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 Júliusban az előző havinál harmadával kevesebb, 582 új, tisztán elektromos személyautót adtak el Magyarországon, amely a teljes hazai újautó-piac 6,8 százalékát tette ki – írja Datahouse havi jelentése. A legnagyobb hír viszont az, hogy letaszították a Teslát a trónjáról. Típusok A típusok toplistáját ismét a Volvo EX30 vezeti, érkezhetett egy újabb szállítmány, és 71 új példánnyal bővült a hazai flotta. Az igazi meglepetés talán nem is ez, hanem hogy a Top 5-ben egyetlen Tesla sincs. Persze tudjuk, hogy a negyedév első hónapja általában gyengébb a gyártónál, de a 6. és 7. hely nagy esés a gyártó szokásos formájához képest. Európa egészében egyébként a gyártó hozta az áprilisi számait, nem látszik további visszaesés, így a gödörnek hazai okai lehetnek. Talán már le is szállították az összes pályázatos autót? A kis Volvo és a Teslák közötti rangsor a kínai toplistára hasonlít, három BYD típus található itt. Ezüstérmes a Seal, bronzot kapott a Dolphin, és ötödik az Atto 3. A Kínai márka autói közé csak a frissített Kona férkőzött be a negyedik helyre. A hetedik Model 3 után már csak 20, a 14. Seal U után pedig 10 alatti példányszámokat látunk. # Típus 2024. július 1 VOLVO EX30 71 2 BYD SEAL 53 3 BYD DOLPHIN 43 4 HYUNDAI KONA 42 5 BYD ATTO 3 41 6 TESLA MODEL Y 36 7 TESLA MODEL 3 22 8 HYUNDAI IONIQ 5 20 9 CUPRA BORN 17 10-11 BMW I4 14 10-11 TOYOTA BZ4X 14 12-13 BMW IX 13 12-13 HYUNDAI IONIQ 6 13 14 BYD SEAL U 11 15-16 BMW IX3 9 15-16 MERCEDES EQE 9 17 NISSAN ARIYA 8 18-19 MERCEDES EQB 7 18-19 RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC 7 20 HONDA E-NY1 6 Egyéb: 126 Összesen: 582 Az éves eladások listáját még mindig a két Tesla vezeti, de lehet, hogy a Model 3 már csak egyetlen rossz hónapra van attól, hogy a kis Volvo beelőzze. A Model Y előnye viszont tetemes. A Nissan LEAF számai már nem tudnak nőni, a típus kifutott, így folyamatosan csúszik lefelé, így a jelenleg ötödik BYD Atto 3 pár hónapon belül beérheti. A Seal és a Dolphin után a Top 10-et két BMW, az i4 és az IX3 zárja. # Típus 2024. január-július Változás 1 TESLA MODEL Y 834 51% 2 TESLA MODEL 3 484 164% 3 VOLVO EX30 441 0% 4 NISSAN LEAF 375 665% 5 BYD ATTO 3 295 0% 6 HYUNDAI KONA 227 393% 7 BYD SEAL 180 0% 8 BYD DOLPHIN 171 0% 9 BMW I4 111 18% 10 BMW IX3 104 -7% 11 SKODA ENYAQ 103 5% 12 HYUNDAI IONIQ 5 98 197% 13 MERCEDES EQE 96 50% 14 HYUNDAI IONIQ 6 94 – 15 HONDA E-NY1 88 0% 16 VOLKSWAGEN ID.3 83 -11% 17 KIA NIRO 75 -57% 18 MG MG4 70 32% 19-20 CUPRA BORN 64 78% 19-20 BMW IX 64 -53% Egyéb: 1178 Összesen: 5235 60% Az eddig eladott 5235 tisztán elektromos személyautó továbbra is 60 százalékos növekedést jelent 2023-hoz képest. Márkák A BYD a márkák listájában át is vette az első helyet júliusban. A Volvo EX30 sikerét simán ellensúlyozta, hogy nekik három típusuk volt a Top 5-ben, így a kínai tulajdonú svéd márka csak a második lett. A Hyundai a harmadik, a Tesla a negyedik helyet szerezte meg, és csak a Top 