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
auto

Négy elektromos meghajtású, felsővezeték nélkül is üzemképes önjáró trolibusszal váltanak le hagyományos dízel autóbuszokat Szegeden.

A városban jelenleg kb. 50-50 százalékban dízel és gáz üzemű buszok közlekednek, melyeket fokozatosan cserélnék elektromos autóbuszokra és önjáró trolibuszokra a HUMDA támogatásával megvalósuló szegedi dekarbonizációs terv alapján.

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

Az új SOR TNS 12 típusú trolibuszok nemcsak korszerű, energiatakarékos hajtásrendszerrel rendelkeznek, de képesek csak felsővezetékről és felsővezeték nélkül is közlekedni. Teljesen elektromos meghajtásúak, ezért a felsővezeték nélküli szakaszokon nem belső égésű motoros rásegítéssel működnek, hanem úgynevezett vontatási akkumulátorról.

Akkumulátoros üzemben a 12 méter hosszú, 3 oldalajtóval rendelkező járművek hatótávja 50 kilométer. Az új akadálymentes alacsonypadlós kivitelű trolik rámpával is rendelkeznek a kerekesszékkel közlekedők segítésére.

A trolibuszok összesen 77 utast tudnak szállítani, 34 ülőhellyel és 43 állóhellyel rendelkeznek.

A most érkező négy önjáró trolibusszal négy hagyományos dízelüzemű autóbuszt váltanak fel, amelyeket kivonnak a forgalomból. A cserének köszönhetően évente 25 tonna szén-dioxid-kibocsátás megtakarítása várható.

A projekt a Zöld Busz Programban 577 millió forintos támogatást kap, Szeged önrésze pedig 232 millió forint.

Szeged közösségi közlekedésében az utazások fele elektromos járművel, trolibusszal vagy villamossal történik. Ennek köszönhetően a város kiépített trolibusz felsővezeték hálózattal rendelkezik, erről a meglévő hálózatról biztosítják az új akkumulátoros üzemre képes trolibuszok töltését is.

Szegeden a következő három évben további 1 milliárd forintot fordítanak a közösségi közlekedés járműveinek megújítására, így a SOR trolikon kívül megújul majd a teljes 13 darabos Ikarus-Škoda flotta és a régebbi Škoda trolibuszok egyaránt.

Szegedre is megérkeztek az elektromos buszok

Szegedre tavaly már 8 db BYD K9UD típusú elektromos autóbusz is érkezett a HUMDA által koordinált Zöld Busz Programban, amelynek köszönhetően eddig összesen 141 elektromos autóbusz került az utakra, amelyek 9000 tonna szén-dioxid-kibocsátást takarítanak meg évente az országban.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.