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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Trónfosztás: egy kínai villanyautó-márka vezeti a hazai eladásokat

elektromos autó piac
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

Júliusban az előző havinál harmadával kevesebb, 582 új, tisztán elektromos személyautót adtak el Magyarországon, amely a teljes hazai újautó-piac 6,8 százalékát tette ki – írja Datahouse havi jelentése.

A legnagyobb hír viszont az, hogy letaszították a Teslát a trónjáról.

Típusok

A típusok toplistáját ismét a Volvo EX30 vezeti, érkezhetett egy újabb szállítmány, és 71 új példánnyal bővült a hazai flotta.

Az igazi meglepetés talán nem is ez, hanem hogy a Top 5-ben egyetlen Tesla sincs. Persze tudjuk, hogy a negyedév első hónapja általában gyengébb a gyártónál, de a 6. és 7. hely nagy esés a gyártó szokásos formájához képest. Európa egészében egyébként a gyártó hozta az áprilisi számait, nem látszik további visszaesés, így a gödörnek hazai okai lehetnek. Talán már le is szállították az összes pályázatos autót?

A kis Volvo és a Teslák közötti rangsor a kínai toplistára hasonlít, három BYD típus található itt. Ezüstérmes a Seal, bronzot kapott a Dolphin, és ötödik az Atto 3. A Kínai márka autói közé csak a frissített Kona férkőzött be a negyedik helyre.

A hetedik Model 3 után már csak 20, a 14. Seal U után pedig 10 alatti példányszámokat látunk.

# Típus 2024. július
1 VOLVO EX30 71
2 BYD SEAL 53
3 BYD DOLPHIN 43
4 HYUNDAI KONA 42
5 BYD ATTO 3 41
6 TESLA MODEL Y 36
7 TESLA MODEL 3 22
8 HYUNDAI IONIQ 5 20
9 CUPRA BORN 17
10-11 BMW I4 14
10-11 TOYOTA BZ4X 14
12-13 BMW IX 13
12-13 HYUNDAI IONIQ 6 13
14 BYD SEAL U 11
15-16 BMW IX3 9
15-16 MERCEDES EQE 9
17 NISSAN ARIYA 8
18-19 MERCEDES EQB 7
18-19 RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC 7
20 HONDA E-NY1 6
Egyéb: 126
Összesen: 582

Az éves eladások listáját még mindig a két Tesla vezeti, de lehet, hogy a Model 3 már csak egyetlen rossz hónapra van attól, hogy a kis Volvo beelőzze. A Model Y előnye viszont tetemes.

A Nissan LEAF számai már nem tudnak nőni, a típus kifutott, így folyamatosan csúszik lefelé, így a jelenleg ötödik BYD Atto 3 pár hónapon belül beérheti. A Seal és a Dolphin után a Top 10-et két BMW, az i4 és az IX3 zárja.

# Típus 2024. január-július Változás
1 TESLA MODEL Y 834 51%
2 TESLA MODEL 3 484 164%
3 VOLVO EX30 441 0%
4 NISSAN LEAF 375 665%
5 BYD ATTO 3 295 0%
6 HYUNDAI KONA 227 393%
7 BYD SEAL 180 0%
8 BYD DOLPHIN 171 0%
9 BMW I4 111 18%
10 BMW IX3 104 -7%
11 SKODA ENYAQ 103 5%
12 HYUNDAI IONIQ 5 98 197%
13 MERCEDES EQE 96 50%
14 HYUNDAI IONIQ 6 94
15 HONDA E-NY1 88 0%
16 VOLKSWAGEN ID.3 83 -11%
17 KIA NIRO 75 -57%
18 MG MG4 70 32%
19-20 CUPRA BORN 64 78%
19-20 BMW IX 64 -53%
Egyéb: 1178
Összesen: 5235 60%

Az eddig eladott 5235 tisztán elektromos személyautó továbbra is 60 százalékos növekedést jelent 2023-hoz képest.

Márkák

A BYD a márkák listájában át is vette az első helyet júliusban. A Volvo EX30 sikerét simán ellensúlyozta, hogy nekik három típusuk volt a Top 5-ben, így a kínai tulajdonú svéd márka csak a második lett.

A Hyundai a harmadik, a Tesla a negyedik helyet szerezte meg, és csak a Top 10 szereplői tudtak 10 autónál többet eladni, ami igen szomorú.

