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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

1,5 millió autót hív vissza a BMW, oda a növekedés és a korábban ígért nyereség

üzlet
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

1,5 millió autó visszahívását jelentette be a BMW és egyúttal figyelmeztette befektetőit, hogy 2024-es eladási darabszáma és nyeresége el fog maradni a korábban tervezettől.

A német szaksajtó szerint azonban nem lehet mindent a Continental blamájára fogni.

Nem néz ki jól

Bár az autógyártó szerint veszélyt önmagában nem jelent, és ehhez kapcsolódó balesetről sem tudnak, nem vet jó fényt a márka renoméjára, hogy a fékrendszer hibája miatt kell visszahívniuk 1,5 millió autót. Csak összehasonlításképp ez akkora szám, hogy a vállalat egy teljes évi gyártásnak 60 százalékát teszi ki és nem lehet szoftverfrissítéssel orvosolni, be kell fáradni a javításhoz a márkaszervizbe.

Bár a bajorok voltak annyira elegánsak, hogy nem hozták nyilvánosságra a beszállító nevét, sajtóhírek szerint egyértelműen a Continental MK C2 fékrendszeréről van szó. Állítólag ez a hiba vezetett oda, hogy az autógyártó még márciusban kizárta a neves beszállítót minden új projektből.

Az IBS (integrált fékrendszer) előrelépést jelentett az alkatrészek számának tekintetében, ám az egyik komponens hibája miatt nem csak a fékerő-rásegítés hiányozhat váratlanul, kieshet az ABS és az ESP is, ami meglepheti az autóst.

Tehát attól nem kell tartani, hogy az autókkal nem lehet megállni, de váratlanul érheti a sofőrt, hogy hirtelen nagyobb erő kell a fékezéshez, vagy hogy nem segíti az ABS, illetve a menetstabilizáló a munkáját.

A visszahívásban számos 2022-2024 között gyártott típus, így a BMW 2 Active Tourer, az X1, X2 és XM modellek, egyes X5 és X6 változatok, valamint az 5-ös és 7-es sorozat, illetve a BMW Alpina XB7 érintettek. A hibás alkatrészből jutott azonban a csoporthoz tartozó Mini Cooper SE és Mini Countryman, valamint egyes Rolls-Royce modellekbe is.

Problémák sora

A vállalat elsősorban ezzel magyarázza, hogy

növekedés helyett csökkenni fognak 2024-es eladási számai, és a korábban prognosztizált 8-10 százalékról 6-7 százalékra csökken majd az EBIT nyereség is.

A visszahívás több száz millió eurós költségeinek egy részét minden bizonnyal a beszállítón verik majd le, de jelenleg áll több típus kiszállítása is, mivel ezeket át kell vizsgálni, mielőtt elhagyják a gyárat. A cég egyébként első körben egy szoftverrel teszteli le, hibás-e a kérdéses alkatrész, ám ha az tényleg cserére szorul, akkor ez autónként 3,5 órát vesz igénybeírja az Auto Motor und Sport.

Az eset pikantériája, hogy a probléma már legalább március óta ismert, ám akkor még csak 370 ezer autóról gondolták, hogy érintett lesz.

Ám a cég csökkenő eladásainak és nyereségének ez csak részmagyarázata az Automobilwoche iparági szaklap szerint.

Mint írják, a vállalat eladásai továbbra is csökkennek a világ legnagyobb autópiacán, Kínában, ahol az első félév után -4,3%-on voltak. Ezt a cég igyekezett a Mini modellváltásával magyarázni, de állítólag már a saját modelljeik iránt is csökkent a kereslet.

A harmadik probléma a lap szerint a cég villanyautóin realizált alacsony nyereség.

Bár a vállalat a német gyártók közül egyedüliként szép növekedést mutatott az elmúlt években ezen a téren, de ezekkel messze nem keresnek annyit, mint hagyományos kínálatukon.

A lap idézi a gyártó pénzügyi igazgatója Walter Mertl év eleji szavait, amikor a szakember elismerte, hogy

a villanyautókon keresett pénz még nem éri el a hagyományosok haszonkulcsát és 2026 előtt erre nem is lehet számítani.

Tűzveszélyes lehet az elektromos Mini, globális visszahívást rendeltek el rá

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.