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
auto
2024. 05. 06. hétfő

Ukrajnában születnek újjá a totálkáros Teslák

elektromos autó

Ukrajnában születnek újjá az Észak-Amerikában a biztosító által gazdaságosan nem javíthatónak nyilvánított Teslák – írja a Wired. A lap beszélt is néhány érintettel.

Tesla a frontvonal mögött

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

Ukrajnában elérte a 9%-ot a tisztán elektromos autók aránya a forgalomba helyezésekben, amivel közelebb állnak a nyugat-európai országokhoz, mint a szomszédaikhoz. A 9%-os arány közel duplája a lengyel vagy a magyar értéknek. A villanyautók korábban soha nem látott népszerűségének oka, hogy a háború következményeként megemelkedtek az üzemanyag-árak az országban. Persze vásárlóerő hiányában nem elsősorban az újautó-eladásokban ugrott meg a villanyautók aránya, az autók többsége használtan érkezik az országba, melyek között sok a sérült példány.

Fotó: Bogdan Golovatiuk (Tesla Service Kiev) / Facebook

A Wired cikke egy Max nevű vancouveri autószerelő történetével indít, aki nyáron megdöbbentő üzenetet kapott a mobiljára: Betty White Ukrajnában van és segítségre van szüksége. Betty White annak a Tesla Model Y-nak a beceneve volt, amelyet januárban tört totálkárosra egy autópályán. Az autó nagy sebességgel többször a beton terelőelemeknek ütközött, kerekei leszakadtak és hűtőfolyadék szivárgást is gyanítottak az akkumulátorban. A biztosító totálkárra vette az autót, így Max valami tévedésre, hibára gyanakodott, amikor a Tesla applikációból még el nem távolított autó szoftverfrissítést kért, a megtett kilométerek száma pedig 200 kilométerrel több volt, mint mikor utoljára látta. Az app szerint az autó Kijev és a frontvonal között félúton Umánban parkolt, majd percekkel később szerviz módba került.

A Wired kiderítette, hogy nincs szó tévedésről, a Tesla valóban Ukrajnába került, ahol eredeti Tesla alkatrészek felhasználásával megjavították és felkerült egy ukrán autóértékesítő weboldalra 55.000 dolláros áron.

A lap megkereste Iván Malakovszkijt, akinek vállalkozása Dnyiproban öt éve foglalkozik Teslák javításával, 6-10 alkalmazottjával havonta körülbelül 100 autó fordul meg kezeik között. Az autóknak körülbelül ötöde a tengerentúlról érkezik. Iván, aki jelenleg katona, de az üzleti tevékenységével sem hagyott fel, alkalmanként még szoftveres javításokat is végez távolról, a helyzet ellenére optimistának tűnik. Elmondta, hogy bármilyen problémával találkoznak, legyen szó katonai invázióról vagy akkumulátor problémákról, mindent meg tudnak oldani.

Fotó: Nyers Tamás

Az elektromos autók sérült akkumulátorait szétbontják, a cellákat pedig újra felhasználják például elektromos robogók, de akár a háborúban használt drónok meghajtására is. Iván azzal viccelődött, hogy a magas benzinárak miatt Ukrajnában a szegények elektromos autót vesznek, csak a gazdagok engedhetik meg maguknak a benzines autót. A Tesla elmondása szerint azért népszerű, mert nagyon olcsó a karbantartása.

Fotó: Bogdan Golovatiuk (Tesla Service Kiev) / Facebook

Az elektromos autók térnyerését az ukrán kormány is támogatja: 2018-ban eltörölték a használt elektromos autók behozatalára vonatkozó adókat és vámokat. Volodimir Ivanov, a Nissan ukrán kommunikációs vezetője elmondta, hogy az országban mintegy 11.000 töltőoszlop működik, amely kétszerese például a szomszédos Lengyelország töltőhálózatának. A kedvező üzemeltetési költségekhez hozzájárul, hogy az elektromos energia ára a háború ellenére viszonylag alacsony maradt.