10 szereplői tudtak 10 autónál többet eladni, ami igen szomorú. # Márka 2024. július 1 BYD 148 2 VOLVO 86 3 HYUNDAI 75 4 TESLA 58 5 BMW 45 6 MERCEDES 29 7 CUPRA 17 8 TOYOTA 15 9 VOLKSWAGEN 14 10 KIA 13 11-13 AUDI 9 11-13 MG 9 11-13 NISSAN 9 14 OPEL 8 15 RENAULT 7 16-17 MINI 6 16-17 HONDA 6 18 SSANGYONG 5 19-20 FIAT 4 19-20 JEEP 4 Egyéb: 15 Összesen: 582 Az éves listát persze továbbra is a Tesla vezeti, és a második BYD, illetve a harmadik Volvo eladásai együtt sem lennének elegendőek az első helyre. De messze van még az év vége. A Hyundai megelőzte a Nissant, amely a LEAF távozásával fogatlan tigris lett a villanyautó-piacon, amíg az Egyesült Királyságból nem érkezik meg az utód modell. Valószínűleg a BMW is megelőzi őket a nyár végéig. # Márka 2024. január-július Változás 1 TESLA 1345 72% 2 BYD 663 – 3 VOLVO 518 311% 4 HYUNDAI 419 417% 5 NISSAN 415 641% 6 BMW 385 -5% 7 MERCEDES 266 17% 8 VOLKSWAGEN 185 -32% 9 MG 158 151% 10 KIA 132 -52% 11 SKODA 103 5% 12 HONDA 91 – 13 AUDI 85 -25% 14 CUPRA 64 78% 15 OPEL 60 -46% 16 FORD 58 -28% 17 FIAT 52 0% 18 TOYOTA 50 -19% 19 MINI 33 -50% 20 RENAULT 31 -45% Egyéb: 122 Összesen: 5235 60% A márkákat csoportosítottuk konszern szinten is. Az első két helyezetten ez nem változtatott, de a Hyundai-Kia fellépett a dobogó legalsó fokára, nyomában szorosan a Geely, a Volvo EX30 gyártója. Az idei év vesztesei egyelőre a Volkswagen Csoport, a BMW Csoport, a Stellantis, a Ford és a Renault Csoport. A NIO és a Mazda is nagyot estek, de eleve nagyon kevés elektromos autót adtak el hazánkban. # Cégcsoport 2024. január-július Változás 1 TESLA 1345 72% 2 BYD 663 – 3 HYUNDAI-KIA 551 54% 4 GEELY 518 308% 5 VOLKSWAGEN GROUP 444 -17% 6 BMW GROUP 418 -11% 7 NISSAN 415 641% 8 MERCEDES-BENZ CARS 273 13% 9 SAIC 158 151% 10 STELLANTIS 146 -46% 11 HONDA 91 – 12 TOYOTA 71 11% 13 FORD 58 -28% 14 RENAULT GROUP 43 -73% 15 KG MOBILITY 22 – 16 NIO 6 -40% 17 SUBARU 4 33% 18 JLR 3 0% 19 MAZDA 3 -93% 20 MODERN 2 – Egyéb 0 Összesen: 5235 60% Hajtásláncok Az év első hét hónapjában 71.876 új személyautót adtak el, ami 10,6 százalékos javulás 2023-hoz képest. Villanyautóból 5235 fogyott (+60%), plug-in hibridből pedig 3343 (+1,4%). Az új autók 88 százalékán továbbra sincs konnektor (-2%). Az eladások 30 százaléka hagyományos benzines, további 30 százaléka mild-hibrid, 15 százaléka hagyományos hibrid, 12 százaléka pedig hagyományos dízel volt. Az egyszerű benzinesek helyét egyértelműen a mild-hibridek veszik át a magyar piacon. Így változik a plug-in hibridek adózása szeptembertől A tisztán elektromos meghajtás 5-ről 7,3 százalékra ugrott, míg a plug-in hibridek 4,7 százalékra csökkentek – és van egy olyan érzésünk, hogy a legújabb fejlemények nyomán számuk és arányuk a berendelt készletek kiszórása után csökkenni fog. Adatok: Datahouse, Grafikon: Villanyautósok.hu A júniusi eladási adatok ebben a cikkben találhatók: 60 százalékkal nőttek a villanyautó-eladások Magyarországon Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!