Júliusban az előző havinál harmadával kevesebb, 582 új, tisztán elektromos személyautót adtak el Magyarországon, amely a teljes hazai újautó-piac 6,8 százalékát tette ki – írja Datahouse havi jelentése.
A legnagyobb hír viszont az, hogy letaszították a Teslát a trónjáról.
Típusok
A típusok toplistáját ismét a Volvo EX30 vezeti, érkezhetett egy újabb szállítmány, és 71 új példánnyal bővült a hazai flotta.
Az igazi meglepetés talán nem is ez, hanem hogy a Top 5-ben egyetlen Tesla sincs. Persze tudjuk, hogy a negyedév első hónapja általában gyengébb a gyártónál, de a 6. és 7. hely nagy esés a gyártó szokásos formájához képest. Európa egészében egyébként a gyártó hozta az áprilisi számait, nem látszik további visszaesés, így a gödörnek hazai okai lehetnek. Talán már le is szállították az összes pályázatos autót?
A kis Volvo és a Teslák közötti rangsor a kínai toplistára hasonlít, három BYD típus található itt. Ezüstérmes a Seal, bronzot kapott a Dolphin, és ötödik az Atto 3. A Kínai márka autói közé csak a frissített Kona férkőzött be a negyedik helyre.
A hetedik Model 3 után már csak 20, a 14. Seal U után pedig 10 alatti példányszámokat látunk.
# | Típus | 2024. július |
---|---|---|
1 | VOLVO EX30 | 71 |
2 | BYD SEAL | 53 |
3 | BYD DOLPHIN | 43 |
4 | HYUNDAI KONA | 42 |
5 | BYD ATTO 3 | 41 |
6 | TESLA MODEL Y | 36 |
7 | TESLA MODEL 3 | 22 |
8 | HYUNDAI IONIQ 5 | 20 |
9 | CUPRA BORN | 17 |
10-11 | BMW I4 | 14 |
10-11 | TOYOTA BZ4X | 14 |
12-13 | BMW IX | 13 |
12-13 | HYUNDAI IONIQ 6 | 13 |
14 | BYD SEAL U | 11 |
15-16 | BMW IX3 | 9 |
15-16 | MERCEDES EQE | 9 |
17 | NISSAN ARIYA | 8 |
18-19 | MERCEDES EQB | 7 |
18-19 | RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC | 7 |
20 | HONDA E-NY1 | 6 |
Egyéb: | 126 | |
Összesen: | 582 |
Az éves eladások listáját még mindig a két Tesla vezeti, de lehet, hogy a Model 3 már csak egyetlen rossz hónapra van attól, hogy a kis Volvo beelőzze. A Model Y előnye viszont tetemes.
A Nissan LEAF számai már nem tudnak nőni, a típus kifutott, így folyamatosan csúszik lefelé, így a jelenleg ötödik BYD Atto 3 pár hónapon belül beérheti. A Seal és a Dolphin után a Top 10-et két BMW, az i4 és az IX3 zárja.
# | Típus | 2024. január-július | Változás |
---|---|---|---|
1 | TESLA MODEL Y | 834 | 51% |
2 | TESLA MODEL 3 | 484 | 164% |
3 | VOLVO EX30 | 441 | 0% |
4 | NISSAN LEAF | 375 | 665% |
5 | BYD ATTO 3 | 295 | 0% |
6 | HYUNDAI KONA | 227 | 393% |
7 | BYD SEAL | 180 | 0% |
8 | BYD DOLPHIN | 171 | 0% |
9 | BMW I4 | 111 | 18% |
10 | BMW IX3 | 104 | -7% |
11 | SKODA ENYAQ | 103 | 5% |
12 | HYUNDAI IONIQ 5 | 98 | 197% |
13 | MERCEDES EQE | 96 | 50% |
14 | HYUNDAI IONIQ 6 | 94 | – |
15 | HONDA E-NY1 | 88 | 0% |
16 | VOLKSWAGEN ID.3 | 83 | -11% |
17 | KIA NIRO | 75 | -57% |
18 | MG MG4 | 70 | 32% |
19-20 | CUPRA BORN | 64 | 78% |
19-20 | BMW IX | 64 | -53% |
Egyéb: | 1178 | ||
Összesen: | 5235 | 60% |
Az eddig eladott 5235 tisztán elektromos személyautó továbbra is 60 százalékos növekedést jelent 2023-hoz képest.
Márkák
A BYD a márkák listájában át is vette az első helyet júliusban. A Volvo EX30 sikerét simán ellensúlyozta, hogy nekik három típusuk volt a Top 5-ben, így a kínai tulajdonú svéd márka csak a második lett.
A Hyundai a harmadik, a Tesla a negyedik helyet szerezte meg, és csak a Top 10 szereplői tudtak 10 autónál többet eladni, ami igen szomorú.
