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
auto

Olcsó, villámgyorsan tölthető, 1000 kilométeres akkut mutatott be a CATL

elektromosautó-akkumulátor
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

Shenxing Plus névre hallgat a CATL új, következő generációs LFP akkumulátora, amely jelentősen megnöveli az olcsóbb akkukémia energiasűrűségét.

Tölteni is brutálgyorsan lehet.

Plusz

A világ legnagyobb akkugyártója tavaly augusztusban mutatta be a Shenxing LFP cellák első generációját, amely a kínai szabvány szerint számolva 700 kilométerre növelte az ezzel szerelt autók hatótávját.

Villámgyorsan tölthető népakkumulátort jelentett be a CATL

Persze a CLTC szabvány 700-a, az Európai WLTP-ben inkább 550 körül lenne, fontos megjegyezni, hogy ez az LFP kémiánál már a tavaly is mérföldkő volt. A most bemutatott Plus generáció viszont ennél is tovább megy:

eléri a 205 Wh/kg-ot, amely lehetővé teheti az 1000 kilométeres CLTC, nagyjából 800 kilométeres WLTP hatótávot az olcsóbb autóknál is.

Az energiasűrűség javításban az új, egy darabból gyártott cella-tokozás is közrejátszik, amely a közvetlenül, modulok nélkül az akkupakkba (CTP) helyezett akkumulátoroknál további 7 százalékkal javítja a helykihasználást.

Idén kezdődik a CATL vadonatúj akkujának sorozatgyártása

Ez azonban még nem minden. Az energiasűrűség növelésének egyik kulcsa az anódhoz adott 3D-s, méhsejt szerkezetű anyag, amely azonban a töltés során jelentkező tágulást is rugalmasan szabályozni tudja, így nem következik be az akku károsodása. Emellett a gyártó gyorsabb elektronvezető képességgel rendelkező bevonatot, átmenetifém összetevőket, nanométeres tokozást, és jobb hővezető képességű elektromos csatlakozási pontokat adott a cellához, miközben mesterséges intelligenciával felszerelt akkuvezérlő (BMS) segíti a gyorsabb töltést.

Ezzel 4C-nek megfelelő töltési teljesítményt ért el a gyártó, amit úgy fordítottak le, hogy 10 perc alatt 600 CLTC (~480 WLTP) kilométer hatótáv visszatöltését teszi lehetővé.

A sikeren felbuzdulva a CATL saját Shenxing töltőhálózat kiépítését is tervezi Kínában.

A tervek szerint az év végéig legalább 50 autótípus kapja meg az új akkumulátort.

Áttörés: a CATL új aksijával a repülők is elektromosak lesznek

LFP jövő

A lítium-vasfoszfát akkucellák számos előnnyel rendelkeznek a régebb óta használatos és drágább NMC aksikhoz képest.

Ez a kémia kevésbé gyúlékony, olcsóbb, és 2-4x nagyobb élettartammal rendelkezik. Hogy akkor miért nem használják minden akkuban az LFP-t? Azért, mert energiasűrűsége relatív alacsony, így ugyanakkora helyen, illetve tömegben, kevesebb akkukapacitást tud magával vinni az autó.

A CATL azonban folyamatosan fejleszti ezt a kémiát, és az M3P, mangánnal megbolondított, nagyobb energiasűrűségű LFP cellái mellett a Shenxing Plus is egy újabb áttörés ezen a téren.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás