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
auto

Megkezdődött a szentgotthárdi Opel gyár átállása

egyéb
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

A hagyományos motorok fokozatos eltűnésével előtérbe kerülnek az elektromos egységek és a hozzájuk kapcsolódó hajtáselemek. Míg sokan attól tartanak, hogy ez rengeteg gyárbezárással és elbocsátással jár majd, a Stellantis kezébe tartozó szentgotthárdi Opel gyárban már február közepén is tudták, mit hoz a jövő.

A szentgotthárdi Stellantis gyár (fotó: Stellantis)

Így a motorkészítő üzem területén a napokban már meg is kezdték az elektromos hajtásmodulokra (EDM) optimalizált gyárcsarnok átalakítási munkáit. Az itt készülő alkatrészek fognak a Stellantis európai STLA autóiba kerülni. Az STLA platform a tisztán elektromos modellek közös nevezőjeként aposztrofálható, és 2026-ban mehet majd a piacra az első ilyen jármű.

A gyártás magában foglalja az alkatrészek megmunkálását, illetve az elemek összeszerelését és tesztelését. Az itt készülő EDM elemek egyfajta három az egyben konfigurációt jelentenek, melyek magukban foglalják az elektromotort, a reduktort és az invertert is.

STLA large platform

A beruházás értékét 45 milliárd forintra becsülik, és egy merőben új fejezetet jelent a gyár termelésének 32 éves múltra visszatekintő történelmében. 1992-ben még itt kezdték ugyanis összerakni azokat a négyhengeres benzinmotorokat, melyek legtöbbje a szintén itt készülő Opel Astra F generációjába került – összesen egyébként több mint 11 millió belső égésű motort készítettek Szentgotthárdon. A jelenleg kihasználatlanul álló csarnok létezése az átépítés megkezdésével így új értelmet nyer: belépést az elektromos meghajtás világába.

A Stellantis csoport az alábbi ikonikus márkákat tudhatja magáénak: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën és DS Automobiles, Dodge és Ram, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel/Vauxhall valamint a Peugeot. Ezek közül jó néhányba kerül majd a szentgotthárdi hajtásmodulokból. A vállalat lépésével 110 új munkahely is létrejön, a termelés pedig 2026 második felében kezdődhet.

Kőrössy Balázs

Összehasonlítás