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
auto
2024. 11. 28. csütörtök
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

Négy elektromos meghajtású, felsővezeték nélkül is üzemképes önjáró trolibusszal váltanak le hagyományos dízel autóbuszokat Szegeden.

A városban jelenleg kb. 50-50 százalékban dízel és gáz üzemű buszok közlekednek, melyeket fokozatosan cserélnék elektromos autóbuszokra és önjáró trolibuszokra a HUMDA támogatásával megvalósuló szegedi dekarbonizációs terv alapján.

Az új SOR TNS 12 típusú trolibuszok nemcsak korszerű, energiatakarékos hajtásrendszerrel rendelkeznek, de képesek csak felsővezetékről és felsővezeték nélkül is közlekedni. Teljesen elektromos meghajtásúak, ezért a felsővezeték nélküli szakaszokon nem belső égésű motoros rásegítéssel működnek, hanem úgynevezett vontatási akkumulátorról.

Akkumulátoros üzemben a 12 méter hosszú, 3 oldalajtóval rendelkező járművek hatótávja 50 kilométer. Az új akadálymentes alacsonypadlós kivitelű trolik rámpával is rendelkeznek a kerekesszékkel közlekedők segítésére.

A trolibuszok összesen 77 utast tudnak szállítani, 34 ülőhellyel és 43 állóhellyel rendelkeznek.

A most érkező négy önjáró trolibusszal négy hagyományos dízelüzemű autóbuszt váltanak fel, amelyeket kivonnak a forgalomból. A cserének köszönhetően évente 25 tonna szén-dioxid-kibocsátás megtakarítása várható.

A projekt a Zöld Busz Programban 577 millió forintos támogatást kap, Szeged önrésze pedig 232 millió forint.

Szeged közösségi közlekedésében az utazások fele elektromos járművel, trolibusszal vagy villamossal történik. Ennek köszönhetően a város kiépített trolibusz felsővezeték hálózattal rendelkezik, erről a meglévő hálózatról biztosítják az új akkumulátoros üzemre képes trolibuszok töltését is.

Szegeden a következő három évben további 1 milliárd forintot fordítanak a közösségi közlekedés járműveinek megújítására, így a SOR trolikon kívül megújul majd a teljes 13 darabos Ikarus-Škoda flotta és a régebbi Škoda trolibuszok egyaránt.

Szegedre is megérkeztek az elektromos buszok

Szegedre tavaly már 8 db BYD K9UD típusú elektromos autóbusz is érkezett a HUMDA által koordinált Zöld Busz Programban, amelynek köszönhetően eddig összesen 141 elektromos autóbusz került az utakra, amelyek 9000 tonna szén-dioxid-kibocsátást takarítanak meg évente az országban.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.