Fotó: Nyers Tamás

A Circular Energy Storage, a használt elektromos járművek és akkumulátorok nemzetközi áramlását nyomon követő brit székhelyű tanácsadó cég vezetője Hans Eric Melin elmondta, hogy néhány éve figyeltek fel arra, hogy az ukrán aukciós oldalakon több Nissan LEAF hirdetés található, mint az angol nyelvű oldalakon. Akkoriban a használt elektromos autók piacát az úttörő LEAF uralta, mára azonban az ukrán piacon minden típus megtalálható, természetesen a világszerte legnagyobb példányszámban értékesített Teslák is.

Melin arra számított, hogy a háború miatt Ukrajnában megtorpan az elektromos autók népszerűségének növekedése, azonban nagyot tévedett. Idén nyárra Ukrajna elektromos járműparkja 2021 júliusa óta megduplázódott, 64.312-re növekedett az Automotive Market Research Institute ukrán kutatócsoport adatai szerint.

Fotó: Nyers Tamás

A Wired egy 25 éves kijevi informatikus, Roman Tyschenko történetét is ismerteti. Romannak elege lett abból, hogy havi 140.000 forintnak megfelelő összeget költ benzinre, így a Jeep-jét Tesla Model Y-ra cserélte, amelyet barátai segítségével vásárolt amerikai székhelyű, de a világ számos országában leányvállalattal rendelkező cég online aukciós weboldalán. A 2021-es szürke Tesla Dallasból érkezett, ahol komoly sérülést szenvedett, néhány légzsák is kinyílt az autóban. Valószínűleg az amerikai biztosító totálkárra vette, majd az Egyesült Államokban export engedéllyel rendelkező vállalkozás vagy egy javítóműhely, esetleg maga a biztosító hirdette meg a világszerte elérhető aukciós oldalon.

A Wired nyomozása szerint elsősorban olyan amerikai roncsok kerülnek Ukrajnába, amelyek ahhoz már túlságosan keveset érnek, hogy a magas amerikai javítási költségek mellett érdemes legyen helyreállítani őket, így a valódi értéküknél alacsonyabb áron értékesítik a roncsokat.

A háború előtt az autókat általában Odesszába szállították, jelenleg litván vagy szlovén kikötőbe érkeznek, ahonnan közúton viszik őket Ukrajnába. A szállítási idő jellemzően 1-5 hónap, a helyreállítás pedig egy a Malakovszkij vállalkozásához hasonló műhelyben a sérülés mértékétől függően egy hét, de akár egy év is lehet.

Fotó: Bogdan Golovatiuk (Tesla Service Kiev) / Facebook

A Tyschenko által vásárolt Model Y öt hónappal a vásárlást követően érkezett egy kijevi műhelybe idén februárban, ahonnan a szerelő rendszeresen küldött neki videókat a javítás állapotáról. A helyreállítás májusig 25.000 dollárba került, majd két hónap múlva egy akku probléma miatt további 4000 dollárt költött a Teslájára. Ennek ellenére elégedett, hiszen a korábbi 140.000 forintos összeg helyett mindössze havi 4-40.000 forintot költ töltésre, attól függően, hogyan változik az otthoni és nyilvános töltés aránya.

Fotó: Bogdan Golovatiuk (Tesla Service Kiev) / Facebook

A Wired szerint Ukrajna elektromosautó-újjáélesztő iparának sikere egyben az észak-amerikai biztosítók és gyártók kudarca. Az amerikai biztosítók túlságosan könnyen totálkárosnak nyilvánítják a járműveket, különösen ha elektromos autó érintett egy balesetben. A gyártók pedig túlságosan bonyolult autókat építenek, túlságosan sok elektronikával, valamint hiány van autószerelőkből is.

A cikk elején idézett Max története egy komoly adatszivárgási lehetőségre is felhívja a figyelmet. Az általa roncsnak vélt Teslát ugyanis nemcsak a mobiltelefonján lévő Tesla applikációjából nem távolította el, de az autó is be volt jelentkezve a Google, Netflix és Spotify-fiókjába, így az új tulajdonosok hozzáférhettek személyes adataihoz. A Tesla azt javasolta neki, hogy változtassa meg a jelszavait.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.