# Márka 2024. július
1 BYD 148
2 VOLVO 86
3 HYUNDAI 75
4 TESLA 58
5 BMW 45
6 MERCEDES 29
7 CUPRA 17
8 TOYOTA 15
9 VOLKSWAGEN 14
10 KIA 13
11-13 AUDI 9
11-13 MG 9
11-13 NISSAN 9
14 OPEL 8
15 RENAULT 7
16-17 MINI 6
16-17 HONDA 6
18 SSANGYONG 5
19-20 FIAT 4
19-20 JEEP 4
Egyéb: 15
Összesen: 582

Az éves listát persze továbbra is a Tesla vezeti, és a második BYD, illetve a harmadik Volvo eladásai együtt sem lennének elegendőek az első helyre. De messze van még az év vége.

A Hyundai megelőzte a Nissant, amely a LEAF távozásával fogatlan tigris lett a villanyautó-piacon, amíg az Egyesült Királyságból nem érkezik meg az utód modell. Valószínűleg a BMW is megelőzi őket a nyár végéig.

# Márka 2024. január-július Változás
1 TESLA 1345 72%
2 BYD 663
3 VOLVO 518 311%
4 HYUNDAI 419 417%
5 NISSAN 415 641%
6 BMW 385 -5%
7 MERCEDES 266 17%
8 VOLKSWAGEN 185 -32%
9 MG 158 151%
10 KIA 132 -52%
11 SKODA 103 5%
12 HONDA 91
13 AUDI 85 -25%
14 CUPRA 64 78%
15 OPEL 60 -46%
16 FORD 58 -28%
17 FIAT 52 0%
18 TOYOTA 50 -19%
19 MINI 33 -50%
20 RENAULT 31 -45%
Egyéb: 122
Összesen: 5235 60%

A márkákat csoportosítottuk konszern szinten is. Az első két helyezetten ez nem változtatott, de a Hyundai-Kia fellépett a dobogó legalsó fokára, nyomában szorosan a Geely, a Volvo EX30 gyártója.

Az idei év vesztesei egyelőre a Volkswagen Csoport, a BMW Csoport, a Stellantis, a Ford és a Renault Csoport. A NIO és a Mazda is nagyot estek, de eleve nagyon kevés elektromos autót adtak el hazánkban.

# Cégcsoport 2024. január-július Változás
1 TESLA 1345 72%
2 BYD 663
3 HYUNDAI-KIA 551 54%
4 GEELY 518 308%
5 VOLKSWAGEN GROUP 444 -17%
6 BMW GROUP 418 -11%
7 NISSAN 415 641%
8 MERCEDES-BENZ CARS 273 13%
9 SAIC 158 151%
10 STELLANTIS 146 -46%
11 HONDA 91
12 TOYOTA 71 11%
13 FORD 58 -28%
14 RENAULT GROUP 43 -73%
15 KG MOBILITY 22
16 NIO 6 -40%
17 SUBARU 4 33%
18 JLR 3 0%
19 MAZDA 3 -93%
20 MODERN 2
Egyéb 0
Összesen: 5235 60%

Hajtásláncok

Az év első hét hónapjában 71.876 új személyautót adtak el, ami 10,6 százalékos javulás 2023-hoz képest.

Villanyautóból 5235 fogyott (+60%), plug-in hibridből pedig 3343 (+1,4%). Az új autók 88 százalékán továbbra sincs konnektor (-2%).

Az eladások 30 százaléka hagyományos benzines, további 30 százaléka mild-hibrid, 15 százaléka hagyományos hibrid, 12 százaléka pedig hagyományos dízel volt. Az egyszerű benzinesek helyét egyértelműen a mild-hibridek veszik át a magyar piacon.

Így változik a plug-in hibridek adózása szeptembertől

A tisztán elektromos meghajtás 5-ről 7,3 százalékra ugrott, míg a plug-in hibridek 4,7 százalékra csökkentek – és van egy olyan érzésünk, hogy a legújabb fejlemények nyomán számuk és arányuk a berendelt készletek kiszórása után csökkenni fog.

Adatok: Datahouse, Grafikon: Villanyautósok.hu

A júniusi eladási adatok ebben a cikkben találhatók:

60 százalékkal nőttek a villanyautó-eladások Magyarországon

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.