# | Márka | 2024. július |
---|---|---|
1 | BYD | 148 |
2 | VOLVO | 86 |
3 | HYUNDAI | 75 |
4 | TESLA | 58 |
5 | BMW | 45 |
6 | MERCEDES | 29 |
7 | CUPRA | 17 |
8 | TOYOTA | 15 |
9 | VOLKSWAGEN | 14 |
10 | KIA | 13 |
11-13 | AUDI | 9 |
11-13 | MG | 9 |
11-13 | NISSAN | 9 |
14 | OPEL | 8 |
15 | RENAULT | 7 |
16-17 | MINI | 6 |
16-17 | HONDA | 6 |
18 | SSANGYONG | 5 |
19-20 | FIAT | 4 |
19-20 | JEEP | 4 |
Egyéb: | 15 | |
Összesen: | 582 |
Az éves listát persze továbbra is a Tesla vezeti, és a második BYD, illetve a harmadik Volvo eladásai együtt sem lennének elegendőek az első helyre. De messze van még az év vége.
A Hyundai megelőzte a Nissant, amely a LEAF távozásával fogatlan tigris lett a villanyautó-piacon, amíg az Egyesült Királyságból nem érkezik meg az utód modell. Valószínűleg a BMW is megelőzi őket a nyár végéig.
# | Márka | 2024. január-július | Változás |
---|---|---|---|
1 | TESLA | 1345 | 72% |
2 | BYD | 663 | – |
3 | VOLVO | 518 | 311% |
4 | HYUNDAI | 419 | 417% |
5 | NISSAN | 415 | 641% |
6 | BMW | 385 | -5% |
7 | MERCEDES | 266 | 17% |
8 | VOLKSWAGEN | 185 | -32% |
9 | MG | 158 | 151% |
10 | KIA | 132 | -52% |
11 | SKODA | 103 | 5% |
12 | HONDA | 91 | – |
13 | AUDI | 85 | -25% |
14 | CUPRA | 64 | 78% |
15 | OPEL | 60 | -46% |
16 | FORD | 58 | -28% |
17 | FIAT | 52 | 0% |
18 | TOYOTA | 50 | -19% |
19 | MINI | 33 | -50% |
20 | RENAULT | 31 | -45% |
Egyéb: | 122 | ||
Összesen: | 5235 | 60% |
A márkákat csoportosítottuk konszern szinten is. Az első két helyezetten ez nem változtatott, de a Hyundai-Kia fellépett a dobogó legalsó fokára, nyomában szorosan a Geely, a Volvo EX30 gyártója.
Az idei év vesztesei egyelőre a Volkswagen Csoport, a BMW Csoport, a Stellantis, a Ford és a Renault Csoport. A NIO és a Mazda is nagyot estek, de eleve nagyon kevés elektromos autót adtak el hazánkban.
# | Cégcsoport | 2024. január-július | Változás |
---|---|---|---|
1 | TESLA | 1345 | 72% |
2 | BYD | 663 | – |
3 | HYUNDAI-KIA | 551 | 54% |
4 | GEELY | 518 | 308% |
5 | VOLKSWAGEN GROUP | 444 | -17% |
6 | BMW GROUP | 418 | -11% |
7 | NISSAN | 415 | 641% |
8 | MERCEDES-BENZ CARS | 273 | 13% |
9 | SAIC | 158 | 151% |
10 | STELLANTIS | 146 | -46% |
11 | HONDA | 91 | – |
12 | TOYOTA | 71 | 11% |
13 | FORD | 58 | -28% |
14 | RENAULT GROUP | 43 | -73% |
15 | KG MOBILITY | 22 | – |
16 | NIO | 6 | -40% |
17 | SUBARU | 4 | 33% |
18 | JLR | 3 | 0% |
19 | MAZDA | 3 | -93% |
20 | MODERN | 2 | – |
Egyéb | 0 | ||
Összesen: | 5235 | 60% |
Hajtásláncok
Az év első hét hónapjában 71.876 új személyautót adtak el, ami 10,6 százalékos javulás 2023-hoz képest.
Villanyautóból 5235 fogyott (+60%), plug-in hibridből pedig 3343 (+1,4%). Az új autók 88 százalékán továbbra sincs konnektor (-2%).
Az eladások 30 százaléka hagyományos benzines, további 30 százaléka mild-hibrid, 15 százaléka hagyományos hibrid, 12 százaléka pedig hagyományos dízel volt. Az egyszerű benzinesek helyét egyértelműen a mild-hibridek veszik át a magyar piacon.
A tisztán elektromos meghajtás 5-ről 7,3 százalékra ugrott, míg a plug-in hibridek 4,7 százalékra csökkentek – és van egy olyan érzésünk, hogy a legújabb fejlemények nyomán számuk és arányuk a berendelt készletek kiszórása után csökkenni fog.
A júniusi eladási adatok ebben a cikkben találhatók: