videóértekezletet tartott a vállalat munkatársainak, ám a Reuters beszámolója szerint ez nem nyugtatott meg sokakat. A résztvevők szerint az autógyártó az összegyűjtött konkrét kérdéseikre nem válaszolt, és semmitmondó beszédek hangzottak csak el.

A GM a vállalat vezetését jelenleg Craig Glidden vezető jogászra bízta, és társelnököket is rendelt mellé, valamint behozott egy független, a szolgáltatás biztonságosságáért felelős szakértőt is a vezetőségbe.

A Cruise működése 2017-óta összesen 8 milliárd dollár veszteséget generált, ebből 1,9 milliárdos mínusz 2023 első kilenc hónapjának mérlege.

Mégsem önvezető a Cruise robotaxija?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.