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
auto

Vége a szívásnak, fontos frissítést kapnak a parkradar nélküli Teslák

önvezetés
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

A Tesla 2022-ben vette ki az ultrahangos szenzorokat autóiból, a kamerák ekkor vették át a távolságérzékelő szerepét. Az elmélet logikus volt, hiszen a fejlesztés alatt álló önvezetés (FSD), illetve a jelenleg működő Autopilot rendszer is ezeket használja a környező világ észlelésére, a közeledő autók távolságának és sebességének megítélésre, így a fejlesztők úgy gondolták, hogy a parkolószenzorokat is ki lehet váltani velük.

Azonban a Tesla Vision a nagyon közeli objektumok esetén mostanáig kínosan pontatlan volt.

Minőségi ugrás?

A Tesla 2023 karácsonyi frissítése több érdekes újdonságot tartalmaz, de sokak számára talán a legjobban várt újítás az új High-Fidelity Vision Park Assist rendszer. Ez gyakorlatilag az eddig 2D-s, kamerákra épülő távolságérzékelő egy vadonatúj, 3D változata, amely egyelőre csak azokra az autókra települ, amelyek már nem rendelkeznek ultrahangos szenzorokkal.

A közösségi médián már elkezdtek megjelenni az első videók az új rendszerről, és ezek alapján látványos a javulás, a korábbi, 2-3 másodpercig tartó kezdeti betöltés megszűnt és a környezetet látványos részletességgel rajzolja meg a számítógép.

A kamerák képe alapján az aszfalt felfestése, és a környezetünkben lévő autók, tárgyak is 360 fokban jelennek meg a képernyőn – még az is látszik, amikor egy másik autós ferdén parkolt. Különösen az látványos, hogy egy parkolóban állva nemcsak a mellettünk lévő, de számos egyéb autót is megjelenít a szoftver – erre az ultrahangos szenzor nem lett volna alkalmas. A rendszer akkor kapcsol be, ha elég közel kerültünk valami akadályhoz, tereptárgyhoz.

Az igazi kérdés persze az, hogy vajon a becsült távolságok mennyire pontosak, de jelenleg úgy néz ki, hogy szűk helyeken is jól működik.

A Vison Park Assist körüli kérdések egy jó részét Ashok Elluswamy a Tesla vezetéstámogató rendszereit fejlesztő csapat vezetője tisztázta az X-en. Mint a szakember elmondta, a mostani frissítéssel a high-fidelity park assist (nagy felbontású parkoló asszisztens) első kiadását, a v1-et látjuk, és a jövőben még sokat fejlesztenek majd a rendszeren, határozottabban fogja kirajzolni az akadályokat, és pontosabb lesz a világ geometriai ábrázolása is. Most valóban csak az ultrahangos szenzorok nélküli autók kapják ezt meg, de természetesen később az összes Teslára kimegy ez a frissítés is.

Ami miatt a grafikán nem csak a közvetlen környezetünk látszik, az az FSD szoftverből beemelt Occupancy Network, amely tulajdonképpen az autó emlékezete. A korábbi önvezető szoftverek egy aranyhal memóriájával rendelkeztek, miután elhaladtunk valami mellett, a korábbi részleteket elfelejtették. Az egyik legfontosabb újítás volt az elmúlt időszakban, hogy a megnövelt Occupancy Network hosszabb időben, térben emlékszik arra, mi volt ott, mi tölti ki a teret, így lehetséges a 3D kép a parkoló környező sorairól, a töltőoszlopokról, falakról, de a kamerák segítségével a vonalakról is.

Várjuk olvasóink beszámolóit is arról, hogy mennyivel lett megbízhatóbb autójuk távolságérzékelője a frissítés telepítését követően.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás